Stav příprav implementace nové Společné zemědělské politiky v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
XV. Celostátní finanční konference
Advertisements

Obsah 1. Příprava na národní úrovni 2. Úloha MAS 3. Návrh operačních programů 4. Podmínky 5. Harmonogram 6. Finanční zajištění přípravy 7.
Programové období , 20. mezinárodní sympozium INOVACE JUDr
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Program rozvoje venkova na období
Tržní opatření Březen 2003 Žatec. 22 Společných organizací trhu - chronologicky •nařízení Rady (EHS) č. 136/1966, o zřízení společné organizace trhu olejů.
Program rozvoje venkova na období
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Budoucnost odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí XII. Celostátní finanční konference “Pokles ekonomiky a dopad na hospodaření.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Aktuální stav opatření V.2 zřízení Celostátní sítě pro venkov Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova ČR na období Osa 4 Leader Ing. Kateřina Adamcová, oddělení metodiky Osy 4 PRV.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Chronologie vývoje nové SZP v období
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Aktuální vývoj v oblasti DPH Blanka Mattauschová
Program rozvoje venkova , Všeradice
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Pracovní jednání k problematice mléka Praha Odbor živočišných komodit Ministerstvo zemědělství ČR.
Program rozvoje venkova 2014 – 2020
„Kontrola stavu“ reformy Společné zemědělské politiky: Legislativní návrhy Generální ředitelství pro zemědělství a rozvoj venkova Evropská komise.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Bilance prvního roku ve vládě a plány na nejbližší období Marian Jurečka Praha, ministr zemědělství.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
VÝROČNÍ KONFERENCE,,Operační program Rybářství příležitost pro produkční rybáře“
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Čeští zemědělci, ostrůvek uprostřed Evropy
ministryně pro místní rozvoj
Návrh reformy SZP Evropská komise předložila návrh reformy SZP pro období po roce Účelem tohoto návrhu je posílit konkurenceschopnost, udržitelnost.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Program rozvoje venkova na období Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Celostátní síť pro venkov.  Zřizovatelem je Ministerstvo zemědělství r  Sdílení zkušeností a poznatků a jejich předávání směrem k aktérům venkovského.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Program rozvoje venkova , Monínec.
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Seminář k výzvě č. 1 MAS Lanškrounsko z PRV 17. 7
Za rovné podmínky pro české zemědělce
Transkript prezentace:

Stav příprav implementace nové Společné zemědělské politiky v ČR Ministerstvo zemědělství seminář Podpora rozvoje venkova v ČR v rámci výstavy Země živitelka 29. 8. 2014, České Budějovice

Obsah prezentace Nová Společná zemědělská politika od roku 2014 Podpory v rámci I. pilíře Podpory v rámci II. pilíře Společná organizace trhů Financování, řízení a sledování Společné zemědělské politiky

Nová SZP od roku 2014 12. 10. 2011 – zveřejnění balíčku legislativních návrhů EK 26. 6. 2013 – politická dohoda o nové SZP mezi EK, EP a Radou 16. 12. 2013 – Rada Agrifish formálně přijala 4 základní nařízení (PP, RV, SOT, HN) a přechodná pravidla pro rok 2014 Do 1. 8. 2014 – ČS informovaly EK o plánech implementace nové SZP Delegované akty – podrobnější podmínky implementace SZP; doplňují 4 základní nařízení; některé ještě nejsou dokončeny Implementační akty – pro jednotnou aplikaci nové SZP napříč ČS; některé ještě nejsou dokončeny ČR: v týdenních intervalech zasedají PS k PP a RV tvořené odbornými útvary MZe, zástupci Státního zemědělského a intervenčního fondu, Výzkumného ústavu rostlinné výroby a Výzkumného ústavu meliorací a ochrany půdy, zabývající se konkrétními technickými aspekty SZP

Podpory v rámci I. pilíře Pokračování režimu SAPS (systém jednotné platby na plochu) až do roku 2020 (Pozn.: Přechod na platební nároky by znamenal vyšší administrativní zátěž a finanční náročnost, PN by přitom nezajistily zemědělcům v ČR stejné podmínky jako mají farmáři ze starých ČS). Zavedení degresivity ve výši 5 % pro částky >150.000 € (nevyužití odpočtu nákladů na zaměstnanost) Přesun finančních prostředků z I. do II. pilíře ve výši: 800 mil. Kč ročně v letech 2015, 2016, 2017 300 mil. Kč ročně v letech 2018 a 2019 po převodu Kč/€ – celkem převod cca 111,11 mil. € další finanční prostředky z degresivity

Podpory v rámci I. pilíře Celková výše vnitrostátních stropů na přímé platby na období 2015 – 2020 činí 5.128,311 mil. € (již zohledněn převod mezi pilíři) S připočtením přechodného r. 2014 je na období 2014 – 2020 určeno se zohledněním převodu mezi pilíři 6.003,615 mil. € Výše vnitrostátních stropů na přímé platby pro ČR na období let 2015 – 2020 po zohlednění přesunu prostředků mezi pilíři rok 2015 2016 2017 2018 2019 2020 částka (mil. €) 844,854 844,041 843,200 861,708 861,698 872,809

Podpory v rámci I. pilíře Dobrovolná podpora vázaná na produkci (coupling) u vybraných citlivých sektorů v maximální výši 13 + 2 %: 13 % brambory na výrobu škrobu, chmel, ovoce a zelenina včetně konzumních brambor, cukrovka, chov krav bez tržní produkce mléka, dojnice, ovce a kozy 2 % bílkovinné plodiny podmíněné chovem hospodářských zvířat Podpora pro mladé zemědělce v maximální možné míře (25 % platby SAPS na prvních 90 ha zemědělského podniku) Nezavedení platby pro malé zemědělce Nepoužití redistributivní platby (tzv. platba na první hektary) Nevyužití podpory LFA prostřednictvím I. pilíře

Podpory v rámci II. pilíře Právní rámec pro podporu RV na úrovni EU je uzavřen 31.7 2014 – v Úředním věstníku byly zveřejněny prováděcí předpisy Komise 9. 7. 2014 – Program rozvoje venkova 2014 – 2020 schválen Vládou ČR 16. 7. 2014 – programový dokument zaslán Komisi Říjen 2014 – EK vyjádří své oficiální připomínky IV. čtvrtletí r. 2014 – vypořádání případných připomínek EK I. čtvrtletí r. 2015 – předpokládané schválení dokumentu ze strany EK Na programový dokument budou navazovat národní prováděcí předpisy Květen 2015 – zahájení příjmu žádostí pro plošná opatření II./III. čtvrtletí 2015 – očekávaný příjem žádostí pro 1. projektová opatření Po schválení programového dokumentu bude též vyhlášena výzva pro předkládání strategií Místních akčních skupin (MAS), 2015/2016 – dokončení výběru strategií

Podpory v rámci II. pilíře Navržený rozpočet PRV činí celkem 3,042 mld. €: 2,170 mld. € – spolufinancování z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova 111 mil. € – převod z I. do II. pilíře SZP 760 mil. € – kofinancování ze státního rozpočtu ve výši 25 % Priorita 1 (podpora předávání znalostí a inovací v zemědělství, lesnictví a potravinářství): 3,8 % rozpočtu, cca 117 mil. € Priorita 2 (zvýšení konkurenceschopnosti zemědělských a lesnických podniků): 17  % rozpočtu, cca 517 mil. € Priorita 3 (podpora organizace potravinového řetězce a dobrých životních podmínek zvířat): 5  % rozpočtu, cca 152 mil. €

Podpory v rámci II. pilíře Priorita 4 (podpora obnovy a zachování ekosystémů souvisejících se zemědělstvím a lesnictvím): 64,2 % rozpočtu, cca 1.954 mil. € Priorita 5 (účinné využívání zdrojů, přechod na nízkouhlíkovou ekonomiku v odvětvích zemědělství, potravinářství a lesnictví): 0,7 % rozpočtu, 23 mil. € Priorita 6 (sociální začleňování, snižování chudoby a hospodářský rozvoj ve venkovských oblastech včetně realizace strategických plánů MAS s využitím metody LEADER): 7,5 % rozpočtu, 230 mil. € Technická pomoc PRV: 1 % rozpočtu Víceleté závazky z předchozího programového období u opatření Předčasné ukončení zemědělské činnosti (již není v PRV implementováno): 0,7 % rozpočtu

Harmonogram přípravy PRV 2014 2015 Plánované aktivity 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 Dokončení PRV TERMÍN SEA, ex-ante hodnocení, vnitřní připomínkové řízení, meziresortní připomínkové řízení Předložení PRV vládě Předložení PRV Komisi Schválení PRV ze strany Komise Příprava pravidel / nařízení vlády První příjem žádostí

Společná organizace trhu se zemědělskými produkty - víno Delegované i implementační akty k autorizaci vinic stále projednávány na úrovni EK 15. – 16. 7. 2014 – předložení dokumentu k autorizaci vinic EK na jednání Společného ŘV pro SOT (pouze pracovní dokument; nyní probíhá právní a finanční analýza EK, projednávání experty ČS) Podzim 2014 – projednání možných připomínek na zasedáních ŘV pro SOT – Víno a expertních PS pro víno Nový systém autorizace vinic má za cíl zajištění růstu evropských vinic a dynamického vývoje trhu s vínem zahrnuje výzvu k většímu zohlednění doporučení odborníků členskými státy nahradí od r. 2016 současný systém práv na výsadbu systémem individuálních nepřenosných autorizací na základě objektivních a nediskriminačních kritérií po schválení bude následovat časově náročné začlenění úprav do národních legislativ ČR – návrhy na procedury spojené s výkonem autorizace vinic budou mít zásadní vliv na změnu zákona č. 321/2004 Sb., „o vinohradnictví a vinařství“, ve znění pozdějších předpisů

Obiloviny, rýže, hovězí a telecí maso, mléko a mléčné výrobky Prováděcí nařízení EK měnící vybraná pravidla týkající se veřejné intervence u některých zemědělských produktů ČR vítá snahu EK o zjednodušení pravidel a jejich snadnější aplikaci v praxi V současné době probíhá 2. fáze revize nařízení v rámci Výboru pro SOT – horizontální nařízení Předpokládané ukončení revize je avizováno do konce roku 2014

Mléko a mléčné výrobky Prováděcí nařízení EK pozměňující nařízení Komise (EU) č. 479/2010, pokud jde o povinná prohlášení a hlášení dodávek syrového mléka: 17. 7. 2014 – 1. projednání návrhu na Výboru pro SOT – živočišné komodity 28. 8. 2014 – očekáváno 2. projednání na Výboru pro SOT Provádění nařízení EK stanovuje, že všichni první nakupující na území ČS musí nejpozději do 20. dne kalendářního měsíce nahlásit vnitrostátním orgánům množství syrového kravského mléka, které jim bylo dodáno od producentů EK dále žádá mj. zasílání odhadované ceny za dodávky mléka

Hovězí, skopové, kozí a vepřové maso; máslo, sušené odstředěné mléko a sýry; cukr, olivový olej, lněná vlákna Nařízení EK č. 826/2008 – horizontální pravidla týkající se podpory soukromého skladování Pokračuje diskuse nad úpravami pravidel soukromého skladování v rámci ŘV pro SOT – horizontální otázky Opatření bude aplikováno jen jako součást tzv. záchranné sítě ve formě nepovinné podpory pro všechny způsobilé produkty Seznam produktů způsobilých pro soukromé skladování nově přidáno sušené odstředěné mléko a sýry s CHOP/CHZO nově nastavena pravidla pouze len s dlouhými vlákny (v ČR pěstován minimálně) ČR vítá snahu EK o zjednodušení systému a snížení míry chybovosti

Financování, řízení a sledování SZP (tzv. Horizontální nařízení) Cílem horizontálního nařízení je nastavit systém provádění SZP v kontextu jejích nových pravidel práce platebních agentur a dalších kontrolních orgánů včetně administrace žádostí o podporu nakládání s finančními prostředky z evropských fondů provádění kontrol, výkaznictví a celkové sledování funkčnosti nové SZP V poslední fázi byly diskutovány dvě prováděcí nařízení související s Horizontálním nařízením

Monitoring SZP Prováděcí nařízení EK, kterým se doplňuje nařízení (EU) č. 1306/13, pokud jde o společný monitorovací rámec SZP 22. 7. 2014 – nařízení zveřejněno v Úředním věstníku EU Většina ukazatelů se v ČR sleduje od vstupu ČR do EU, neměl by nastat problém se sledováním požadovaných údajů Primární údaje jsou monitorovány MZe nebo SZIF v rámci reportingu pro DG AGRI, v rámci FADN (Zemědělská účetní datová sít’) jsou sledovány ÚZEI a předávány EK nebo jsou součástí statistiky agro-environmentálních účtů a zemědělských cenzů v gesci ČSÚ (FSS, SAPM) a jsou předávány Eurostatu Složitější ukazatele – výpočet již zajišťuje Eurostat

Platební agentury Prováděcí nařízení EK, kterým se doplňuje nařízení (EU) č. 1306/13, pokud jde o platební agentury a další orgány (tzv. horizontální) 17. 7. 2014 – ČR podpořila kompromisní text po zohlednění jejích připomínek (např. zachování min. hranice pro zahájení smírčího řízení ve výši 1 mil. €, posun platnosti nového systému vykazování nesrovnalostí o jeden rok), nařízení bylo přijato Změny nastávají mj. u zveřejňování informací o příjemcích podpor na internetu a v oblasti kontrol ČS bude umožněno snížit počet kontrol na místě, pokud certifikační orgán v ročním auditu zhodnotí kontrolní systém platební agentury jako správně fungující Snížený počet kontrol pouze dokud budou výsledky prováděné certifikačním orgánem uspokojivé! (chybovost <2 %)

Děkuji za pozornost !