Úvod do problematiky eBillingu
Ebilling EBPP – Electronic Bill Presentment and Payment, systémy pro zpracování a rozesílání elektronických účtů a plateb PREZEN- TACE DISTRI- BUCE DORUČENÍPLACENÍ Vystavené faktury Poskytovatel
Proč je ebilling potřeba Poskytovatelé produktu/služby (vydavatelé) Banky, pošta, Uživatelé (spotřebitelé)
Ebilling jako příležitost pro agregaci Velký počet menších transakcí Podopobné nebo shodné procesy: Billing s odečtem (záloha, vyúčtování) Utility (elektřina, voda, plyn), telco.. Billing bez odečtu (stálé poplatky): Média (předplatné), pojištění, spoření.. Různé výhody pro poskytovatele i zákazníky při agregaci: Efektivita a úspory (finační, časové) Informace, příležitosti
Outsourcing - předpoklad agregace Je ten proces můj „core“ business ? Ne? Pak jde o efektivitu a náklady. Klíčové otázky pro „outsourcing“: Neztratím vazbu na zákazníka ? Lze definovat jednoznačné rozhraní ? Bude outsourcing efektivnější (levnější) ? Získám něco kromě úspory nákladů ? Odpovědi: Podpůrné procesy – agregace stejných činností je v přepočtu na transakci vždy efektivnější a levnější.. U eBillingu lze definovat jednoznačné rozhraní Kromě úspor mohu získat agregované informace
Hřiště a hráči pro eBilling Prostředí – legislativa a infrastruktura Poskytovatelé Zprostředkovatelé Banky Telco operátoři Specializovaní poskytovatelé Zákazníci Firmy Osoby
K dnešní diskusi.. Co chce zákazník, co akceptuje a co mu lze nabídnout za přínosy? „e“ gramotnost zákazníků (80%/20%) Internet ? Mobilní telefon ? „Papír“ ? Přínosy (úspora peněz, času, kontrola, přehlednost..) Co chtějí poskytovatelé a zprostředkovatelé (přínosy a rizika), co jsou schopni „uchopit“ a do jaké hloubky.. Má smysl „mimobankovní“ agregace ? Studie „eBilling“ v ČR
Program Poskytovatel Pražská energetika – Jan Pauček Zprostředkovatel – pošta Česká pošta – Milan Shrbený Zprostředkovatel – banka GE Capital Bank - David Lorenc Řešitel studie Villusion – Nikola Rafaj