1. Restrukturalizace podniku – nástroj nejenom pro zmírnění dopadů hospodářské krize Ostrava – Praha – Žilina ©INVENTIO CONSULTING s.r.o. 2009, Robert MASAROVIČ, obchodní ředitel & partner, gsm: , skype: robert.masarovic pátek, 4. prosince 2009 Ostrava
2. Restrukturalizace… Snížení nákladů až o 40% Zvýšení produktivity až o 50% Zachování hodnoty podniku nebo zvýšení ziskovosti pro vlastníka
3. Schéma hospodářství STÁTFIRMY DOMÁCNOSTI MÉDIA
4. Aktuální situace
5. Aktuální situace
6. Aktuální situace
7. Aktuální situace Příjmy státu se prudce snížili, prudce narostli výdaje, narostl státní dluh, vysoký schodek, zabrzděni investic,… Schopnost firem tvořit přidanou hodnotu významně klesla, ztížila se dostupnost zdrojů, především peněz, zhoršila se konkurence schopnost (dotace, podpory, skryté subvence, ochranářství,…), platební disciplína klesá,… Skokově se zvýšila nezaměstnanost, dluhy domácností vzrostli a zároveň klesla schopnost je splácet, snížila se reálná kupní síla domácností, zadluženost domácností je dlouhodobě diskvalifikuje z trhu spotřeby (i racionální a nezbytné)
8. Situace v průmyslovém podniku Nedostatek zakázek, peněz, inovací, know how Nejčastěji používaná manažerská metoda je Pokus – omyl, snaha o vymyšlení vymyšleného, neochota učit se z chyb druhých, v Japonsku trestný čin – my se jí chlubíme: improvizace, nízká úroveň standardizace, pokud je, je obcházená U zakázek nízká cena, krátké dodací lhůty a dlouhé platební lhůty, které nejsou dodrženy Nepružná legislativa, byrokracie, složitá komunikace se státním aparátem, mnohovrstvá evropská agenda, bariéry vstupů na zahraniční trhy (v EU i mimo) V rámci států EU množství dotací a subvencí narušující volný trh Nízká produktivita práce, nedostatečné využívání strojů a zařízení, složité systémy plánování a řízení výroby, nevyužívání moderních nástrojů jako štíhlá výroba, štíhlé procesy, TPM, BPM, dlouhodobě nestabilní kvalita produkce Absence strategického řízení, složité obchodní systémy, nedostatečný marketing Nízká kvalita lidských zdrojů, účinné vzdělávání chybí Managementy podniků setrvávají na „starých“ metodách organizování a řízení, neochota se učit, měnit, zlepšovat, podstoupit riziko a nést zodpovědnost Málo vývoje a inovací, hodně rizikové výroby ve mzdě Vysoké fixní náklady, obecně malá variabilita nákladů, podceňované řízení aktiv Neexistence krizových scénářů, slabé nebo žádné řízení rizik
9. Mýty o restrukturalizaci Snížili jsme počty lidí… Propouštíme 20% zaměstnanců… Redukovali jsme výrobu o 30%, jedeme na 1 směnu,… Snížili jsme zásoby o 15%... Snížili jsme plošně mzdy a managementu také… Zastavili jsme další benefity… Výroba je na 60% doma… Zastavili jsme marketingové aktivity… Omezili nebo zastavili jsme vzdělávací aktivity… Omezili jsme investice… Redukovali jsme náklady na ICT a údržbu…
10. Nic z toho není restrukturalizace, jsou to parciální, dílčí opatření, prvky, fragmenty. Co je tedy restrukturalizace?
11. Co je restrukturalizace? Změna, řízená, měřená, vyhodnocovaná, kontrolovaná a časově omezená Přizpůsobení, adaptabilita novým podmínkám vnějšího prostředí, snaha o eliminaci hrozeb a využití příležitostí, modifikace vnitřního prostředí podniku Zlepšení organizace, struktury, procesů, čerpání zdrojů, nákladů, řízení, kontroly, vedení lidí, plánování,… Zavedení nástrojů strategického řízení a strategického controllingu
12. Co je restrukturalizace? Restrukturalizace je komplexní přístup podniku ke změnám vnějšího nebo vnitřního prostředí v reálném čase. Obvykle je realizována ex post, pod tlakem, s nedostatkem času, peněz a zkušeností managementu.
13. Možný postup restrukturalizace Stanovení cílů, příprava zdrojů, určení časového rámce, stanovení pravomocí, zodpovědností a motivace pro realizační tým, součinnost vlastníka (případně banky nebo dalších stakeholders), formulace strategie projektu Řešení nevýrobních procesů: procesně-personální audit s optimalizací procesů a zdrojů na procesy. Identifikace duplicit a vícenásobních činností, analýza work flow, zbytečností, činností bez přidané hodnoty a bez zákazníka, zvýšení efektivity procesů. Rezervy: od 7 do 30-45% Řešení výrobních procesů: zásoby, plánování, řízení a organizování výroby, systém údržby, logistiky, výrobní normy, využívání strojů a zařízení, razantní omezení plýtvání. Rezervy v produktivitě od 15 do ?% Majetek: využití majetku podniku k hlavnímu předmětu podnikání Ekonomické a finanční řízení: fixní a variabilní náklady, cash flow, struktura zdrojů, investice, rezervy Obchod: redesign obchodních a prodejních procesů Organizování a řízení: audit manažerských funkcí, řízení procesů, P-Z-M Rekonstrukce procesů nákupu, údržby a ICT Strategické řízení podniku: corporate strategy, business plan, functional strategy, vztah vlastník - management
14. Možný postup, očekávání Využitelné v jakémkoliv typu organizace Trvání projektu ve středně velkém podniku cca pracovníků cca 6 měsíců až 1 rok Očekávatelné výsledky: zachování nebo zvýšení hodnoty podniku, zvýšení zisku (dle vstupní situace), zvýšení produktivity výroby min. 20%, snížení neproduktivních nákladů min. 25% Zvýšení konkurence schopnosti podniku Návratnost investice a zhodnocení majetku vlastníka Prodej podniku nebo výběr nového managementu Formulace nové corporate strategy (podniková strategie) na 5 let Získání přízně investorů
15. Robert MASAROVIČ INVENTIO CONSULTING s.r.o. obchodní ředitel & partner Mobil CZ: Skype:robert.masarovic „Život je krátký na to učit se na vlastních chybách“. japonské přísloví V prezentaci jsou použity data Českého statistického úřadu a Ministerstva práce, sociálních věcí a rodiny ČR.