Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Primární krycí pletiva
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
List Andrea Adamusová 2010.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
LIST nadzemní orgán vyrůstající ze stonku
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Orgány vyšších semenných rostlin
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostlinná pletiva.
LIST.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Rostlinné orgány - list
Pionýrů 400, Frýdek-Místek
Čeleď bobovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Vegetativní orgány rostlin
List Mgr. Helena Roubalová
Stavba rostlinného těla List
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
List VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.05/Li
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
List (fylom).
Znaky dvouděložných a jednoděložných rostlin
Srovnání jednoděložných a dvouděložných rostlin
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
LIST.
List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.
List Filip Novák 5.A.
List Biologie 1. ročník.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 2. díl (list)
LIST VY_32_INOVACE_13_23. Funkce listů: Fotosyntéza Fotosyntéza Dýchání Dýchání Odpařování Odpařování průduchy Pomocí interaktivní učebnice nakladatelství.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Vegetativní orgány LIst
List a květ.
zpracovaný v rámci projektu
Anatomie rostlinných orgánů
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Vegetativní rostlinné orgány
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 11. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.11 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: List Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Rostlinné orgány – list. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, ale ne nutné, aby měli PC k dispozici i žáci. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: čepel, řapík, žilnatina, vernace Ověřený dne: 28. 11. 2013

Rostlinné orgány LIST Obr. 1

brainstorming Napiš, co tě všechno napadne, když se řekne stonek:

K čemu slouží květině stonek? Na základě předchozího záznamu vypiš všechny funkce stonku:

List Ploché orgány rostlin Zajišťují fotosyntézu Vznikly pravděpodobně z telomů ryniofyt Jejich růst je omezený – nejdříve vrcholový, poté postranní a následně vmezeřený Zakládají se na stonku jako primordia, a to z protomeristému

Anatomie čepele fotosyntetizujícího listu Pokožka – kryta kutikulou Průduchy – tvořeny dvěma sesterskými svěracími buňkami (regulují transpiraci) Hydatody – neuzavíratelné vodní skuliny, které vytlačují nadbytečnou vodu Úkol: Vyhledej v učebnici či na internetu, jakým pojmem s vyznačuje vytlačování ndbytečné vody rostlinou…

Správná odpověď… …….GUTACE

Anatomie čepele fotosyntetizujícího listu Palisádový parenchym – pletivo tvořené válcovitými parenchymatickými buňkami s velkým množstvím chloroplastů (nejvýrazněji se podílí na fotosyntéze) Houbovitý parenchym – pletivo tvořené nepravidelně laločnatými parenchymatickými buňkami s velkými intercelulárami (hlavní fcí je výměna dýchacích plynů)

Anatomie čepele fotosyntetizujícího listu Ohýbací buňky – buňky na svrchní straně listů lipnicovitých rostlin, které změnou turgoru svírají nebo otevírají listy a tím regulují odpar vody

Anatomie jehlicovitého listu nahosemenných rostlin Podpokožka – nepravidelná vrstva nebo několik vrstev sklerenchymatických či kolenchymatických buněk pod pokožkou (zvyšují ochranný účinek pokožkových pletiv) Mezofyl – není rozlišen na palisádovou a houbovitou vrstvu Pryskyřičné kanálky – prostupují mezofylem a obsahují pryskyřice se silicemi

Základní části listu Čepel – většinou plochá, výrazně rozšířená část listu s fotosyntetickou funkcí Řapík – stopkovitý charakter, přechází v čepel Žilnatina – cévní svazky (žilky) uspořádané v listové čepeli Otevřená žilnatina Uzavřená žilnatina Souběžná žilnatina Sítnatá žilnatina Úkol: na internetu či v učebnici vyhledej, jak jsou uspořádány žilky u uvedených typů žilnatin a uved příklady.

Správné řešení… Otevřená žilnatina Uzavřená žilnatina žilky se vidličnatě rozbíhají k okraji listu a nejsou vzájemně příčně propojeny (jilm) Uzavřená žilnatina Jednotlivé žilky jsou vzájemně propojeny Souběžná žilnatina Typ uzavřené žilnatiny se souběžně probíhajícími stejnými žilkami (jitrocel) Sítnatá žilnatina Typ uzavřené žilnatiny, kde postranní žilky vytvářejí propojenou sít s uzavřenými políčky Zpeřená (buk, habr) Dlanitá (javor, platan) Znožená (čemeřice)

Morfologie listu Pupen – útvar se základy stonků či listů (popř. i květů) Pupeny listové Pupeny květní Pupeny smíšené Podle postavení a funkce můžeme pupeny rozdělit např. na vrcholové, postranní, přídatné, pomocné, spící…

Morfologie listu Vernace listová = způsob složení listové čepele v pupenech, např.: Plochá Složená Podvinutá Nadvinutá Svinutá Řasnatá Úkol: na internetu či v učebnici vyhledej způsob složení čepele v pupenech u těchto uvedených typů vernací a uved příklady

Správné řešení… Plochá – listy nejsou složené, pouze k sobě přitisklé celou plochou (jmelí) Složená – listy jsou podélně složené na polovinu (třešen) Podvinutá – okraje základů listu jsou stočené dospod (prvosenka) Nadvinutá - okraje základů listu jsou stočené nahoru ( hrušen) Svinutá - listová čepel je stočená do trubičky (trávy) Řasnatá - listová čepel je stočená podle hlavních a postranních žilek (javor)

Funkční metamorfózy listu Úkol (vhodné jako domácí úkol): U každého z následujících typů metamorfózy listu vyhledej na internetu či v učebnici jeho funkci a význam Na internetu vyhledej obrázek dané metamorfózy listu a urči zástupce u kterého se nachází Ze získaných informací udělej prezentaci ppt. s názvem „Funkční metamorfózy listu“

Metamorfózy listů Dělohy Šupina Listen List asimilační Úponky Trny Fyloidie Listové kořeny Konvice Listy hmyzožravých rostlin

Použitá literatura a internetové zdroje Crusier. Abies grandis cross section cropped[online]. [cit. 21. 9. 2013]. Dostupný na www: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maple_leaf_structure.jpg > ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5