Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Produkční a nákladová funkce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Všeobecná rovnováha
Mikroekonomie II Všeobecná rovnováha Ing. Vojtěch Jindra
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Všeobecná rovnováha.
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Měření důchodu všeobecná rovnováha Mikroekonomie I
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Teorie chování spotřebitele
Produkční analýza firmy
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
VŠEOBECNÁ EKONOMICKÁ ROVNOVÁHA
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
III. Analýza nabídky Přehled témat 8. Technologie 9. Minimalizace nákladů 10. Maximalizace zisku 11. Alternativní teorie firmy.
Všeobecná rovnováha.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
3. Produkční analýza firmy
II. Analýza poptávky Přehled témat
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
OE III – Mezinárodní ekonomie
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
12. Všeobecná rovnováha.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Všeobecná rovnováha.
Teorie chování spotřebitele
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Mikroekonomie I Všeobecná (celková) rovnováha
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha předpoklady modelu všeobecné rovnováhy pojem „efektivnost“ efektivnost ve výrobě efektivnost ve směně výrobně spotřební efektivnost dosahování všeobecné rovnováhy

Předpoklady modelu existují pouze 2 spotřebitelé (A,B) – jejich IC jsou konvexní existují pouze 2 statky (X,Y) – konvexní izokvanty, spotřebitelé za ně utrácejí celý disp. důchod existují pouze 2 firmy vyrábějící dané statky firmy používají 2 výrobní faktory (K,L) na všech trzích je DoKo. cílem spotřebitelů je max. užitku, cílem firem je max. zisku ekonomika je uzavřená – neex. zahraniční obchod

Efektivnost If všeobecná rovnováha, pak musí panovat efektivnost ve výrobě, ve směně a výrobně spotřební efektivnost Efektivnost ve výrobě = taková alokace VF, kdy jejich přerozdělením nelze zvýšit celkový výstup ekonomiky Efektivnost ve směně = taková alokace statků, kdy jejich realokací nelze zvýšit užitek obou spotřebitelů Výrobně spotřební efektivnost = taková struktura výroby, kdy její změnou nelze zvýšit užitek obou spotřebitelů efektivnost v paretovském pojetí

Efektivnost ve výrobě rozmístění fixního množství VF v ekonomice tak, že není možné zvýšit výrobu jednoho statku, aniž by došlo ke snížení výroby statku druhého efektivnost ve výrobě nastává tehdy, jsou-li splněny 3 podmínky, tzv. „alokační pravidla“ analýza alokace vstupů v rámci firmy, mezi firmy a struktury výstupu firmy

VF jsou mezi výrobu X a Y alokovány efektivně, platí-li: MRTSX= MRTSY 1. alokační pravidlo taková alokace VF v rámci firmy, kdy je MRTS obou VF pro oba vyráběné statky stejná – viz. krabicové schéma výroby LY 0Y KX VF jsou mezi výrobu X a Y alokovány efektivně, platí-li: MRTSX= MRTSY CC U y1 Tato podmínka je splněna v bodech, kde se izokvanty značící výrobu X a Y dotýkají E2 y2 x2 E1 x1 KY 0X LX Křivka CC (Contract Curve) je tzv. smluvní křivkou = množina bodů, kde jsou práce a kapitál v rámci jedné firmy efektivně využity Bod U: jedná se o neefektivní výrobu – lze totiž zvýšit výrobu statku X, aniž by klesla výroba statku Y a naopak

1. alokační pravidlo Posun podél smluvní křivky je zároveň posunem po křivce hranice výrobních možností (PPF) PPF říká, o kolik lze vyrobit jednoho statku více, sníží-li se výroba druhého statku o jednotku Y E1 y2 -dY/dX = MRPT (Marginal Rate of Product Transformation) – mezní míra transformace produktu U y1 E2 PPF má konkávní tvar – v bodech blízko ose x je nutné pro zvýšení výroby statku X vzdát se stále většího množství výroby statku Y PPF x1 x2 X Dále platí: MRPT = MCX/MCY – chce-li firma zvýšit výrobu X, musí zapojit dodatečnou jednotku VF, čili TC na výrobu X a zároveň musí snížit výrobu Y, tzn. snížit množství zapojených VF, TC na výrobu Y se sníží

1. firma má nižší MPL než 2. firma 2. firma má vyšší MPL než 1. firma 2. alokační pravidlo taková alokace VF mezi obě firmy, při níž je mezní produkt obou výrobních faktorů pro oba vyráběné statky stejný MPL MPL MPL MPL L* L1 L2 L* L L 1. firma má nižší MPL než 2. firma 2. firma má vyšší MPL než 1. firma Dojde k přesunu VF mezi oběma firmami, dokud se mezní produkty daných VF obou firem nevyrovnají – v případě VF práce bude efektivní množství práce u obou firem L*

to platí jen, pokud: MRPTfirmyA = MRPTfirmyB 3. alokační pravidlo taková struktura výroby obou statků, při níž je mezní míra transformace produktu u obou firem stejná tzn. že nelze změnit strukturu výroby u obou firem tak, aby došlo ke zvýšení celkové produkce to platí jen, pokud: MRPTfirmyA = MRPTfirmyB

Ceny a efektivnost ve výrobě ceny VF dávají firmám signál, jak optimalizovat svou výrobu DoKo. trh VF – ceny VF pro všechny firmy stejné pro všechny firmy má izokosta stejný sklon K K KX KY x8 y15 TC2 TC1 0Y 0X LX LY L L Nákladové optimum 1. firmy Nákladové optimum 2. firmy

Ceny a efektivnost ve výrobě Efektivní alokace VF mezi obě firmy vyrábějící statky X a Y je v bodě dotyku izokvant s izokostou pro dané ceny L a K L LY 0Y K CC E: bod optima, platí MRTSX = w/r = MRTSY y15 KX KY E x8 w/r K 0X LX L bod E označuje Paretovsky optimální rozdělení K a L mezi dvě firmy vyrábějící dva statky

Efektivnost ve směně (spotřebě) Přerozdělení dané zásoby obou statků mezi spotřebitele nemůže zvýšit užitek jednoho, aniž by se nesnížil užitek druhého tzn.: MRSC mezi jakýmikoli dvojicemi statků musí být pro všechny spotřebitele stejná

Efektivnost ve směně (spotřebě) efektivní kombinace spotřeby obou statků dvěma spotřebiteli jsou tam, kde se vzájemně dotýkají IC spotřebitele A a spotřebitele B XB 0B YA CC platí: MRSC(A)=MRSC(B) R UB1 E2 smluvní křivka CC zobrazuje množinu efektivních bodů spotřeby UB2 UA2 E1 UA1 YB 0A XY Bod R představuje neefektivní kombinaci spotřeby, protože může být zvýšen užitek např. spotřebitele A, aniž by poklesl užitek spotřebitele B

Ceny a efektivnost ve směně ceny statků signalizují spotřebitelům, jak optimalizovat svou spotřebu DoKo. trhy produkce – ceny statků jsou pro všechny spotřebitele stejné sklon BL pro všechny spotřebitele stejný Y Y YA YB UA12 UB20 BL2 BL1 0A 0B XA XB X X Optimum spotřebitele A Optimum spotřebitele B

Ceny a efektivnost ve směně Efektivní rozdělení statků X a Y mezi spotřebitele A a B bude takové, při němž se dotýkají IC a BL obou spotřebitelů X XB 0B Y CC E: bod optima, platí MRSC(A( = Px/Py = MRSC(B) UB20 YA YB E UA12 Px/Py Y 0A XA X bod E označuje Paretovsky optimální rozdělení statků X a Y mezi dva spotřebitele

Výrobně spotřební efektivnost propojení preferencí spotřebitelů s výrobními možnostmi efektivní struktura výroby statků X a Y je taková, při níž platí: MRPT = MRSC tzn. poměr, v němž jsou oba statky nahraditelné ve spotřebě se musí rovnat poměru, v němž jsou nahraditelné ve výrobě

Výrobně spotřební efektivnost bod E: MRSC(A) = MRSC(B) Y bod E’ : MRSC(A) = MRSC(B) = MRPT = MRTSX = MRTSY Bude vyráběno X* a Y* statků X a Y y* E' Z toho XA a YA bude spotřebovávat spotřebitel A, zbytek potom spotřebitel B UB yA E UA PPF xA x* X

Ceny a výrobně spotřební efektivnost MRPT = MCx/MCy Y Jelikož trh finální produkce je DoKo., cena produkce se shoduje s MC Platí tedy: MRPT = Px/Py y* E' Px/Py UB Px/Py yA E UA PPF xA x* X Všeobecnou rovnováhu lze zapsat: MRPT = MCx/MCy = Px/Py = MRSC(A) = MRSC(B)

Dosahování všeobecné rovnováhy rovnováhy je dosahováno pomocí cenového mechanismu L LY 0Y K CC změna poměru cen L a K vychýlí trh VF z rovnováhy KY LX+LY>L převis poptávky po práci E KX KX+KY<K převis nabídky kapitálu w/r w'/r' K 0X LX L práce bude zdražovat, kapitál zlevňovat – pootočení izokosty ve směru hodinových ručiček– trh VF se vrací zpět do rovnováhy Obdobně se ustavuje rovnováha na trhu statků a služeb