S čím se při studiu tohoto oboru setkáte ?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Užití poměru (graficky)
Buňka.
 AutorIng. Martin Allmer ŠkolaEuroškola Strakonice Datum6. Června 2013 Ročník3. Tematický okruhPráce s počítačem Číslo VM Anotace Obnovení systému Windows.
Poznej mapu: 1. seznámení
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
Soutěžní úkol. Naším společným úkolem je dostat cyklistu ve spodní části obrazovky na konec cesty. Musí ujet celých 10 kilometrů. Musíme mu pomoci správně.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Copak nám nadělil rok 2008 V tomto roce jsme zažili mnoho nečekaných změn. Dokonce takových změn, že je nám mnozí můžou závidět, ale určitě se nechceme.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
Optické klamy profesora Lahvičky.
Ročníkový projekt z pozemního stavitelství
Zákon setrvačnosti (první newtonův pohybový zákon)
5. Přednáška funkce BRVKA Johann P.G.L. Dirichlet (1805 – 1859)
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_42_INOVACE_408_KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Trasování lesních cest
Životní prostředí klady vs. zápory.
Ovládáme králíčka Petříka
Statika nosných konstrukcí
Relační propojování tabulek. Úvod Tato prezentace má sloužit běžným uživatelům, jak začátníkům, tak i zkušeným uživatelům. Když budete postupovat podle.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Vytvoříte si nějakou nádhernou tabulku. (lepší než mojí nebudete mít, tak se nikdy moc nesnažte) Celou si ji označíte... Next A kliknete na obrázek grafu.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
Základní pojmy v informatice –II.
MUŽSKÝ MANIFEST (JEDNOU PRO VŽDY).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
Užití poměru (graficky)
Trasování lesních cest
Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základy hudební abecedy
Vzájemná poloha dvou rovin
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Co mají společného tyto obrázky???
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Množina bodů dané vlastnosti
Navrhování tunelových staveb
Užití poměru (graficky)
Úlohy nejen na počítání..
Dělitelnost přirozených čísel
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Konstrukce trojúhelníku
Vlastnosti trojúhelníku
Dělitelnost přirozených čísel
Užití poměru (graficky)
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Digitální učební materiál
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Ovládání Posun tlačítkem Vrácení Hlasitost
Konstrukce trojúhelníku
Písemné sčítání s přechodem desítky
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Transkript prezentace:

S čím se při studiu tohoto oboru setkáte ? DOPRAVNÍ STAVBY S čím se při studiu tohoto oboru setkáte ? POZEMNÍ KOMUNIKACE (silnice, dálnice…) ŽELEZNIČNÍ STAVBY MOSTNÍ STAVBY PODZEMNÍ STAVBY (tunely…)

Proč studovat právě tento obor ? VYSOKÁ POPTÁVKA NA TRHU PRÁCE Ve srovnání s jinými stavebními obory je odborníků na dopravní stavby a mosty málo. Jistě si sami uvědomujete, že staveb spojených s dopravou je hodně (nejde jen o to stavět nové, ale je nutné udržovat – rekonstruovat - ty staré). Uvědomme si, o jak rozsáhlé a nákladné stavby jde (až několik kilometrů dlouhé za několik miliard korun). Takové zakázky bývají často financovány státem či Evropskou unií. Když se nad tím zamyslíme, napadne nás, že pro toho, kdo něco ví o dopravních stavbách a mostech, nebude těžké sehnat práci, za kterou dostane dobře zaplaceno. A ono tomu tak opravdu je. ZÍSKÁNÍ ŠIROKÉHO PŘEHLEDU O STAVAŘINĚ Kromě dopravních a dalších staveb uvedených v úvodním přehledu se seznámíte i s pozemním stavitelstvím. Samozřejmě ne v takovém rozsahu jako na oboru pozemní stavby či stavební obnova, ale nějaký „domeček“ si zkusíte naprojektovat. Předměty stavební mechanika, neboli statika, budou stejné jako na oboru pozemní stavby. Seznámíte se i s vodohospodářskými stavbami. Ano, dopraváci jsou ti, kteří o všem něco vědí a můžou do všeho mluvit. NA DOSAH OPRAVDOVÉ VĚDĚ ANEB KONEČNĚ ZAČÍNÁ BÝT STAVAŘINA ZAJÍMAVÁ Už na úvodních fotografiích si můžete všimnout, že se nám nějak vytrácejí pravé úhly i pojem přímka přestává být pravidlem v porovnání s většinou běžných budov. Např. mosty patří bezesporu ke staticky nejnáročnějším stavebním konstrukcím. Odměnou nám je potom pohled na úchvatná díla, která jsou mnohdy na hranici toho, co lidstvo dokáže. Uveďme Golden gate bridge, který jste možná poznali na jedné z úvodních fotografií. Ti, kteří projektují podobné konstrukce, bývají právem považováni za stavařskou elitu. Jednou mezi ně budete patřit možná i vy. Nechceme vás odradit náročností, kterou tento obor má. Naším úkolem je říct to podstatné, dát vám přehled a nadchnout vás pro vědu. ŠIROKÉ UPLATNĚNÍ Široké uplatnění souvisí i se zmíněným stavařským přehledem. Nesejde až tak na tom, zda nastoupíte do firmy, která se specializuje na pozemní stavby nebo silnice. Jako absoloventi naší školy se můžete uplatnit na stavbě jako mistři, po získání určité praxe i jako stavbyvedoucí nebo v kanceláři jako projektanti, přípraváři staveb apod.

Co vás naučíme? Čím vás nadchneme ? POZEMNÍ KOMUNIKACE Vyzkoušíte si, co znamená naprojektovat, respektive natrasovat silnici z bodu A do bodu B, které jsou dány na mapě. To znamená, že chcete nakreslit vše potřebné, aby někdo další mohl silnici podle vašich nákresů postavit. Vše musí být navrženo tak, aby řidič pohodlně a bezpečně projel. Samozřejmě se dozvíte, jak tuto silnici postavit. ŽELEZNIČNÍ STAVBY Železnice je také komunikace, takže bychom mohli uvést stejný příklad toho, co se naučíte. Abyste měli lepší představu, do čeho jdete, ukážeme si za chvíli příklad výše zmíněných nákresů, resp. výkresů. Kdo si někdy hrál s vláčky, může na své získané dovednosti s chutí navázat. MOSTNÍ STAVBY Jak jsme již zmínili, mosty patří mezi nejnáročnější konstrukce z důvodu velkých a navíc pohyblivých zatížení (od dopravy, větru apod.), dále z důvodu výstavby v obtížných podmínkách, přímého vystavení nepříznivým klimatickým vlivům. K tomu přistupuje ještě požadavek dlouhé životnosti. Kromě toho, že se dozvíte, z čeho se most skládá, jaké typy mostů existují, na co všechno pamatovat při jejich návrhu, se setkáte také se zajímavými způsoby výstavby, nad kterými zůstává mnohdy rozum stát. TUNELY I zde se dá říci, že se jedná o nejnáročnější (a nejdražší) stavební díla s ohledem na zákeřné tlaky zemin či hornin, kterým musíme zabránit, aby vyrubaný otvor zavalily. Seznámíte se s několika velmi zajímavými možnostmi, jak takovou stavbu zrealizovat, u čehož se nudit rozhodně nebudete.

Příklad toho, co se naučíte – projekt železniční trati SITUACE Jako první začneme pracovat na výkrese, nazvaném situace. Je to vlastně něco jako pohled z letadla dolů na naši železnici. Kopce a údolí jsou znázorněny pomocí hnědých čar na obrázku (číslo u každé z nich znamená nadmořskou výšku). Dvě tlusté černé čáry jsou koleje. Abychom byli schopni se kdykoliv orientovat, používáme popisky, které vidíte černě jako 3,7 3,8 3,9 4,0. Například 3,7 znamená, že stojíte na místě, které je vzdáleno 3,7 kilometrů od začátku trati, pokud půjdete po černé koleji. Černý nápis dole R1=500m zase znamená, že zatáčka (směrový oblouk), který na obrázku vidíte, je sestrojen pomocí kružnice o poloměru 500 m. A teď si představte, že vezmete nůž, který budete držet přesně svisle (kolmo na váš monitor) a uděláte řez přesně podle jedné z tlustých černých čar. To znamená, že rozříznete kolej, ale i terén (kopce, údolí atd.) v místě černé koleje. Tím jsme vyrobili další výkres, zvaný podélný profil. Klikněte dál….

Příklad toho, co se naučíte – projekt železniční trati PODÉLNÝ PROFIL Ta černá tlustá křivá čára nahoře je onen rozřízlý terén. Zde už jsou pěkně vidět kopečky a údolí – proto také tento výkres tvoříme. Vlak se ale rozhodně nebude kodrcat stále nahoru dolů, do kopce a z kopce. Nám by se líbilo, kdyby vlak jel plynule podle tlusté červené čáry nahoře – proto jsme ji tam domalovali. Při stavbě si s naším výmyslem stavitelé určitě poradí – prostě jen někde vyhrabou zeminu a onen výškový rozdíl mezi černou a červenou čárou dosypou. A opět vezměme nůž, zase ho držme svisle a proveďme v situaci řez kolmo na kolej (kolmo na černou čáru v situaci). Místo, ve kterém provedeme řez, může být v libovolném místě na trati (například v místě vzdáleném 3,75 kilometrů od začátku trati). Tím získáme poslední typ výkresu, zvaný příčný řez……

Příklad toho, co se naučíte – projekt železniční trati PŘÍČNÝ ŘEZ Teď vidíme asi nejnázorněji obě koleje, o kterých jsme se bavili. Na obrázku rozpoznáte dva pražce a čtyři kolejnice. Ta spodní hnědá čára je výše zmíněný terén, který zde byl, než jsme tuto železnici postavili. Je zde tedy patrné, jak budou muset dělníci na stavbě dosypávat zeminu, aby šlo trať postavit (samozřejmě zeminu nedosypávají dělníci, ale stroje). Poznámka: kdyby vám vrtalo hlavou, proč jsou pražce osazeny nakřivo, je to z důvodu zmírnění důsledků odstředivé síly, která se snaží vytlačit vlak ven ze zatáčky (směrového oblouku) – zkrátka vzpomeňte si na vaši autodráhu :) CO Z TOHO PLYNE Vidíte, že to není až tak těžké. Stačí narýsovat tři typy výkresů (situaci, podélný profil, příčné řezy), abychom následně podle nich mohli postavit železnici či silnici. Seznámíte se navíc s počítačovým programem, který hodně práce udělá za vás.

Těší se na vás učitelé SPŠ stavební  Co říci závěrem? Seznamte se i s ostatními obory, které naše škola nabízí. Přejeme vám, abyste vybrali ten, který vás bude nejvíce bavit. Těší se na vás učitelé SPŠ stavební 