Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/15. 3. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Advertisements

Výpočty z chemických rovnic
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Látkové množství - procvičování
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Jméno : Ing. Renata Šandová Škola : Základní škola Pohořská 8, Odry Předmět: Anorganická chemie Třída: 8.ročník Téma: Složení roztoků.
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
CHEMIE ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ A VÝPOČTOVÉ ÚLOHY K TEMATICE ROZTOKŮ VE VÝUCE CHEMIE
Výpočet procentové koncentrace roztoku
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
Způsoby vyjadřování složení směsí
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
KONCENTRACE ROZTOKŮ Vypočítejte hmotnostní zlomek KCl v roztoku, který byl připraven rozpuštěním 20,0 g chloridu draselného ve 150,0 g vody. Řešení: –
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výpočty v chemii RZ
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Výpočet hmotnostního zlomku
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
EU peníze středním školám
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
EU peníze středním školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Chemie Třída: IX. Tematický okruh: Základní chemické výpočty Téma: Koncentrace Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad a pracovní list k procvičení výpočtu látkové koncentrace.Zavádí koncentraci jako fyzikální veličinu.Seznamuje žáky s výpočtem hmotnostního zlomku při určení koncentrace roztoků. Použité zdroje: - Chemie, učebnice pro devátý ročník ZŠ a víceletá gymnázia FRAUS 2007, Plzeň. -vlastní příklady

Základní chemické výpočty Látková (molární) koncentrace

Molární koncentrace Důležitý faktor ovlivňující rychlost chem. reakce Udává počet molů látky rozpuštěné v určitém množství roztoku Značí se : c Výpočet podle vztahu : c = n/V n … látkové množství (počet molů) V … objem Jednota : mol/dm 3

příklady Jaká je molární koncentrace roztoku, který obsahuje 1,4 molů látky rozpuštěné v 6,4 dm 3 roztoku ? n = 1,4 mol V = 6,4 dm 3 c = ? c =n/V c =1,4 / 6,4 c = 0,22mol/dm 3 Daný roztok je 0,22M M - znamená molární ( není to molární hmotnost)

příklady Jaké je látkové množství rozpuštěné látky ve 4,1l roztoku o koncentraci 0,4 mol/dm 3 V = 4,1l = 4,1 dm 3 c = 0,4 mol/dm 3 n= ? mol c=n/V n=c x V n = 0,4 x 4,1 n =1,64 mol

příklad Jaký je objem 0,2M roztoku, ve kterém je rozpuštěno 8,1 mol látky? c=n/V V = n/c V = 8,1/ 0,2 V = 40,5 dm 3

Složitější příklad Vypočtěte,jakou molární koncentraci bude mít roztok, rozpustíme-li 10g hydroxidu sodného v 500cm 3 vody c=n/V Vypočteme látkové množství NaOH M(NaOH)= =40g/mol nebo n = m/M Trojčlenka: m…hmotnost 40g NaOH………….1mol M….molární 10g……………………..x mol hmotnost x/1=10/40=0,25mol n=0,25mol V=500cm 3 =0,5dm 3 c=n/V =0,25/0,5 =0,5mol/dm 3 Molární koncentrace roztoku je 0,5mol/dm 3

Vypočítejte Máme 8,8dm3 roztoku o koncentraci 2,1mol/l. Jaké je látkové množství rozpuštěné látky? V=8,8dm3 = 8,8l c=2,1mol/l n=? c=n/V …..n=c x V= 2,1 x 8,8 =18,48mol Látkové množství rozpuštěné látky je……..

Vypočítejte Jaký objem bude mít 0,8 M (molární)roztok, ve kterém je rozpuštěno 9mol látky? c=0,8 mol/l n= 0,8mol V= ? c=n/V = V = n/c = 9/0,8 = 11,25l Roztoku o dané koncentraci bude……

Procvičení Vypočítej, kolik látky je potřeba navážit, aby se připravilo 0,5dm 3 roztoku o koncentraci 3 mol/dm 3 těchto látek : KI, NaCl, MgCl 2 c=n/V n=m/M c=n/(M*V)

Vyjádření koncentrace roztoku Koncentrace roztoku je vzájemný poměr rozpuštěné látky k celkovému množství roztoku Procentické vyjádření koncentrace udává kolik gramů rozpuštěné látky je obsaženo ve 100g roztoku. Molární koncentrace udává látkové množství ( počet mol)rozpuštěné látky v 1dm 3 roztoku

Hmotnostní zlomek Pro zjištění koncentrace můžeme využít hmotnostní zlomek Označení ……w Číslo menší než 1 Bez jednotky Převod na procenta…. vynásobit 100 w= m (složky)/m (celého roztoku)

Hmotnostní zlomek Hmotnostní zlomek čisté látky je w = 1, což odpovídá 100 %. Pokud látka není ve směsi přítomna, pak je w = 0, což odpovídá 0 % Hmotnostní procento je hmotnostní zlomek vyjádřený procentem, například: w = 0,11 = 11 %

Procvičení Vypočítejte hmotnost soli potřebné k přípravě 500g 4%ního roztoku. Jakou hmotnost soli můžete získat dokonalým odpařením vody ze 130g 2%ního roztoku? Jaká je koncentrace roztoku, k jehož přípravě jste užili 8g soli a 192g vody?