Předložky -Předložky jsou neohebné slovní druhy, které samy o sobě nejsou větnými členy. -Plného významu nabývají pouze ve spojení s podstatnými jmény,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_344_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Větné členy.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Téma hodiny: Určování slovních druhů Předmět: Český jazyk Ročník: 5
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Neohebné slovní druhy.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
ZÁJMENA (pronomina).
Hrátky s češtinou.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_18_Slovní.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
PODMĚT.
3.Prezentace 9.tř..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Předložky.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zvláštnosti větné stavby
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Zájmena pravopis Kdo? Nikdo? Já! Někdo? Všichni?.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Opakování a procvičování
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní větné členy - podmět
PŘEDLOŽKY PŮVODNÍ A NEPŮVODNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Předložky -Předložky jsou neohebné slovní druhy, které samy o sobě nejsou větnými členy. -Plného významu nabývají pouze ve spojení s podstatnými jmény, zájmeny a číslovkami. -Předložky dělíme na vlastní (též primární), které nemohou zastávat funkci jiného slovního druhu (např. do, v, před) a nevlastní (též sekundární), které mohou být podle souvislosti i jiným slovním druhem (např. během, blízko).

Primární předložky -Nemohou zastávat funkci jiného slovního druhu. - V češtině se dělí na: a/ neslabičné – např. z (2. p.), s (7. p.), b/ slabičné – např. po, před, na.

Sekundární předložky - Mohou být i jiným slovním druhem než jen předložkou (jel kolem – příslovce, jel kolem domu – předložka). - Vznikly z jiných slovních druhů a ustálených frází: -vzniklé z příslovcí, např. skrz -vzniklé z podstatných jmen -jednočlenné – např. zásluhou Pavla se nám to podařilo. -dvojčlenné – v důsledku špatného počasí -trojčlenné – se zřetelem k těmto událostem - odvozené od sloves, např. předpisy platí počínaje novým školním rokem, nehledě na závažnou situaci jsme tam šli – od zájmen, např. co do zkušenosti – spřežky vznikající z předložek, např. vykoukl zpod stolu

Postavení ve větě Předložka stojí před podstatným jménem, zájmenem nebo číslovkou, ke kterým se vztahuje. Je-li podstatné jméno rozvito přívlastky, předložka se klade před celý takto rozvitý větný člen. Příklady: o městě, o něm, o pěti o velmi starém městě

Předložky a pády -České předložky se pojí vždy s určitými pády jmen. -Nikdy se nepojí s 1. pádem, který se primárně používá k vyjádření podmětu. -Výjimku tvoří předložky cizího původu (kontra, versus atd.), ty se s 1.pádem pojí. Jejich využití však není časté. -Žádné předložky se též nepojí s 5. pádem, který se používá k oslovování. -Naopak 6. pád se na rozdíl od ostatních pádů používá vždy ve spojení s předložkou. -Některé předložky se pojí s více pády, přičemž se různými pády vyjadřují různé významy – typicky např. rozlišení místa a směru (na stole x na stůl).

Genitiv (2. pád) od – odstup od něj z – kouř z komínu do – do bytu, čekat do tří bez – bez dcerky neodejdu krom(ě) – kromě něj tam byla i ona místo – místo tebe hrál náhradník podle – podle normy podél/kolem – šel kolem potoka okolo – tráva okolo studny u – u stolu vedle – na té fotce stojí Lucie vedle Moniky během – během prázdnin pomocí – pomocí klacku ho dostali z bažiny stran – domluvit se stran ceny prostřednictvím – informovat prostřednictvím televizního zpravodajství

Dativ (3. pád) k – jdu k tobě (na)proti – být proti návrhu, je to naproti lékárně oproti – oproti teoriím věřím faktům kvůli – udělej to kvůli mě díky – díky němu máme své peníze zpět

Akuzativ (4. pád) pro – udělal to pro mne za – kandidoval za demokraty, 1 porce za 5 korun před – vynes to před dům mimo – všichni mimo tebe, mimo terč, mimo provoz na – dej to na stůl pod(e) – hodit pod stůl nad(e) – pověsit nade dveře mezi – umístit mezi okna krom(ě) – kromě ostatního skrz(e) – projít skrze zeď o – zvýšit o 1 stupeň, zápas o 3. místo v – věřit v boha

Lokál (6. pád) o – mluvit o tom na – ležet na stole v – ruka v rukávu po – po obědě, jdu po schodech při – při obřadu, stůj při mně

Instrumentál (7. pád) s – s tebou za – stát za rohem, za hodinu tam budeme, kdo za tím je? před – přímo před tebou, před mnoha lety, uniknout před pronásledovateli, varovat před ním pod – ležet pod postelí nad – viset nad pohovkou mezi – nacházet se mezi póly

Vyhledejte předložky: Zase jsem si zapomněla svačinu doma na stole. Pes ležel pod stolem. Martin přijde v sedm hodin. Často se mi o ní zdá. Dnes přijdu ze školy včas. Těším se na prázdniny. Co dnes bude hezkého v televizi? Do kina půjdu s bratrem. Dáme psům zbytky od oběda. Postavíme stany na louce u lesa.

Doplň s/z: Jedl chléb _ máslem. Přišel pozdě _ obchodu. Půjdu _ Jirkou do kina. Spadl _ stromu. Petr _ Pavlem jsou hezcí hoši. Pojďte _ námi. Neodcházej _ místa.

Řekni, co jsou předložky vlastní a nevlastní a uveď 3 příklady:

Vysvětli, co jsou předložky primární a sekundární a uveď příklad: