STRATEGIE UČENÍ volně podle přednášky dr STRATEGIE UČENÍ volně podle přednášky dr.Zapletalové zpracovala Ivana Popová
STRATEGIE UČENÍ Co hraje významnou roli v učení žáka: Nesoulad strategie učení učitele a žáka (učiteli se ve třídě špatně učí, má jiné preference „jak učit“ než žáci) Nesoulad strategie učení rodičů a dětí (zkušenost rodičů, jak se učili oni) Podněty z raného dětství od matky (podle převahy podnětů: obrázky = vizuální typ mluvení = sluchový typ hravé formy = kinestetický typ)
Historie žákova učení: „Nakresli,co se u vás doma děje,když se učíš.“ „Popiš mi jak se učíš.“ Kdy se začal učit, co, jak, s kým,jak dlouho, činnosti, postupy Samostatnost – vedení – spolupráce Nezdary co se nevedlo a jejich řešení Soulad a nesoulad s očekáváním rodičů, vlastním, jak je sám spokojen Spolupráce školy s rodinou, je-li schopna žákovi pomoci, vést ho
Specifika žákovy osobnosti Kognitivní předpoklady - vnímání,myšlení, pozornost, paměť, způsob zpracování informací Temperament Hodnoty a cíle Seberegulace X bez vůle Sebeúcta a sebepojetí (introverti za neúspěch obviňují sebe, extroverti okolí)
Chtít se učit „Musím se učit“ – říká žák „Měl by se učit“ – říkají rodiče „Chci se učit“ – maximální koncentrace mysli na obsah učiva – cíl učení Utvořit stabilní prostředí pro učení, zavést rituál Seberegulace(vůle) – udělat to, i když se mu nechce Zbavit se strachu z učení, pak to jde lépe a lépe – výsledky - zvýšení sebeúcty Naučená bezmoc – děti s SPU Zpříjemnit učení Učit se až půl hodiny po jídle Pít, ale ne sladké, ne colové nápoje Ovoce a zelenina, čokoláda,lecitin,gingo, káva,čaj
Pozornost Rozsah pozornosti: děti 2 - 3 objekty, dospělí 6 - 7 objektů Stálost pozornosti: mladší šk.věk: 3 - 5 min. starší šk.věk: 5 - 10 min. dospělí:20 - 30 minut Rozdělování pozornosti – přepínání Propojování pozornosti – pružnost Fluktuace pozornosti Systematičnost pozornosti
Upoutání pozornosti ve škole Zvukový podnět:bouchnutí,cinknutí X ztišit hlas Změna tóniny hlasu – střídat (fistule - poruchy chování!) Oční kontakt ve spojení s udělováním pokynů, při vysvětlování látky, utvrzení se o reakcích Atmosféra očekávání Spekulativní otázky – vyvolání zájmu Vizuální pomůcky Práce s barvami Práce s klíčovými slovy Hodnotit pozornost Využívat herní aktivity Střídat techniky
Paměť Vytváření vazeb, spojů Senzibilizace – co člověk zažil více než 1x, lépe si pamatuje – opakování je nutnost Druhy paměti: - vizuální - sluchová (delší úchovnost) - krátkodobá – pracovní - dlouhodobá (události, vědomosti) Zapomínání – špatný , neklidný spánek, při TV, hluku Učení ráno – rychlé, ale překrývají jej denní události Učení večer – lepší zapamatování, víc klidu
Přestávky při učení 15 minut učení – 5 min. pauza 1 hod učení – 10 min. pauza Neučit se za sebou předměty, které jsou si podobné (M + F) O přestávce pít, jíst ovoce a zeleninu, záchod Zpříjemnit učení – atmosféra (pastelové barvy, ne moc syté, žlutá+modrá není dobrá kombinace Fugy - prožitky strachu a úzkosti – ztráta paměti („degradující“poznámky učitelů způsobují „okno“ dítěte Mírný stres působí aktivizačně
Opakování a učení Není důležitá četnost,ale kvalita a zpracování informací Styl, jak opakuji Míra pochopení Spojování slov s významem, příběhem,vizualizací,číslem,pohybem Neobvyklé se kóduje zvlášť a lépe se vybavuje Učit děti spojovat pojmy, slova,příběhy Používat mnemotechnické pomůcky Kreslit náčrtky,diagramy – spojovat s významem Používat kartičky na každý jev Pomůcky jako pexesa, domina,kostky,hry,…
Ovlivnění kvality paměti Koncentrace,motivace, emoce, snaha porozumět,asociace a paměťové kotvy Množství zapamatovaného podle druhu vstupu informací: 15% - sluch 85% - zrak a pohyb 10% - čteného 20% - slyšeného, ale už víme 30% - viděného 50% - viděného a slyšeného 70% - sdělovaného druhým 90% - sdělovaného a konaného
Organizace učiva Seskupování , rytmizace Třídění podle významu, barvy, písmen Hledání smyslu Vytváření asociací a asociačních řetězců Oslí můstky (Be fe le me pes se veze) Podbarvování učení hudbou – beze slov, barokní, ne moc monotónní (Bach, Vivaldi, Handel) Odstranit rušivé vlivy při učení
Typy učení a přijímání informací Vizuální ( VIZ ) Kinestetický ( KIN ) Auditivní ( AUD ) V populaci nejvíce typ: VIZ – KIN – AUD Optimum ve škole typ: AUD – VIZ – KIN Komplikace ve škole typ: KIN – VIZ – AUD Další varianty, typy a kombinace Jak poznáme typ? Podle chování a výpovědí dítěte - „Jaké jsou tvé nejintenzívnější pocity a zážitky z prázdnin?“
Není dítě, které by nechtělo mít úspěch v učení Není dítě, které by nechtělo mít úspěch v učení. Neúspěch má důvod- pozice ve třídě, v rodině,opakovaný neúspěch, naučená bezmocnost. Dítě musí CHTÍT se učit. Má to CENU. Je to PR ÁCE. Různě DLOUHÁ. POVZBUZOVAT!!!!!!!!