Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vývoj člověka - postnatální
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Prenatální období Škola:
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Vývojová psychologie Škola:
Obecná a vývojová psychologie dne
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
sociální psychologie Škola:
FÁZE ŽIVOTA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rodina.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov34 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Charakteristika období dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Přístupy k osobnosti Škola:
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOSPĚLOST.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Období mladé dospělosti
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
(Presenium) Jiří Vítovec
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Základní charakteristika
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Psychologie dospělých
Periodizace lidského vývoje
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Dospělost – úvod, mladá dospělost Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: dospělost, profesní role, partnerská, rodičovská role, intimita Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v mladé dospělosti, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku

mezníky: právní – dosažení zletilosti; biologický – rozvinutá sexualita, dosažení reprodukční schopnosti; psychosociální – samostatnost, svoboda rozhodování a jednání, zodpovědnost a schopnost sebezajištění;

rozdělení věku A) mladá, raná dospělost 20 – 35 let B) střední dospělost 35 – 45 let C) starší dospělost 45 – 60 let

A) mladá, raná dospělost 20 – 35 let charakterizována ochotou přijmout a schopností zvládnout vývojové úkoly, nové životní role: profesní; stabilní partnerství; rodičovství;

hlavní změny: osamostatnění, vyjasnění vlastního vztahu k hodnotám a normám, prezentovaným různými skupinami (vrstevníci, rodina, společnost, církve); vztah s rodiči – symetrické a klidnější, není zatíženo potřebou demonstrovat nezávislost, hodnocení rodičů realistické, uznání zkušeností a zároveň možnost přijmout nebo odmítnout radu a pomoc;

hlavní změny: vztahy k lidem, schopnost zvládnutí vztahu k lidem v nadřízených rolích (bez potřeby obrany proti autoritě) a v podřízeném postavení, např. děti (zmenšuje se riziko zneužití moci); sexuální zralost – sexualita důležitým aspektem partnerského vztahu, potřeba mít dítě;

hlavní změny: ekonomická samostatnost – zbavuje závislosti, přispívá k uspokojení seberealizace; zodpovědnost – prestiž, povinnosti, sociální očekávání společnosti, tlak na respektování norem;

a) tělesný vývoj – atraktivita, období plné výkonnosti a dobré kondice; b) rozvoj poznávacích procesů – fáze postformálního myšlení – bere v úvahu všechny složky problému, jeho mnohoznačnost i celkový kontext; relativismus, kompromis, sebekritičnost, akceptace kognitivní nejistoty, pragmatičnost;

c) socializace – změna postoje k normám, vztah k povinnostem, zodpovědnost; přijetí mužské a ženské role, změny v pojetí rolí v poslední době, nejistota vymezení rolí (problematika genderu);

fáze proměn morálního uvažování morální uvažování žen přechod od adolescentního egoismu k altruismu; fáze zdůrazňování zodpovědnosti a péče o jiné, mnohdy na úkor uspokojení vlastních potřeb; harmonizace vlastních potřeb s potřebami jiných;

profesní role končí sociálně tolerované období příprav a experimentování v profesní oblasti, dnes se hranice posouvá ke konci druhé dekády; přijetí trvalejší, příp. definitivní varianty profesní role; později spíše modifikace než zásadní změny;

profesní role profesní role se stává důležitou součástí identity; mužská role v tomto směru konzistentnější; žena řeší konflikt profese a mateřství;

partnerství vývojovým úkolem dosažení intimity – kvalitativní proměna vrstevnického vztahu; může jít o přátelství, nejčastější varianta heterosexuální milostný vztah ústící v partnerství; prožitek naplnění intimního vztahu vytváří zkušenostní základ, který ovlivní další vztahy; realističtější ve svých nárocích a tolerantnější k odlišnostem;

manželství, rodičovství další podstatnou součástí identity; obě role slibují naplnění různých potřeb, zároveň nárokují určitou odpovědnost a omezení; postupně se mění jejich obsah, eventuálně i osobní význam; změna v případě rozpadu manželství;

období prvního bilancování ve 30 letech většina mladých dospělých získá všechny role typické pro dospělost, tím splní formálně standardní očekávání; nyní bilancování osobní uspokojivosti těchto rolí; stimul k pozitivní životní změně; změna zaměstnání, bezdětní zvažují založení rodiny, ženy orientované na profesní roli vnímají tento věk jako mezní v otázce mateřství, riziko rozvodů;

periodizace lidského věku prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období adolescence dospělost mladá dospělost střední dospělost starší dospělost stáří

periodizace lidského věku početí – narození 1. rok života 1-3 roky 3-6 let 6-11 let 11-13 let 13-15 let 15-18/21 let prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období prepuberta puberta dospívání

periodizace lidského věku mladá dospělost střední dospělost starší dospělost stáří 20-35 let 35-45 let 45-60 let 60 let - †

otázky které role jsou pro dospělost charakteristické profesní, partnerská, rodičovská osamostatnění, vztah s rodiči, sexuální zralost, ekonomická samostatnost, zodpovědnost ve třiceti letech které role jsou pro dospělost charakteristické jaké jsou hlavní změny v dospělosti kdy dochází k prvnímu bilancování

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.