Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Dospělost – úvod, mladá dospělost Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: dospělost, profesní role, partnerská, rodičovská role, intimita Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v mladé dospělosti, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku
mezníky: právní – dosažení zletilosti; biologický – rozvinutá sexualita, dosažení reprodukční schopnosti; psychosociální – samostatnost, svoboda rozhodování a jednání, zodpovědnost a schopnost sebezajištění;
rozdělení věku A) mladá, raná dospělost 20 – 35 let B) střední dospělost 35 – 45 let C) starší dospělost 45 – 60 let
A) mladá, raná dospělost 20 – 35 let charakterizována ochotou přijmout a schopností zvládnout vývojové úkoly, nové životní role: profesní; stabilní partnerství; rodičovství;
hlavní změny: osamostatnění, vyjasnění vlastního vztahu k hodnotám a normám, prezentovaným různými skupinami (vrstevníci, rodina, společnost, církve); vztah s rodiči – symetrické a klidnější, není zatíženo potřebou demonstrovat nezávislost, hodnocení rodičů realistické, uznání zkušeností a zároveň možnost přijmout nebo odmítnout radu a pomoc;
hlavní změny: vztahy k lidem, schopnost zvládnutí vztahu k lidem v nadřízených rolích (bez potřeby obrany proti autoritě) a v podřízeném postavení, např. děti (zmenšuje se riziko zneužití moci); sexuální zralost – sexualita důležitým aspektem partnerského vztahu, potřeba mít dítě;
hlavní změny: ekonomická samostatnost – zbavuje závislosti, přispívá k uspokojení seberealizace; zodpovědnost – prestiž, povinnosti, sociální očekávání společnosti, tlak na respektování norem;
a) tělesný vývoj – atraktivita, období plné výkonnosti a dobré kondice; b) rozvoj poznávacích procesů – fáze postformálního myšlení – bere v úvahu všechny složky problému, jeho mnohoznačnost i celkový kontext; relativismus, kompromis, sebekritičnost, akceptace kognitivní nejistoty, pragmatičnost;
c) socializace – změna postoje k normám, vztah k povinnostem, zodpovědnost; přijetí mužské a ženské role, změny v pojetí rolí v poslední době, nejistota vymezení rolí (problematika genderu);
fáze proměn morálního uvažování morální uvažování žen přechod od adolescentního egoismu k altruismu; fáze zdůrazňování zodpovědnosti a péče o jiné, mnohdy na úkor uspokojení vlastních potřeb; harmonizace vlastních potřeb s potřebami jiných;
profesní role končí sociálně tolerované období příprav a experimentování v profesní oblasti, dnes se hranice posouvá ke konci druhé dekády; přijetí trvalejší, příp. definitivní varianty profesní role; později spíše modifikace než zásadní změny;
profesní role profesní role se stává důležitou součástí identity; mužská role v tomto směru konzistentnější; žena řeší konflikt profese a mateřství;
partnerství vývojovým úkolem dosažení intimity – kvalitativní proměna vrstevnického vztahu; může jít o přátelství, nejčastější varianta heterosexuální milostný vztah ústící v partnerství; prožitek naplnění intimního vztahu vytváří zkušenostní základ, který ovlivní další vztahy; realističtější ve svých nárocích a tolerantnější k odlišnostem;
manželství, rodičovství další podstatnou součástí identity; obě role slibují naplnění různých potřeb, zároveň nárokují určitou odpovědnost a omezení; postupně se mění jejich obsah, eventuálně i osobní význam; změna v případě rozpadu manželství;
období prvního bilancování ve 30 letech většina mladých dospělých získá všechny role typické pro dospělost, tím splní formálně standardní očekávání; nyní bilancování osobní uspokojivosti těchto rolí; stimul k pozitivní životní změně; změna zaměstnání, bezdětní zvažují založení rodiny, ženy orientované na profesní roli vnímají tento věk jako mezní v otázce mateřství, riziko rozvodů;
periodizace lidského věku prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období adolescence dospělost mladá dospělost střední dospělost starší dospělost stáří
periodizace lidského věku početí – narození 1. rok života 1-3 roky 3-6 let 6-11 let 11-13 let 13-15 let 15-18/21 let prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období prepuberta puberta dospívání
periodizace lidského věku mladá dospělost střední dospělost starší dospělost stáří 20-35 let 35-45 let 45-60 let 60 let - †
otázky které role jsou pro dospělost charakteristické profesní, partnerská, rodičovská osamostatnění, vztah s rodiči, sexuální zralost, ekonomická samostatnost, zodpovědnost ve třiceti letech které role jsou pro dospělost charakteristické jaké jsou hlavní změny v dospělosti kdy dochází k prvnímu bilancování
Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.