Kvalitativní výzkum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Techniky marketingového výzkumu Ročník / obor.
VÝZKUM ASPEKTŮ PŘEKONTROLOVANOSTI DOPLŇKOVÉ EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Praha 9
Tazatelská síť.
Firemní komunikace ( několik postřehů z praxe) PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy / Civilcourage TV Tel ;
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
KVALITATIVNÍ VÝZKUM.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metoda ohniskových skupin
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Assessment centrum.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výzkum veřejného mínění
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Regionální rozvoj a praxe
Assessment centrum.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Práva dítěte Výchova k občanství
Assessment centrum.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Kvalitativní výzkum

Metodologické principy Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Induktivní postupy Velké množství informací o malém počtu jedinců Neredukuje počet proměnných ani vztahů mezi nimi Upřednostňuje validitu před reliabilitou Odmítá standardizaci Netrvá na generalizaci

Nestandardizovaný rozhovor Postup podle obecného plánu Nejsou stanoveny konkrétní otázky ani jejich pořadí Snaha rozšířit a prohloubit získanou informaci Cílem volné vyjádření pocitů a stanovisek Pečlivý záznam rozhovoru (nesmí narušit atmosféru spontánnosti a důvěry)

Typy rozhovoru Individuální rozhovor Skupinový rozhovor Ohniskové skupiny – focus groups Skupinové rozhovory s experty

Individuální rozhovor Informace hlubšího a širšího zaměření V rozhovoru vedeném tazatelem snese respondent větší zátěž Respondent zčásti rozhoduje o množství a redukci informací Dotazování drahé a časově náročné Speciálně školení tazatelé

Skupinový rozhovor – výhody Efektivnější, shromáždí více informací Je pod stálou kontrolou, lze ho objektivně zaznamenat Dochází k interakcím mezi členy skupiny Více podnětů ze skupiny pro respondenta Skupinová dynamika a chování jednotlivců

Skupinový rozhovor - nevýhody Skupina je vytvořena uměle Je těžší získat respondenta Nežádoucí ovlivňování ve skupině – vůdci mínění, outsideři Náklady jsou vyšší – vybavení místnosti, technika

Ohniskové skupiny Focus groups Standardizovaná technika Kombinuje skupinový rozhovor s prvky brainstormingu a pozorování Využívá dynamiky malých sociálních skupin

Dva principy zaměření Pozornost (focus) je zaměřena: Na vymezený segment populace Na relativně úzký okruh problémů

Sestavování skupin Důraz na homogenitu podle jedné sociální charakteristiky Velikost skupiny 6 –12 osob Skladba skupiny ovlivní průběh rozhovoru Několik skupin podle jedné charakteristiky, vhodný jeden moderátor

Podmínky práce se skupinou Optimální doba 90 minut 5-6 hlavních otázek Konferenční místnost – členové skupiny musí mít možnost na sebe vidět Technické vybavení – audio, videozáznam Optimálně možnost pro zadavatele sledovat z jiné místnosti (jednocestné sklo) Materiální vybavení – tabule, flipchart apod.

Role moderátora Navození přátelské atmosféry Pevná organizace práce skupiny, zejména procedurální otázky Nehodnotí prezentované názory či podněty Podporuje vzájemný respekt členů skupiny Povzbuzuje k vyjádření názorů všech, věnuje všem přiměřenou pozornost Usiluje o konzistentní strukturu diskuse

Základní pravidla práce skupiny Otevřenost a vyladěnost všech k diskusi Každý názor je cenný Nejsou názory správné a nesprávné Vyjádřit jiný názor neznamená kritiku V daném okamžiku mluví jen jeden Prostor k vyjádření mají všichni

Struktura práce se skupinou Důležité mít přesně vymezený cíl Připravit konkrétní postup (scénář) Metody uvolňování a rozvíjení tvořivosti Postup od obecnějšího ke konkrétnějšímu Střídání skupinové diskuse s individuálními vyjádřeními, herní prvky Zapisování námětů a názorů Záznam hlavních bodů diskuse, upřesnění výsledků Ocenění práce skupiny

Zpráva o výsledcích práce Především kvalitativní poznatky Charakteristika situace z hlediska cíle Vymezení hlavních otázek, popis scénáře Metodologické informace Hlavní zjištění, shrnutí