I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektrolýza VY_32_INOVACE_CH1 – 20 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Vedení elektrického proudu v kapalinách
REDOXNÍ DĚJ RZ
Voda v anorganické chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektrolýza Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy
Opakování - elektrolýza
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
CZ.1.07/1.1.10/
I.A skupina.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ59 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Redoxní děje Elektrolýza
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8. Téma.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
ÚPRAVA OXIDAČNĚ REDUKČNÍ ROVNIC
alkalických zemin - cvičení
Elektrolýza VY_32_INOVACE_01 - OCH - ELEKTROLÝZA.
Elektrolýza
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Elektrolýza chloridu sodného
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_42.
pokračování Elektrolýza, články a akumulátory
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Elektrodový potenciál
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ELEKTROLÝZA.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ELEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH I.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Elektrolýza a její využití
Elektrolýza. KmTI KmTI.
PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ ELEKTROCHEMIE
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
Ch_022_Elektolýza Ch_022_Chemické reakce_Elektolýza Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_C9-004 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
ELEKTROCHEMICKÉ VÝROBNÍ PROCESY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tavná elektrolýza Výroba lehkých reaktivních kovů: Al, Mg, Li, Ca, Be, U, Ce, MM…. Elektrolyt: solná tavenina, směs solí (O2-, Cl-, F-…) Elektrolýza oxidů.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vodivost kapalin. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb volných částic s elektrickým nábojem. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy, vodík
Elektrolýza chloridu sodného
Elektrolýza.
Transkript prezentace:

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0324 I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Výroba chloru a hydroxidu sodného elektrolytickými metodami I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Mgr. Jana Prášilová, prof. RNDr. Jiří Kameníček, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Obsah prezentace Rozdíly mezi elektrolýzou roztoku a taveniny NaCl Rozdělení základních metod výroby Diafragmová metoda výroby NaOH Amalgamový způsob výroby NaOH Membránová metoda výroby NaOH

Rozdíly mezi elektrolýzou roztoku a taveniny NaCl přítomnost iontů v tavenině a roztoku reakce probíhající na katodě Tavenina NaCl Roztok NaCl Přítomnost iontů Na+, Cl- Na+, Cl-, H3O+, OH- Anoda (+) grafitová titanová (aktivovaná platinovými kovy) Katoda (-) železná Stejnosměrné napětí 7 – 8 V 4 V Reakce probíhající na anodě (+) 2 Cl- → 2 Cl + 2 e- 2 Cl → Cl2 Reakce probíhající na katodě (-) 2 Na+ + 2 e- → 2 Na 2 Na+ + 2 e- + 2 H2O → → 2 NaOH + H2 Produkty Na, Cl2 NaOH, Cl2, H2

Rozdělení základních metod výroby V průmyslové praxi se chlor a NaOH vyrábějí třemi metodami: diafragmovou amalgamovou membránovou V České republice se používá amalgamová metoda. Nejstarší metoda: amalgamová Nejmodernější: membránová

Diafragmová metoda výroby NaOH Diafragma: odděluje katodový a anodový prostor umožňuje migraci sodných iontů zabraňuje reagování produktů elektrolýzy nanesena na železné katodě starší diafragmy vyrobeny z grafitu novější typy vyrobeny titanu, pokryté TiO2 nebo RuO2

Diafragmová metoda výroby NaOH Anoda: 2 Cl- → 2 Cl + 2 e- 2 Cl → Cl2 Katoda: 2 H2O + 2 e- → H2 + 2 OH- 2 Na+ + 2 OH- → 2 NaOH

Amalgamový způsob výroby NaOH zařízení má dvě části: elektrolyzér a rozkladač katoda je z kapalné rtuti anoda bývá grafitová nebo z titanu, pokrytá TiO2 nebo RuO2 Na+ ionty migrují ke rtuťové katodě – vzniká sodíkový amalgam sodíkový amalgam je veden do rozkladné nádoby s vodou, kde se uvolňují Na+ ionty a vzniká NaOH regenerovaná rtuť se opět používá

Amalgamový způsob výroby NaOH Katoda: 2 Na+ + 2 e- + 2x Hg → 2 NaHgx (tzv. sodíkový amalgám) Rozkladná nádoba: 2 NaHgx + H2O → 2x Hg + 2 NaOH + H2 Anoda: 2 Cl- → 2 Cl + 2 e- 2 Cl → Cl2

Porovnání diafragmové a amalgamové metody Diafragmový způsob Amalgamový způsob Přítomnost iontů Na+, Cl-, H3O+, OH- Anoda (+) titanová (pokrytá TiO2, RuO2) Katoda (-) železná rtuťová (kapalná) Oddělení prostoru anody a katody porézní přepážkou (dříve karcinogenní azbest, dnes tkaniny, keramické materiály) prostory nejsou odděleny další procesy probíhají v tzv. rozkladné nádobě Reakce probíhající na anodě (+) 2 Cl- → 2 Cl + 2 e- 2 Cl → Cl2 Reakce probíhající na katodě (-) 2 H2O + 2 e- → H2 + 2 OH- 2 Na+ + 2 OH- → 2 NaOH 2 Na+ + 2 e- + 2x Hg → 2 NaHgx (tzv. sodíkový amalgám) Doprovodné reakce v rozkladné nádobě: 2 NaHgx + H2O → 2x Hg + 2 NaOH + H2 Produkty Cl2, H2, NaOH

Membránová metoda výroby NaOH iontově selektivní membrány propouští sodné ionty a vodu výsledný roztok NaOH je pouze minimálně znečištěn přítomností NaCl Hala s membránovými elektrolyzéry http://electrochem.cwru.edu/encycl/art-b01-brine.htm

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Konec Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.