Cena v pojetí marketingu Obsah Cena a její význam v marketingu Marketingový postup tvorby cen Metody tvorby cen Strategie stanovení ceny Otázky pro žáky
1. Cena a její význam v marketingu Co to je cena? Hodnota výrobku vyjádřená penězi. CENA Jaký význam má cena v marketingu? CENA Zajišťuje zisk Symbol kvality Ovlivňuje spotřebitele
2. Marketingový postup tvorby cen Jaký postup tvorby cen realizují firmy v praxi? 1. Určí se cenové cíle. 2. Zvolí se strategie. Postup tvorby cen 3. Vypočítá se výše nákladů. 4. Určí se výše ceny 1. výrobku. 5. Naplánují se cenové slevy.
3. Metody tvorby cen Jaké metody tvorby cen v marketingu používáme? 1. Ekonomické hledisko – CENA TRŽNÍ ROVNOVÁHY Je výsledkem střetu nabídky a poptávky. Platí na trhu dokonalé konkurence. V marketingu je pouze teoretickým východiskem.
2. Cena odvozená dle výše nákladů -NÁKLADOVÁ Jak zjistíme nákladovou cenu? NÁKLADOVÁCENA Sečteme všechny náklady na výrobu, prodej a propagaci. Připočítáme výši MARŽE – ZISK VÝROBCE. Stanovíme cenu KONEČNOU.
Průzkum trhu 3. Ceny odvozené od průzkumu trhu Ceny odvozené od průzkumu konkurence. Ceny zjištěné průzkumem spotřebitele. Ekonomických, technologických aj.faktorů. Průzkum trhu realizujeme průběžně.
Jaké druhy cen lze průzkumem trhu stanovit? Ceny odvozené od konkurence Získáme ceník konkurence. Fiktivní zákazník zakoupí výrobky konkurence. Veřejným míněním zjištěným průzkumem náhodných spotřebitelských segmentů. Porovnáme možnosti naší firmy a stanovíme CENU KONEČNOU.
Ceny zjištěné průzkumem spotřebitele Firma realizuje průzkum trhu. Spotřebitele rozdělí do skupin – segmentů. Pro každý výrobek určený do jednotlivých segmentů stanoví individuální cenu. DIFERENCOVANÉ CENY.
Co je psychologická cena? Výše ceny se sníží od cenového stropu o jednotku dolů např. místo 1500,- kč -- 1499,- kč. Cena má na spotřebitele působit dojmem nižším než ve skutečnosti je. PSYCHOLOGICKÁ CENA tzv. baťovská cena.
Jak určíme cenu podle užitku spotřebitele? Cena stanovená dle užitku spotřebitele Užitek Úspora času. Všestrannost využití výrobku. Prestiž spotřeby. Zákazník posoudí hodnotu výrobku dle užitku, který mu přináší.
Jak se tvoří dialogová cena cena? Prodávající stanoví cenu vysokou. Cenový strop. Kupující požaduje cenu nízkou. Cenový práh. Výsledná cena vzniká vzájemnou dohodou Prodávající cenu snížil. Kupující cenu zvýšil. DIALOGOVÁ CENA tzv. smluvní cena.
4. Strategie stanovení cen Jaké strategie stanovení cen v marketingu používáme? CENOVÉ STRATEGIE Strategie smetánkové ceny. Strategie proniknutí na trh. Strategie vlivu kvality na cenu.
Co znamená strategie smetánkové ceny? Smetánková cena Co znamená strategie smetánkové ceny? Vysoké kvality. Dlouhé životnosti. Firma má nový výrobek Vyrobený novou technologií. Jedinečného designu. Vysoké náklady. VYSOKÁ CENA Firma stanoví vysokou cenu MAXIMALIZACE ZISKU.
Co si představíte pod pojmem strategie proniknutí na trh? Cena proniknutí Co si představíte pod pojmem strategie proniknutí na trh? Firma má nový výrobek Je stanovena CENA NÍZKÁ tzv. zaváděcí cena. Nekryje všechny náklady výroby. Výrobce snižuje náklady výroby. Firma získá velký podíl trhu. Firma stanoví nízkou cenu VÝHODA PŘED KONKURENCÍ.
Cena odvozená od kvality Co znamená strategie vztahu cena/ kvalita? Firma má nový výrobek Firma vychází z předpokladu: Vysoká kvalita VYSOKÁ CENA Nízká kvalita NÍZKÁ CENA Cena výrobku by vždy měla odpovídat kvalitě výrobku.
5. Otázky pro žáky 1. Vyjmenujte marketingový postup firem při tvorbě cen. 1. Určí se cenové cíle. 2. Zvolí se strategie. Postup tvorby cen 3. Vypočítá se výše nákladů. 4. Určí se výše ceny 1. výrobku. 5. Naplánují se cenové slevy.
2. Jak určíme cenu podle užitku spotřebitele? Cena stanovená dle užitku spotřebitele Užitek Úspora času. Všestrannost využití výrobku. Prestiž spotřeby. Zákazník posoudí hodnotu výrobku dle užitku, který mu přináší.