Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měnová politika 11.
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Makroekonomie I ( Cvičení 2 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Fiskální politika 12.
Výdaje a rovnovážný HDP Martina Hedvičáková
Mikroekonomie I Měnový kurz Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Platební bilance, zahraniční zadluženost
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
Vnitřní a vnější rovnováha ekonomiky
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
STÁTNÍ ROZPOČET Autor: Ing. Vladimír Havlík
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Fiskální a monetární politika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A31 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
10. téma: Rozpočtová a fiskální politika – vybrané problémy
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Monetární a fiskální politika
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
Je plán finan č ního hospoda ř ení státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Určení rovnovážné produkce
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
F ISKÁLNÍ POLITIKA Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. St ř ední škola hotelnictví.
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Makroekonomie I ( Cvičení 9 – Měnový kurz)
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Daňové návrhy vlády Miroslav Kalousek.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální politika.
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Měnový kurz.
MAKROEKONOMIE HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU, JEJÍ CÍLE A ÚČINNOST
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Makroekonomie II Petr Musil Krátkodobá rovnováha v otevřené ekonomice, model IS-LM-BP, Mundell-Fleming model.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Základy ekonomie Seminář 10..
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí ) Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MAEK1 – Cvičení 12 Jaký dopad bude mít fiskální expanze v uzavřené ekonomice na reálný produkt: v krátkém období v dlouhém období

MAEK1 – Cvičení 12 Jaký dopad bude mít fiskální expanze v uzavřené ekonomice na reálný produkt: v krátkém období => roste v dlouhém období

MAEK1 – Cvičení 12 Jaký dopad bude mít fiskální expanze v uzavřené ekonomice na reálný produkt: v krátkém období => roste v dlouhém období => nemění se

MAEK1 – Cvičení 12 Často zmiňovaná tzv. Maastrichtská kritéria, vyjádřena jako podíl rozpočtového deficitu a veřejného dluhu na HDP, činí: rozpočtový deficit 5% a veřejný dluh 50% rozpočtový deficit 3% a veřejný dluh 60% rozpočtový deficit 4% a veřejný dluh 70% rozpočtový deficit 7% a veřejný dluh 40%

MAEK1 – Cvičení 12 Často zmiňovaná tzv. Maastrichtská kritéria, vyjádřena jako podíl rozpočtového deficitu a veřejného dluhu na HDP, činí: rozpočtový deficit 5% a veřejný dluh 50% rozpočtový deficit 3% a veřejný dluh 60% rozpočtový deficit 4% a veřejný dluh 70% rozpočtový deficit 7% a veřejný dluh 40%

MAEK1 – Cvičení 12 Které z níže uvedených opatření neovlivní výši salda strukturálního rozpočtu: zvýšení vládních nákupů statků a služeb růst objemu vyplácených podpor v nezaměstnanosti vlivem růstu nezaměstnaných v recesi snížení důchodové sazby daně žádná z uvedených nabídek neovlivní saldo strukturáního rozpočtu

MAEK1 – Cvičení 12 Které z níže uvedených opatření neovlivní výši salda strukturálního rozpočtu: zvýšení vládních nákupů statků a služeb růst objemu vyplácených podpor v nezaměstnanosti vlivem růstu nezaměstnaných v recesi snížení důchodové sazby daně žádná z uvedených nabídek neovlivní saldo strukturáního rozpočtu

MAEK1 – Cvičení 12 Které z níže uvedených opatření podniknutých vládou není příkladem expanzivní fiskální politiky: zvýšení výdajů na stavbu dálnic snížení daně z příjmu právnických osob snížení povinné míry rezerv komerčních bank zvýšení výdajů na školství

MAEK1 – Cvičení 12 Které z níže uvedených opatření podniknutých vládou není příkladem expanzivní fiskální politiky: zvýšení výdajů na stavbu dálnic snížení daně z příjmu právnických osob snížení povinné míry rezerv komerčních bank zvýšení výdajů na školství

MAEK1 – Cvičení 12 Fiskální politika je v případě malé otevřené ekonomiky za předpokladu dokonalé kapitálové mobility účinná v systému: fixního měnového kurzu snížení daně z příjmu právnických osob fixního i flexibilního měnového kurzu není účinná ani v systému fixního měnového kurzu, ani v systému flexibilního měnového kurzu

MAEK1 – Cvičení 12 Fiskální politika je v případě malé otevřené ekonomiky za předpokladu dokonalé kapitálové mobility účinná v systému: fixního měnového kurzu snížení daně z příjmu právnických osob fixního i flexibilního měnového kurzu není účinná ani v systému fixního měnového kurzu, ani v systému flexibilního měnového kurzu

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 1. V souvislosti s vládními výdaji se v České republice často hovoří o tom, že jsou z velké části mandatorní. Jak byste charakterizovali mandatorní výdaje?

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 1. V souvislosti s vládními výdaji se v České republice často hovoří o tom, že jsou z velké části mandatorní. Jak byste charakterizovali mandatorní výdaje? Mandatorní výdaje dosahují téměř 80% celkových výdajů státního rozpočtu. Jsou to výdaje, které jsou dány ze zákona nebo z jiných právních norem či smluvních závazků a vláda je musí brát při sestavování rozpočtu jako dané. Ze zákona jsou to zejména výplaty penzí, nemocenských dávek, výdaje na státní sociální podporu,na zdravotní pojištění, ale např. i výdaje na příspěvky politickým stranám, státní podpory stavebnímu pojištění, příspěvky penzijnímu připojištění. Mezi další, které již nejsou dány zákonem jsou třeba výdaje za státní záruky, platby mezinárodním organizacím atd.

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 2. Rizikem státního dluhu je možnost náhlého růstu úrokových sazeb. U části státního dluhu emitovaného v cizí měně však existuje další významné riziko. Vysvětlete ho.

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 2. Rizikem státního dluhu je možnost náhlého růstu úrokových sazeb. U části státního dluhu emitovaného v cizí měně však existuje další významné riziko. Vysvětlete ho. Pokud vláda vydává státní obligace v zahraniční měně, např. v euru – eurobondy, je významným rizikem vývoj měnového kurzu. Znehodnocení domácí měny vede k podražení splácení zahraničního státního dluhu. Dluží-li vláda např. za 10mld. eur, pak při měnovém kurzu 30 CZK/EUR dluží vlastně 300 mld. Kč. Pokud však dojde k znehodnocení koruny, např. na 32 CZK/EUR, dluží vláda nyní znenadání o 20 mld. Kč více (320 mld. Kč). Pokud by naopak došlo ke zhodnocení domácí měny, vláda by v podstatě v korunách dlužila méně.

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 3. Popište, jak by progresivní míra zdanění působila v případě recese.

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 3. Popište, jak by progresivní míra zdanění působila v případě recese. Pokud se ekonomika dostává do recese, klesají příjmy lidí. Jak klesají jejich příjmy, se lidé dostávají do nižšího zdaňovacího pásma. Stát jim tedy odebere méně, než kdyby byla jednotná sazba daně. Lidem zůstane větší disponibilní příjem a nemusí své výdaje omezit tak výrazným způsobem. To zároveň způsobí, že ani produkt výrazně neklesne. Progresivní míra zdanění tudíž omezila výkyv ekonomiky zespoda.

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 4. Vysvětlete krátkodobé a dlouhodobé efekty snížení vládních transferových plateb s využitím modelu AD-AS.

MAEK1 – Cvičení 12 Cvičení 4. Vysvětlete krátkodobé a dlouhodobé efekty snížení vládních transferových plateb s využitím modelu AD-AS. Snížení vládních transferů by mělo téměř identický dopad jako v textu probíraný pokles vládních nákupů. V krátkém období by došlo k poklesu reálného produktu, růstu nezaměstnanosti a poklesu cenové hladiny. V dlouhém období by se reálný produkt a nezaměstnanost nezměnily a pouze by poklesla cenová hladina.