Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Limity konkurenceschopnosti konvenční regionální veřejné dopravy a perspektivy jejích překonání automatizovanými systémy přepravy osob Harald Buschbacher
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Omezení konkurenceschopnosti veřejné dopravy na venkově dlouhé intervaly chybijecí přípoje neúspokující jízdní doby (zejména bus) příliš vzdálené zastávky (zejména vlak) vzájemně vyměnitelné, avšak neřešitelné bez řádové zvýšení provozních výkonů
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Význam intervalů a přípojů Teoreticky optimální řešení: Integrovaný taktový grafikon
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Význam intervalů a přípojů Problémy v praxi: příliš dlouhé intervaly pro přípoje v regionálním měřítku Sídelní struktura málo ovlivnitelná
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Význam intervalů a přípojů Řešení: Zkrácení intervalů Kratší vzdálenost mezi taktovými uzly Kratší čekací doba mimo uzly
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Význam časově a prostorově ucelené nabídky veřejné dopravy Veřejná doprava je nejúspěšnější: - ve velkých městech - na hlavních linkách příměstské dopravy - o časových špičkách ale...
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Význam časově a prostorově ucelené nabídky veřejné dopravy doprava za zaměstnaním se rozptyluje na větší počet menších relací rostoucí význam a průměrné délky jiných cest Rostoucí význam relací, které jsou příliš dlouhé pro nemotorizovanou a spíše nevhodné pro veřejnou dopravu
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Význam časově a prostorově ucelené nabídky veřejné dopravy chybijecí nabídky veřejné dopravy zvýšují motorizace bez řešení pro venkovní regiony nelze do žádoucí míry docílit: snížení emisi a spotřeby energie zvýšení dopravní bezpečnosti zajištění mobility obyvatelstva
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Žádoucí vlastnosti inovativního venkovního dopravního prostředku dobré přípoje a krátké intervaly (~ 15 min) průměrná rychlost podobná jako v IAD hustá a sídelní struktuře přízpůsobená sít snesitelné celkové náklady Relativně malá, automatizovaná vozidla Nová, mimoúrovňová traťová infrastruktura Náročné vozidlo, jednoduchá trať
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Dráha podpěrných bodů
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Dráha podpěrných bodů Minimalistická dopravní cesta z podpěrných bodů Mimoúrovňové tratě jednodušší proveditelné Jednoduché zastávky
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Hlavní technické parametry Délka vozidla: 15 m (variantně 25 m) Vzdálenost mezi podpěrnými body: 5 m (10 m) Výška podpěrných bodů: nad silnicemi: 4,5 m v intravilanu a v blízkosti zastávby: 2,25 m v extravilanu: 1 m Šířka vozidla: 2,4 m Hmotnost vozidla: prázdné 16 t (28 t), plné 21 t (36 t)
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Hlavní technické parametry Počet míst: 65 (100), z toho 40% na stání a 20% sklopní sedadla
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Hlavní technické parametry Max. rychlost: ~ 100 km/h Výkon 15 kW/t, max. akcelerace 1,3 m/s² Max. stoupání 20% Elektrický pohon s napájením přes podpěrné body (variantně hybridní pohon) Spotřeba energie srovnatelná s 7-18 l nafty / 100 km (dlouhá varianta l / 100 km, v horských podmínkách l /100 km)
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Hlavní technické parametry Řešení oblouků: velké poloměry: ohybné vedoucí prvky
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Hlavní technické parametry Řešení oblouků: malé poloměry: točny
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Návrh síti: příklad Marchfeld
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Návrh síti: příklad Mühlviertel
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Návrh síti: příklad jižní Štýrsko
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Návrh síti: příklad Waldviertel
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Atraktivnost Průměrná rychlost:
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Atraktivnost Dostupnost zastávek:
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Atraktivnost Ve srovnání s autem: většinou ještě o něco pomalější za to možnost užitečně výužití cestovní doby sídelní struktura a situace na silnicích ? Ve srovnání s konvenční veřejnou dopravou: kratší jízdní doby (kromě některých příměstských železničních tratí) výrazné kratší intervaly a lepší přípoje atraktivní spojení pro všechný relace po celý den
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Prognóza poptávky
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Prognóza poptávky ve většině případů nutné zesílovací spoje o špičkách průměrné vytížení míst k sezení 25% - 60% průměrná spotřeba energie odpovídá 0,4 – 2,5 l nafty na 100 osobo-km
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Celkové náklady
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Náklady na provozní výkon
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Náklady na přepravní výkon
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Náklady na obyvatelstvo
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v rámci programu „ways2go“ Děkuji za pozornost! dálší informace na stránce