Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co přinese implementace směrnice o službách?. Co to je implementace? • směrnice – jeden z typů evropských aktů • rámcový nástroj – směrnice stanoví jen.
Advertisements

Spolupráce s Evropskou komisí při řešení případů veřejné podpory Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Revize Nového přístupu
Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
platnost a účinnost celního kodexu unie a souvisejících předpisů
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Přílohy související s podáním a realizací dotace z PRV Lipová, „Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
Správní procesy v Evropské unii
Prováděcí akty EK dle čl. 291 SFEU
Historické milníky evropského práva
Legislativní proces J.Kožiak.
Kontrola veřejné správy
Poznatky z kontrol u makléřů prováděných Českou národní bankou AČPM Konference pojišťovacích makléřů 11. října 2011 Hynek Černý Odbor kontroly odborné.
Řízení před Soudním dvorem EU
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Evropská unie a lidská práva
Typologie zmocnění David Hadroušek 26. února 2010 Komitologie podle Lisabonské smlouvy.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Rozhodovací proces v Evropské unii
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Právo životního prostředí pojem, systém, principy v mezinárodním a evropském kontextu Jana Dudová.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
VZTAH SOUDNICTVÍ OBECNÉHO A ROZHODČÍHO PŘEDNÁŠKA Č. 4.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Ochrana životního prostředí v právu a politice EU Vybrané otázky práva ŽP
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Evropské environmentální právo
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Evropská občanská iniciativa
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Příprava zákona „o úřednících veřejné správy“ odbor veřejné správy Ministerstvo vnitra 8. Národní konference kvality ve veřejné správě Praha, 28. – 29.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Právo Evropské unie 2 Prezentace ES a EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957 –
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Mezinárodní smlouva jako pramen práva EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Veřejnoprávní smlouvy
Počáteční neplatnost mezinárodních smluv
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Rozpočet Evropské unie
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Umisťování staveb.
Charakteristika práva EU Přednost před vnitrostátním právem
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Správní právo procesní
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Evropská dimenze legislativy
Novelizace přezkumných směrnic
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
Transkript prezentace:

Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci Hana Pešková 26. února 2010 Komitologie podle Lisabonské smlouvy

Obsah prezentace Cesta k „nové komitologii“ Akty v přenesené pravomoci - vymezení, definice čl. 290 SFEU v. regulativní postup s kontrolou Horizontální implementace čl. 290 SFEU

Rozsah pravomoci Komise Celá oblast prováděcí pravomoci Komise (před LS): - opatření nesmí zasahovat do podstatných prvků legislativního aktu ( judikatura ESD, čl. 290 odst. 1 SFEU) nemění se

Koncepce „nové komitologie“ (1) „implementation“ (čl. 202 SES) „delegation“ (čl. 290 SFEU) „implementation“ (čl. 291 SFEU)

Koncepce „nové komitologie“ (2) „prováděcí pravomoc“ (čl. 202 SES) ≠ „prováděcí pravomoc“ (čl. 291 SFEU) „přenesená pravomoc“ čl. 290 SFEU

Důvod změny Smlouva o Ústavě pro Evropu – travaux préparatoires (r. 2002) zavedení nové kategorie aktů – umožní legislativci delegovat svou pravomoc na Komisi při zachování kontroly nad výkonem této pravomoci demokratická legitimita + flexibilita (Pozn.: reforma komitologie 2006)

Hierarchie aktů Unie legislativní akty – právní akty přijímané legislativním postupem na základě primárního práva akty v přenesené pravomoci – přenesení legislativní pravomoci na Komisi prováděcí akty – přijímané v rámci výkonné pravomoci Komise

Co z toho vyplývá? omezení komitologických procedur ve prospěch kontroly přímo legislativcem pojem „provádění“ stricto sensu „komitologie“ → čl. 291 SFEU

Akty v přenesené pravomoci – definice Čl. 290 odst. 1 SFEU: zmocnění v legislativním aktu obecná působnost doplnění nebo změna prvků legislativního aktu prvky, které nejsou podstatné tzv. „kvazilegislativní“ opatření

Regulativní postup s kontrolou – shoda opatření přijímaná RPS: rovněž tzv. „kvazilegislativní“ akty hranice mezi čl. 290 a 291 SFEU = RPS a ostatní komitologické postupy (rozhodnutí Rady 1999/468/ES)

Regulativní postup s kontrolou – rozdíl (1) širší definice čl. 290 SFEU x RPS (čl. 2 odst. 2 rozhodnutí 1999/468/ES: „změna prvků…, a to zrušením či doplněním…“ zmocnění se neomezuje na řádný legislativní postup procesně

Regulativní postup s kontrolou – rozdíl (2) Čl. 290 SFEU: žádné horizontální provedení žádná role komitologických výborů (x oblast finančních služeb) posílení práv legislativce (EP a Rada) - revokace (call back) - námitky (právo veta)

Horizontální provedení čl. 290 SFEU Sdělení Komise EP a Radě: Provádění článku 290 SFEU ze dne 9. 12. 2009 (KOM(2009) 673 v konečném znění) Rada: Prohlášení ze dne 15. 12. 2009 (dok. č. 17512/09) EP: výbor JURI, plénum v dubnu t.r.

Modelová ustanovení Příloha sdělení Komise: A) doba trvání přenesení pravomoci B) zrušení přenesení pravomoci (revokace, call back) C) námitky (právo veta) D) naléhavé řízení

Doba trvání přenesení pravomoci (čl. A) 1) doba neurčitá 2) doba určitá (X) s možností jejího automatického prodloužení na stejně dlouhé období Pozice ČR: preference pro variantu 1)

Zrušení přenesení pravomoci (čl. B) EP nebo Rada informační povinnost vůči EP/Radě a Komisi, důvody (1 měsíc) pouze pravomoci blíže určené nemá vliv na platnost již platných aktů zveřejnění v Úředním věstníku EU

urychlení vstupu aktu v platnost Námitky (čl. C) EP nebo Rada: 1) lhůta 2 + 1 měsíce od oznámení 2) lhůta 3 měsíce od oznámení možnost informovat Komisi o neuplatnění připomínek před lhůtou urychlení vstupu aktu v platnost

Naléhavé řízení (čl. D) uplatní se pouze za předpokladu, že tak výslovně stanoví legislativní akt vstup v platnost bezodkladně akt uplatňován, ledaže vysloveny námitky EP/Rady (lhůta 6 týdnů) přestane se uplatňovat Pozn.: Jak se adresáti dozví?

Komitologické výbory de iure NE x de facto ANO systematická konzultace (závazek Komise v bodě 4.2 sdělení) ale jiná role než doposud: systematická konzultace všechny členské státy zavčas výsledek: nezávazný, poradní funkce informace o závěrech

hana_peskova@mzv.cz