Doc. Ing. Michal Voldřich, CSc. Ing. Petra Šotolová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Českomoravské sdružení organizací zemědělského zásobování a nákupu
Advertisements

Řízení jakosti výrobků ve společnosti TESCOMA s.r.o.
JITKA GÖTZOVÁ Odbor bezpečnosti potravin Ministerstvo zemědělství
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Řízení jakosti, standardy
White paper on food safety
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Kontrola potravin Legislativa, bezpečnost, kontrolní orgány, standardy řetězců, sanitace, hygiena.
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Opakování k maturitě.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Ing. Jaroslav Prachař Dětská obuv a značka kvality CZECH MADE.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Place – místo prodeje (distribuce)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Ing. Martin Klanica odbor kontroly, laboratoří a certifikace
Bezpečnost potravin - regulace v EU
Legislativa potravin Hejmalová Michaela.
Kvalita potravin, příležitost pro české produkty
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Bezpečnost potravin v ČR
MARKETINGOVÝ MIX.
Kontrola potravin Hejmalová Michaela.
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
1.Obsah marketingového řízení
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
Řešení dodavatelských vztahů při dodávkách zemního plynu Jaroslav Horych 1.vicepresident; národní prodej VEMEX s.r.o. AEM,
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
HACCP.
8. Marketing.
Ekologická politika a potraviny JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Model strategie marketingového mixu
Systém úřední kontroly v ČR. Úřední kontrola v ČR Úřední kontroly v celém potravinovém řetězci od prvovýroby až po prodej spotřebiteli provádějí příslušné.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Požadavky mezinárodních standardů na pomocné a přídatné látky Ing. Naděžda Kulišťáková Cahlíková, Ph.D. Dr. Ing. Leona Petrová Ing. Petra Šotolová.
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2011 Státní ústav pro kontrolu léčiv Kam kráčí lékárenství ? Martin Beneš ředitel SÚKL.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross-compliance v oblasti výroby a skladování krmiv a s tím souvisejících.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin Workshop – ČASP, PK – Ing.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
Správné formulování odchylek a neshod Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
STANDARDIZACE V HYGIENĚ VÝŽIVY. Certifikace – nepovinná aktivita Povinné aktivity: Nařízení ES 178/2002, Nařízení ES 852/2004…, zákonné vyhodnocení provádějí.
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Vysoká škola Technická a Ekonomická v Českých Budějovicích
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Standardizace v hygieně výživy
Transkript prezentace:

Doc. Ing. Michal Voldřich, CSc. Ing. Petra Šotolová DISTRIBUČNÍ ŘETĚZCE I. Doc. Ing. Michal Voldřich, CSc. Ing. Petra Šotolová Distribuční řetězce I.

Obsah předmětu Úvod. Distribuce potravin, dosavadní vývoj a trendy Legislativní požadavky vztahující se k distribuci potravin Principy úchovy potravin v podmínkách dopravy, skladování a prodeje Systém kritických bodů (HACCP) v distribuci potravin Dodavatelsko odběratelské vztahy. Privátní značky. Standardy řetězců Systémy jakosti (standardy řetězců). Nákup. Výběr výrobků (aukce), výběr dodavatelů (hodnocení dodavatelů), hodnocení výrobku (senzorické hodnocení, analýzy, spotřebitelské testy) Audit dodavatele Autenticita potravin Označování potravin teorie

Distribuční cesta Distribuční řetězec Soubor distribučních článků a činností nezbytných pro převedení zboží od výrobce ke konečnému spotřebiteli Distribuční článek (konvenční) Jednotlivé, nezávislé články, nespolupracující, neprovázané Dnes spíše výjimkou Distribuční řetězec Systém (více či méně propojených a spolupracujících) podnikat subjektů, Někdy bývají centrálně řízené jako sítě Vzájemná konkurence klasický distribuční řetězce: výrobce – dopravní společnost – velkoobchod – maloobchodní prodejna – zákazník Odpovědnost za výrobek ve všech stupních distribučního řetězce Současný trh – distribuce z 90-95 % distribučními řetězci Efektivnost, snížení nákladů řetězce a zvýšení jeho konkurenceschopnosti – eliminace duplicity činností, racionalizace činností, optimalizace komunikace mezi články, zvýšení vyjednávací síly, modernizace

Trendy Bezpečnost potravin Centralizace, modernizace národní & EU legislativa Systémy jakosti (standardy řetězců) Centralizace, modernizace Nadnárodní společnosti Velká distribuční centra Vyspělá logistika (chlazené jehněčí z NZ..) Od malých krámků k hypermarketům

Vývoj logistiky Vlastní silou Využití zvířat Vodní cesta Na zádech/hlavě Využití zvířat Povozy – koně, osli, skot, psi Vodní cesta Bárky, vory Velké lodě Kamióny, železniční, letecká doprava Chlazené přepravní prostory

Prodej konečnému spotřebiteli Obchody vlastněné výrobci (pekárničky, uzenářství,…) Cechy – první „řetězce“ Maloobchodník různé druhy zboží nákup, doprava, skladování, prodej Řetězce maloobchodní (jednoty, dnes Delvita) Nadnárodní řetězce (hypermarkety)

Situace dnes Velké obchodní / distribuční řetězce Velký počet zákazníků Široký sortiment zboží Vlastní značky zboží (privátní značky) Velký vliv na spotřebitele Masivní reklamní kampaně Výhody, akce, slevy /lidl je levný/ Velký vliv na výrobce Tlak na cenu, platby za místo v regálu, nucení do reklam v prodejně Bezpečnost – dodavatelské standardy (Tesco, Makro, Delvita,..) Vylistování jako trest

Bezpečnost potravin Legislativní předpisy EU: 178/2002 Organizační zajištění systému sledovatelnosti Ustavení Evropského úřadu pro bezpečnost potravin Ustavení krizového managementu, systému rychlého varování Systémy jakosti (ISO normy, HACCP,…) Mezinárodní standardy GFSI (IFS, BRC, Dutch HACCP, SQF)

Sledovatelnost potravin v řetězci „Schopnost vysledovat historii, použití nebo umístění toho, co je předmětem jednání“ Povinnost zpětné vysledovatelnosti – kdy, kde, z čeho a jak byl výrobek vyroben Povinnost dána evropskou legislativou (178/2002, čl 18), zakotveno v zákoně o potravinách, od 1.1.2005 Provozovatelé potravinářských / krmivářských podniků musí být schopni identifikovat: Dodavatele surovin Odběratele výrobků Na požádání poskytnout informace o sledovatelnosti příslušným orgánům Není definován bližší způsob zajištění sledovatelnosti a stahování z trhu Způsob naplnění je na výrobci/distributorovi

Sledovatelnost potravin v řetězci Mezinárodní standardy– vyšší požadavky BRC: systém, zaručující schopnost sledovat suroviny oběma směry (včetně primárních obalových materiálů) od zdroje přes všechny kroky výroby a distribuce hotového výrobku k zákazníkovi. Pravidelné testování sledovatelnosti Úchova depatrážních vzorků Úchova záznamů Různé systémy Ruční, počítačová evidence zboží Čárové kódy /EAN – SG1/

RASFF Rapid Alert System for Food and Feed Ustavení nařízením ES 178/2002, kpt. IV Ohlašovací povinnost Zdravotně závadné potraviny / krmiva Síť EK, EFSA, členské státy ČR národní kontaktní místo SZPI, Členové SZPI, SVS ČR, OOVZ, a další Provoz: Mze, MZ ČR Publikační centrum: ÚZPI zkušení provoz od 2003, nyní v provozu Cíl: zabránit uvedení do oběhu, stažení z oběhu potravin/krmiv, které představují riziko ohrožení zdraví a byly vyvezeny mimo území jednotlivého státu

RASFF klasifikace informací Original notification /originální notifikace/ Dodatečná informace /additional infrormation/ Alert notifikace Non-alert notifikace News

GFSI Global Food Safety Iniciative Květen 2000 Členové: obchodní řetězce, maloobchodníci,… „Bezpečnost potravin není téma pro konkurenční boj, protože jakýkoliv potenciální problém ohrozí celý sektor“ Cíle: zvýšit bezpečnost potravin posílit důvěru spotřebitelů nastavit požadavky na systémy zdravotní nezávadnosti ve výrobě a distribuci potravin zlepšit efektivnost nákladů napříč výrobním řetězcem Standardy bezpečnosti potravin schválené jako srovnatelné

Standardy GFSI Dříve EFSIS (nejstarší standard) Britský standard BRC (British Retail Consorcium) Německo – francouzský standard IFS (International Food Standard) Food Logistic SQF (USA) The Dutch HACCP Více v samostatné přednášce