Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Metody sociologického výzkumu 6. PŘEDNÁŠKA
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
Kvalitativní výzkum.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Dramaturgie dotazníku
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Základy pedagogické metodologie
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Koncipování empirického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
Skupinové interview (Focus group)
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Výběrová šetření Výběrové šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci.
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Výzkum veřejného mínění
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Výzkum veřejného mínění
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Etapy práce na sociologickém výzkumu

2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat V. Konstrukce nástrojů pro sběr dat VI. Předvýzkum VII. Sběr dat VIII. Analýza a interpretace dat

3 I. Formulace problému Formulace teoretického nebo praktického sociálního problému Formulace teoretického nebo praktického sociálního problému Formulace teoretické hypotézy Formulace teoretické hypotézy Formulace souboru pracovních hypotéz Formulace souboru pracovních hypotéz

4 II. Rozhodnutí o populaci a vzorku Vzorek (výběrový soubor) reprezentativní 1. Kvótní výběr (jednoduché/kombinované kvóty) 2. Náhodný výběr (prostý, stratifikovaný, vícestupňový, náhodná procházka)

5 III. Pilotní studie, pilotáž Důležitá, pokud nemáme dobrou znalost o populaci vzhledem k tématu Důležitá, pokud nemáme dobrou znalost o populaci vzhledem k tématu Cíl – ověřit existenci a dosažitelnost informací v populaci Cíl – ověřit existenci a dosažitelnost informací v populaci Na malé skupině vybrané z cílové populace Na malé skupině vybrané z cílové populace Obvykle kvalitativní postupy Obvykle kvalitativní postupy

6 IV. Rozhodnutí o technice sběru informací Standardizované techniky – informace o skupinách, striktně jednotné podněty i varianty odpovědí, nezbytné pro testování hypotéz Standardizované techniky – informace o skupinách, striktně jednotné podněty i varianty odpovědí, nezbytné pro testování hypotéz Nestandardizované – lepší, hlubší informace o jednotlivci, nevhodné pro kvantitativní výzkum Nestandardizované – lepší, hlubší informace o jednotlivci, nevhodné pro kvantitativní výzkum

7 Standardizované techniky 1. Přímé pozorování 2. Analýza dokumentů 3. Dotazník (písemný) 4. Rozhovor

8 Přímé pozorování Přímé poznávání objektu, nikoliv sekundárních informací o něm Přímé poznávání objektu, nikoliv sekundárních informací o něm Zaměřené, dobře plánované vnímání vybraných jevů Zaměřené, dobře plánované vnímání vybraných jevů Pečlivé a systematické zaznamenávání Pečlivé a systematické zaznamenávání Prováděné jedním nebo více pozorovateli Prováděné jedním nebo více pozorovateli

9 Typy přímého pozorování Zúčastněné – pozorovatel je v kontaktu se skupinou, riziko převzetí role, zpětné vazby, validita/platnost – vyšší, reliabilita/spolehlivost – nižší Zúčastněné – pozorovatel je v kontaktu se skupinou, riziko převzetí role, zpětné vazby, validita/platnost – vyšší, reliabilita/spolehlivost – nižší Nezúčastněné – pozorovatel není v přímém kontaktu se skupinou, validita nižší, reliabilita vyšší Nezúčastněné – pozorovatel není v přímém kontaktu se skupinou, validita nižší, reliabilita vyšší

10 Analýza dokumentů Jakékoliv dokumenty, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu Jakékoliv dokumenty, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu Sekundární analýza dat Sekundární analýza dat Obsahová analýza kvantitativní Obsahová analýza kvantitativní

11 Dotazník Písemná komunikace, bez účasti tazatele – respondent písemně odpovídá na otázky ve formuláři Elektronická forma CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) Na webu Na webu Ve formě u Ve formě u

12 Rozhovor Informace získávány v přímé interakci tazatele s respondentem Informace získávány v přímé interakci tazatele s respondentem Dotazník vyplňuje tazatel Dotazník vyplňuje tazatel Face-to-face rozhovor Face-to-face rozhovor Telefonický rozhovor Telefonický rozhovor CATI – Computer Assisted Telephone Interview (telefonický rozhovor za pomoci počítače) CATI – Computer Assisted Telephone Interview (telefonický rozhovor za pomoci počítače)

13 V. Konstrukce nástrojů pro sběr dat Formulace otázek v dotazníku Formulace otázek v dotazníku Použití lístků, karet a dalších pomůcek Použití lístků, karet a dalších pomůcek Dramaturgie dotazníku Dramaturgie dotazníku

14 VI. Předvýzkum Testuje nástroje, které chceme ve výzkumu použít Testuje nástroje, které chceme ve výzkumu použít Zejména srozumitelnost a jednoznačnost otázek Zejména srozumitelnost a jednoznačnost otázek Na malém vzorku, obvykle větší než pro pilotní studii Na malém vzorku, obvykle větší než pro pilotní studii Měl by být součástí každého výzkumu Měl by být součástí každého výzkumu

15 VII. Sběr dat Organizační zajištění agenturou Organizační zajištění agenturou Distribuce a sběr dotazníků Distribuce a sběr dotazníků Práce tazatelů Práce tazatelů

16 VIII. Analýza dat IX. Interpretace, závěry