Přepravní průzkumy Filip Hercík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Advertisements

Dopravní plán Ústeckého kraje na léta 2012 – 2016 a jeho aplikace
BEZBARIÉROVÁ MHD V NOVÉM JIČÍNĚ Rozvoj dopravní obslužnosti regionu Zavedení nové moderní místní hromadné dopravy pro obyvatele města Nový Jičín, Kunín.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Průzkum kvality a spokojenosti s PID
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Optimalizace tramvajové dopravy s cílem redukce dopravních výkonů metodou preference nízkého počtu frekventovaných linek (Jeden z původních návrhů, nyní.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Jízdní řády Filip Hercík.
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
DOPRAVNÍ PRŮZKUM NA PŘÍMĚSTSKÝCH AUTOBUSOVÝCH LINKÁCH Informace o provádění průzkumu ve vozidlech středa
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Bezbariérovost veřejné dopravy
Řešení veřejné dopravy v oblasti spořilova
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
REAL-TIME TRACKING OF PID VEHICLES Odstraňování bariér ve veřejné dopravě v Praze Ing. Libor Šíma, Odbor rozvoje a financování dopravy MHMP Ostrava 20.9.
„BOHEMIA EXPRESS“ Speciální servis určený pro silniční dopravce a spedice součástí evropské sítě linek kombinované dopravy spojení Lovosic s 35 nejvýznamnějšími.
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
DOPRAVNÍ PRŮZKUMY.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Plánování a organizace veřejné dopravy
Navrhování dopravní obsluhy ve městě
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Přístupnost IDS pro OOSPO
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Technologie dopravní obsluhy veřejnou hromadnou.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
N ÁVRH DOPRAVNÍHO ŘEŠENÍ OBLASTI L ADOVA KRAJE A Ř ÍČANSKA Jakub Platil, DMŽ2 Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Masná 18, Praha.
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Autor DP:Bc. Pavel Hájek Vedoucí DP:Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent DP:Ing. Vladimír Faltus, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Optimalizace dopravní obslužnosti území Ing.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Dopravní charakteristiky
Návrh dopravního řešení Jižního Města
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Sortiment poskytovaných služeb v železniční dopravě; dopravní ceniny, tarify, slevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana.
Návrh dopravního řešení Jižního Města
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
Transkript prezentace:

Přepravní průzkumy Filip Hercík

Na úvod Optimalizace sítě MHD – její problémy a příčiny problémů Výhledově při zavádění nových linek V současnosti při úpravě provozu linky či optimalizaci určité oblasti – zjistíme z průzkumů

Metody průzkumu Sčítací lístky – průzkum metra Ústní dotazování – během přepravy Písemné dotazníky Pozorování a počítání sčítači – vozové a profilové průzkumy Automatické metody - metro

Cíle průzkumu Průměrná přepravní vzdálenost Zdroje a cíle cesty Hybnost obyvatel Obsazenost = zatížení linek Přepravní nerovnoměrnost během dne Cestovní a jízdní rychlost, doba nástupu a výstupu, zdržení na zastávce Počet přepravených osob, počet prodaných jízdenek, skladba jízdních dokladů, tržby (na spoji, za den)

Analýza průzkumu Snaha určit : - hodiny špičkového provozu – nabízená přepravní kapacita linek - zatížení stanic, terminálů, nádraží během dne, týdne či roku - směrové vztahy, zatížení linek a obsazenost vozidel na lince

Přepravní průzkum Profilový - v pracovní den vybíráme ranní a odpolední špičku, doporučuji 15:30 – 16:30 a 7:00 – 8:00 - výběr zastávky závisí na vybrané lokalitě a konkrétním problému, co chceme zjišťovat Vozový - průzkum na konkrétní lince (spoji), cíl zjišťovat zpoždění a obsazenost spoje

Profilový průzkum - formulář Linka – číslo, případně písmeno Pořadí – číslo, pokud pořadí je (může být jednociferné nebo dvouciferné) Typ vozu – autobusy - Sd standard - SdN standard nízkopodlažní - M midibus - Kb kloubový - KbN kloubový nízkopodlažní Typ vozu – tramvaje - T sólo (1xT3, 1xT6) - 2T souprava - KT článková (KT,14T,15T) Dále zaznamenáme počty cestujících před výstupem, výstup a nástup, cestující po odjezdu. Důležité je stanovení času odjezdu ze zastávky a evidenční číslo vozu.

Vyhodnocení přepravního průzkumu Vyhodnotíme efektivitu linky, její vytížení a stanovíme maximální interval v přepravní špičce pracovního dne Počet spojů S za hodinu Kapacita vozidel K Hodinová poptávka P S = P / K Stanovili jsme počet spojů za hodinu pro jednotlivé kapacity vozidel.

Kapacita dopravního prostředku Autobus / trolejbus - M = 30 osob (midibus) - S = 60 osob (Sd, trolejbus) - K = 90 osob (Kb, trolejbus) Tramvaje - T = 70 osob - 2T,KT = 140 souprava, kloubová tramvaj

Příklad Zjistili jsme 700 přepravených osob na lince za 60 minut. Kolik tato linka potřebuje spojů za hodinu pro jednotlivé kapacity vozidel a jaký interval? Midibus : Sm = 700/30 = 23,34 Standardní : Ss = 700/60 = 11,67 Kloubový : Sk = 700/90 = 7,78 Nutné zaokrouhlit na dvě desetinná místa.

Dále vypočítat hodnotu intervalu I (v minutách) pro všechny tři dané kapacity I = 60 / S - zaokrouhlit na nejbližší interval v periodě 60 minut - nejmenší časová jednotka jsou 3 minuty, výjimečně 2 minuty - povolené intervaly 2,3,4,5,6,I7,5I,10,12,15,20,30,60,120

Pro jednotlivé kapacity tedy stanovíme interval : Midibus Im = 60/Sm = 60/23,34 = 2,57 minut Standard Is = 60/Ss = 60/11,67 = 5,14 minut Kloubový Ik = 60/Sk = 60/7,78 = 7,71 minut Opět zaokrouhlit na dvě desetinná místa.

Volba intervalu Midibus Im = 2,57 -------- > dvě minuty Standard Is = 5,14 -------- > pět minut Kloubový Ik = 7,71 ------- > sedm a půl minuty Zjistili jsme nejdelší možné intervaly pro určené kapacity na sledované lince. Interval nesmí být delší.

Volba dopravního prostředku - nejmenší zaokrouhlování, tedy v tomto případě je nejlepší volba standardní typ, tedy interval 5 minut - stanovili jsme tedy interval pro špičky pracovního dne, mnohdy je ale dobré dělat zvlášť výpočet pro ranní a odpolední špičku, údaje se mohou lišit

Následuje zpráva o dopravní situaci v dané oblasti

Zpráva o dopravní situaci v dané oblasti Popis současné situace – počet linek, jejich trasy a významné zastávky, druhy dopravních systémů a jejich vzájemné vazby Hodnocení – efektivita systému (vytížení linek), slovní zhodnocení poměru poptávky a nabídky, pokrytí systému, stavební a organizační kvalita přestupních vazeb Popis navrhovaných změn – počet zrušených nebo zavedených linek, zřízení nových zastávek či jejich zrušení, změny tras, změny provozních parametrů na konkrétních linkách Zdůvodnění – proč je stávající stav nevyhovující, co přinášejí nové navrhované změny

Vhodná argumentace Pokrytí neobsluhovaného území – lepší dostupnost MHD Zlepšení poměru mezi nabídkou a poptávkou zkrácením intervalu nebo změnou typu vozidel Zjednodušení a zpřehlednění linkového vedení Zavedení standardizovaných intervalů „cyklus 60“ Zlepšení přestupných vazeb Sjednocení nástupišť pro stejné směry

Tipy pro jednání Neříkat „vše je v naprostém pořádku“, „změny nejsou potřeba“, „na zastávce chybí přístřešek“ Důležité umět odpovědět na otázku „proč jste to řešili zrovna takto ?“ Není důležitá kvantita navržených úprav, ale jejich kvalita !

Zásady návrhu linkového vedení Přímé trasování – přímé spojení vždy výhodnější než varianta s přestupem, společné nástupy linek směřující do stejné lokality u návazností na páteřní systémy Návaznost na páteřní systémy Přehlednost a jednoduchost Minimalizace větvení linek, jedna linka = jedna trasa Společná stopa pro více druhů dopravy – ideální pro přestupní body „hrana hrana“, u souběhů citlivě reagovat

Zásady návrhu linkového vedení Využití výsledků průzkumu – zhodnotit obsazení spojů jednotlivých linek při příjezdu či odjezdu ve sledovaných profilech, z obsazení jednotlivých linek zjistit jejich efektivitu – zda nabídka odpovídá poptávce - přeplněná vozidla = nabídka < poptávka - rezervy = nabídka > poptávka Využití znalostí z průzkumu terénu – vedení linek po komunikacích, jež to umožňují, respektovat omezení vyplývající z Pravidel silničního provozu

Navržené linkové vedení zakreslit do mapy Nové linkové vedení včetně číselného označení zakreslit do uliční sítě – barevně rozlišit jednotlivé druhy dopravy (obvykle autobus modře, trolejbus zeleně, železnice fialově, tramvaj červeně) Zakreslit nové či zrušené zastávky, nové železniční stanice Rozlišit jednosměrné zastávky (půlkolečko) a obousměrné zastávky (plné kolečko), zastávky na znamení

Tabulka provozních parametrů Interval, rozsah provozu a typ vozidla Intervaly v jednotlivých denních obdobích (ranní špička, dopolední sedlo, odpolední špička, večerní období, víkend) Rozsah provozu – špičky pracovních dnů, pracovní dny, celotýdenní provoz Typ vozidla – M, S, K

Tabulka provozních parametrů Posledním krokem je zveřejnění celého návrhu v podobě tabulky provozních parametrů pro danou linku

Děkuji za pozornost