Zámořské objevy 15. – 17. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je všeobecně známý fakt, ale………….
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
ZŠ a MŠ Brno, Křídlovická 30b Tereza Bartošová VII.C 2011/2012
Vznik Španělska.
Zámořské objevy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Opakování z minulé hodiny:
Zámořské objevy 15. – 17. století.
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
2/ Portugalsko, Španělsko
Registrační číslo projektu:
Dějiny významných států a národů v Evropě IV
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Země a zeměpis.
Registrační číslo projektu
OBYVATELSTVO AMERIKY.
AMERIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Zámořské objevy objevení Ameriky.
Zámořské objevy.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Zámořské objevy.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Planeta Země Zeměpis VY_32_INOVACE_444, 23. sada, Z3 ANOTACE
Zámořské objevy 15. století
Zámořské objevy.
VY_32_INOVACE_64_KRYŠTOF KOLUMBUS
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Amerika obyvatelstvo.
Objevné cesty a mořeplavectví
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Objevné plavby 7. ročník.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Kryštof Kolumbus – objevení Ameriky
Zámořské objevy 15. – 17. století.
Mořeplavec a kolonizátor.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slavní mořeplavci a objevitelé
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz na zámořské objevy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Objevné plavby Sexta říjen 2016.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_02
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Století velkých objevů
Původ názvů států Latinské Ameriky
Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Zámořské objevy 15. – 17. století

Objevitelé a dobyvatelé Portugalsko Španělsko Anglie Nizozemí

Do 15. století církevní učení o Zemi jako ploché desce Objevné cesty byly jen sporadické: Vikingové 9. – 10. stol., Marco Polo v Číně ve 13. stol., bez navigačních pomůcek se lodě neodvažovaly na širé moře Evropané znali jen sev. Afriku a Přední Asii Zprávy o cizích krajích- fantastické Dálkový obchod po pevnině s Indií a Čínou (luxusní zboží, zjm. koření) zprostředkovávaly Benátky a Janov+arabští kupci Evrop.doly vyčerpány + růst zbožně peněžních vztahů= potřeba hledání nových zdrojů zlata a stříbra

1453 – dobytí Konstantinopole osmanskými Turky (sultán Mehmed II Dobyvatel) Turci završili dobývání Byzantského císařství (=zánik „východořímské říše“)- Istanbul Turkům otevřena cesta do Evropy Přerušen tradiční suchozemský zahraniční obchod = nutnost hledat novou cestu do Indie– po moři

Technické předpoklady: lodě s velkým úložným prostorem-karavely, zdokonalení kompasu(od 12.stol.), námořní mapy, astrolab,kvadrant

Hledání nové cesty do Indie

Portugalci – kolem Afriky Již dříve pronikali na jih podél afric.pobřeží-zlato, slonovina, otroci Podpora prince Jindřicha Mořeplavce 1488- Bartolomeo Diaz- Mys dobré naděje 1498- Vasco [vašku] da Gama- obeplul Afriku, dorazil do Indie Začali zde budovat koloniální panství,načas ovládli obchod s kořením

Španělé- směrem na západ Tento projekt založen na staronové představě, že Země je kulatá A umožněn až vznikem španělského království= spojení Aragonie a Kastilie (Ferdinand+Isabela)+ dokončení reconquisty dobytím Granady 1492 (tj.vyhnání Maurů) Královna Isabela povolila expedici Kryštofa Kolumba

Objevení Ameriky Kryštof Kolumbus (Janovan ve službách Španělska)-admirál, vicekrál čtyři výpravy 1. výprava- objevení Ameriky- lodě Santa Maria, Pinta, Nina- přistál po dvou a půl měsících – 12. října 1492 na jednom z bahamských ostrovů- San Salvador, později se vylodil na Kubě a Hispaniole( Haiti), jedinkrát vystoupil na pevninu (ústí Orinoka)

Strastiplná plavba, Kolumbus falšoval zápisy do lodního deníku, posádka na okraji vzpoury Kořist malá- špaň.panovníci zklamáni- K. upadl v nemilost, uvězněn, zemřel chudý Do smrti přesvědčen, že připlul ze západu k Indii- domorodce nazval „Indiáni“ Nebyl první objevitel tohoto světadílu- Vikingové, snad i Japonci a Číňané, hypotéza: Egypťané a Féničané ??? Ale první otevřel Ameriku dobyvatelům a kolonizaci

Kolumbovy plavby

Společníci Kolumba, kapitáni Niny a Pinty, bratři Pinzonové

Amerigo Vespucci italský obchodník- přesvědčen, že Nový svět je nově objevený světadíl Od r. 1507 nazýván Amerika (křestní jméno Amerigo na rytině mapy omylem ztotožněno se jménem kontinentu) 1513- Vasco de Balboa přešel přes Panamskou šíji, spatřil Tichý oceán- důkaz tvrzení, že jde o nový kontinent

Obeplutí světa 1519 – 1522 Španělská výprava –velel Portugalec Fernao Magalhães [magalenš] Směr na západ, 5 lodí, 234 mužů, Magalhãesův průliv, Ohňová země Magalhães zabit v potyčce domorodci na Filipínách Do Evropy dorazila jediná loď s 18 muži, její náklad koření přinesl organizátorům zisk i přes ztráty lodí Praktický důkaz o kulatosti země

Magellanova cesta

Španělští dobyvatelé- conquistadoři V Americe nebylo žádné původní obyvatelstvo – asijští kočovní lovci přešli v době ledové Beringovu úžinu a postupně zalidňovali Ameriku směrem na jih Jak to udělali? Existují 2 teorie: a) úžina byla tehdy zamrzlá b) nižší hladina moře odhalila úzký pruh pevniny -„most“ Přistěhovalci dosáhli velmi rozdílné civilizační úrovně V 15. století, v době příchodu Evropanů, byli na nejvyšší úrovni Aztékové a Inkové

Aztékové Mexiko Podrobili si okolní kmeny a vyvrátili předcházející civilizaci Rozvinuté zemědělství a architektura Silný vliv kněžstva- náboženství středem života Masové lidské oběti bohu slunce a války (váleční zajatci)

Hlavní město- výstavní Tenochtitlan (dnes Ciudad de Mexico) Znalost matematiky, astronomie Stupňovité pyramidy Král Montezuma II

Další uctívaný bůh- Quetzalcoatl (opeřený had)- světlá pleť, tmavý vous, klobouk, bůh vědění, kdysi podlehl v boji s bohem Slunce, odešel, očekáván jeho návrat, podle znamení v době, kdy se vylodili španělští dobyvatelé

Hernando Cortés (1485-1547) 1519- v čele vojenské výpravy, která dobyla a vyvrátila říši Aztéků 550 vojáků, 15 koní (!),10 děl Aztékové koně neznali- strach C. nechal potopit svou flotilu, aby jeho společníci nemohli ustoupit Dobyl Tenochtitlan, zajal Montezumu- „loutkový král“

Hledal spojence mezi kmeny podrobenými Aztéky Tlumočnice a milenka Malinche- velká pomoc Aztékové v Tenochtitlanu povstali, při vyjednávání zabili kamenem Montezumu 30.6. tzv Smutná noc- Španělé se probíjeli z obklíčení- uniknout se podařilo jen třetině

Smrt Montezumy

Cortés o rok později město obklíčil a po 3 měsících definitivně dobyl, srovnal se zemí Začal budovat nové město- dnešní hlavní město Mexika Zemřel bohatý, ale zapomenutý, zbaven úřadu guvernéra Nového Španělska

Říše Inků Říše -12.- 16.století Hlavní město Cuzco Západní andská část Jižní Ameriky (dnes část Ekvadoru, Bolívie, Argentiny, Chile a zjm. Peru Dobyvatelé: Francisco Pizarro Diego de Almagro

Zajali posledního Inku Atahualpu Slib: propustí krále, pokud jeho lid naplní místnost 34 m2 do výšky přes 2 metry zlatem. Zlato roztaveno a posláno do Evropy Pizarro slib porušil a po soudní frašce krále popravili

Poprava Atahualpy

Pizarro a Almagro- boj o moc Pizarro dal popravit Almagra Almagrův syn po 3 letech zavraždil Pizarra a sám později popraven

1494 – smlouva o rozdělení světa mezi Španělskem a Portugalskem 46. poledník rozdělil zemi jako jablko Tak r. 1500 mělo Portugalsko nárok na Brazílii = počátky kolonialismu Ještě v 16. – 17. století se mezi koloniální mocnosti zařadily Anglie a Nizozemí

Důsledky zámořských objevů Přesun obchodních středisek ze Středomoří (Benátky, Janov) na atlantické pobřeží (Lisabon, Sevilla, Antverpy,…) Příliv drahých kovů do Evropy- klesla hodnota peněz- vzrostly ceny zboží, zjm. denní potřeby Rozvoj otroctví- dovoz černých otroků z Afriky, měli nahradit Indiány, kteří byli neschopni těžké práce

Vzájemné civilizační obohacování dvou odlišných světů Z Euroasie: Kolo Kůň Pšenice, rýže Skot Železo abeceda Z Ameriky: Kukuřice Tabák Brambory Kakao Rajčata Ananas Fazole Krocan, …

Výměna nemocí Evropany zavlečené nemoci chřipka, neštovice a spalničky decimovaly indiánskou populaci Po objevení Ameriky- v Evropě výskyt sifilis