Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody výzkumu Dotazník.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky
v pedagogické diagnostice
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Metody pedagogické diagnostiky
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MIS = marketingový informační systém
Metody výzkumu Dotazník.
Pedagogická diagnostika
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Marketing sportu obecná část
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Metody výzkumu Dotazník.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody výzkumu Dotazník.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Metody výzkumu Dotazník.
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Metody výzkumu Dotazník

 studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů

Dotazník  Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace.  Při přípravě dotazníku musí být jasno:  Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní.  Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů - (pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.)  Jak se budou získané údaje vyhodnocovat.

Dotazník  Rozhodující pro kvalitu dotazníku je:  Velikost vzorku (min 200 osob)  jasnost a konkrétnost otázky  struktura vzorku – věk, vzdělání, majetek, místo bydliště (město, vesnice, kraj)  zda jsou odpovědi anonymní či identifikovatelné  způsob výzkumu – osobní, telefonický, e- mailem

Dotazník  Typy otázek 1  otázky s odpovědí ano – ne získané odpovědi bývají nejpřesnější získané odpovědi bývají nejpřesnější Např: Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? Např: Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání?  uzavřené otázky s odpověďmi na výběr, měly by mít přibližně tuto formu: s odpověďmi na výběr, měly by mít přibližně tuto formu: Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou 1.velice šťastný 2.spíše šťastný 3.ani šťastný, ani nešťastný 4.spíše nešťastný 5.velice nešťastný  otevřené otázky neomezují informace, ale hůře se zpracovávají, musíme si je sami pak srovnat do určitých kategorií neomezují informace, ale hůře se zpracovávají, musíme si je sami pak srovnat do určitých kategorií Např: Jak ovlivňuje zaměstnání váš pocit životní pohody? Např: Jak ovlivňuje zaměstnání váš pocit životní pohody?

Dotazník  Typy otázek 2  Projekční otázky  Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí, je výhodné použít projekční otázky.  Projekční otázku formulujeme nepřímo - ptáme se na mínění, postoje fiktivních postav. Dotazovaný pak zdánlivě neodpovídá za sebe, ale projikuje se do druhých.  Např. dáme respondentovi doplnit větu: Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky…  Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále)  Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější

Dotazník  Projekční otázky Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. Měl by být zákon, který by trestal pornografii. Rozhodně ne, to by byla cenzura. A B

Dotazník –validita otázek 1  Je tato otázka opravdu nezbytná?  Směřuje k jádru problému? Měří opravdu to, co chci měřit?  Bude tato otázka srozumitelná opravdu každému, budou jí všichni rozumět stejným způsobem? (Neurčité otázky typu: Vstáváte ráno brzy?)  Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci?  Není moje otázka pro respondenta příliš náročná? (Náročné bývají otázky začínající Proč… )  Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (Máte rád mléko a mléčné výrobky? Jak odpovědět, když mám rád mléko a jogurty, ale ne sýry?)

Dotazník – validita otázek 2  Není moje otázka sugestivní? Zvyšuje neúměrně výskyt určité varianty odpovědi. (Vulgárně sugestivní: Doufám, že máte rád sýry, že ano? Ale i např. Řekl byste, že máte rád sýr?)  Neobsahuje otázka skryté obvinění? Namísto: Bijete někdy své děti? Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest. Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem?  Je výčet odpovědí na uzavřenou otázku úplný? Vylučují se navzájem použité odpovědi? Nesmí být možné zařadit odpověď do více než do jedné kategorie.  Nevyžaduje otázka nějaké příliš zobecněné údaje? (Ne: Kolik knih v průměru přečtete za měsíc? Ale: Jaké knihy jste přečetl za poslední čtyři týdny? – Nutí uvažovat realističtěji.) Také otázky začínající Proč? Jsou nevhodné – poznat skutečnou motivaci je pro člověka velice nesnadné.  Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějšímu?

Rozhovor  Nevýhody oproti dotazníku  relativně pracná technika sběru informací  časově náročný  neumožňuje anonymitu  Výhody  informace mohou být hlubší a podrobnější  respondent se těžko vyhne některým otázkám

Pozorování  Dobře plánované  Zaměřené na vybrané jevy  Pečlivě a systematicky zaznamenávané

Pozorovací záznam  Číslo záznamu:  Datum:  Objekt pozorování:  Pozorování při činnosti:  Zvláštní okolnosti:  Časový snímek:  1 – 15 min  15 – 30 min  20 – 45 min  Popis pozorování:  Pozorovatel

Analýza dokumentů  Psané dokumenty  úřední záznamy  novinové články  osobní deníky a dopisy  Jakékoliv stopy lidského chování  nápisy na zdech  fotografie  kresby a jiné výtvarné artefakty  obsah odpadních košů