Automobilový průmysl v ČR Souhrnné výsledky a přehled za rok 2008 Ing. Martin Jahn, prezident Sdružení AP Brno, 5. června 2009 SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU / AUTOMOTIVE INDUSTRY ASSOCIATION
Automobilový průmysl ČR v roce 2008 OBSAH PREZENTACE: Postavení automobilového průmyslu v ekonomice ČR, vývoj základních ukazatelů 2. Výroba vozidel 3. Dodavatelský průmysl 4. Členská základna
vývoj základních ukazatelů 1. Postavení automobilového průmyslu v ekonomice ČR, vývoj základních ukazatelů
Firmy Sdružení AP - objem produkce v r. 2008: 604,13 mld Firmy Sdružení AP - objem produkce v r. 2008: 604,13 mld. Kč, meziroční pokles = 5,73 %
Podíl Sdružení AP na tržbách z průmyslové činnosti ČR (2008) = 18,96 %
Firmy Sdružení AP - objem exportu v r. 2008: 460,73 mld Firmy Sdružení AP - objem exportu v r. 2008: 460,73 mld. Kč, meziroční pokles = 7,57 %
Podíl Sdružení AP na exportu ČR (2008) = 18,69 % Jedná se o odhad za celý automobilový průmysl, z něhož firmy Sdružení AP tvoří cca 85 % produkce. Podíl autoprůmyslu na celkovém exportu ČR dosáhne více než 21, 5 %.
Firmy Sdružení AP přispěly k zahraničně obchodní bilanci ČR částkou 262,81 mld. Kč, meziroční pokles salda o 1,47 %
Bez firem Sdružení AP by zahraničně obchodní bilance ČR dosahovala záporných hodnot i v letech 2005 až 2008!
Směřování exportu českého autoprůmyslu: do EU téměř 87 %
Souhrnné údaje za celý český automobilový průmysl S žádostí o poskytnutí údajů pro zpracování souhrnného přehledu českého autoprůmyslu bylo osloveno dalších 121 firem (nezapojených do Sdružení AP) , data však předalo pouze 30 firem.
Firmy Sdružení AP zaměstnávaly více pracovníků než v roce 2007 (Sdružení AP k 31.12.2008 celkem: 127 439 osob)
Dopady ekonomické recese na zaměstnanost a tržby Průzkum z února 2009 Vlivem zavedení řady opatření v tuzemsku a hlavně v zahraničí budou poklesy tržeb nižší (odhad pod 20 %).
Vývoj mezd ve firmách Sdružení AP Průměr Sdružení AP za r Vývoj mezd ve firmách Sdružení AP Průměr Sdružení AP za r. 2008: 25 763 Kč / měs. Růst v porovnání s koncem r. 2007: 6,4 %
Průměrná mzda u firem Sdružení AP byla v předchozích letech o cca 11 % nad průměrem ČR
Ve většině krajů ČR je mzda ve firmách autoprůmyslu vyšší
Nárůst průměrné mzdy od roku 1994 přesahuje 250 %, meziroční nárůsty přes 6 %
Průměrná mzda rostla u všech skupin, existují však rozdíly mezi firmami
Průměrná mzda rostla u všech zaměstnanců, růst u dělnických profesí byl mírnější
Růst mezd v roce 2008 ve firmách Sdružení AP odpovídal míře inflace
Dopad ekonomické recese – pokles „produktivity práce“
2. Výroba vozidel
Výroba motorových vozidel vozidel v ČR v roce 2008 nejvyšší v historii: vyrobeno 948 128 ks
Výroba silničních vozidel v ČR - u některých firem pokles, u jiných růst Firmy zapojené do Sdružení AP
Výroba silničních vozidel v ČR - u některých firem pokles, u jiných růst Další výrobci vozidel
Meziroční nárůsty a poklesy výroby vozidel – byly i „horší časy“
Výroba leden až březen 2009 206 685 motorových vozů (23% pokles) vývoz silničních vozů 83,13 miliard korun 15,7 % celkového vývozu ČR Index vývoje tržeb za motorová vozidla Odhad pro letošní rok – přes milion, ale vývoj je těžko předvídatelný Pokles výroby 1Q 2009 je o 23% ve srovnání s 1Q 2008. Výroba motorových vozidel (kromě motocyklů), přívěsů a návěsů 2008 04 05 06 07 08 09 10 11 12 111,4 93,4 91,2 92,9 86,8 96,3 75,6 64,1 72,3 2009 01 02 03 64,4 74,7 90,8 Zdroj: Český statistický úřad
3. Dodavatelský průmysl
Výrobci dílů a příslušenství Technická úroveň a kvalita jsou na světové úrovni Podíl dodavatelů převažuje na celkové produkci českého automobilového průmyslu i na exportu Z dílů vyráběných v ČR lze kompletně sestavit jakékoliv silniční vozidlo
Silná pozice dodavatelů - podíl na celkovém objemu produkce v roce 2008: 55,91 %
Silná pozice dodavatelů - podíl na celkovém objemu exportu v roce 2008: 50,02 %
Silná pozice dodavatelů - podíl na celkové počtu zaměstnanců v roce 2008: 72,53 %
Růst dodavatelů v autoprůmyslu byl dlouhodobý a dynamický - objem tržeb
Růst dodavatelů v autoprůmyslu byl dlouhodobý a dynamický - objem exportu
4. Členská základna
Členská základna Sdružení AP
Struktura členské základny
Vývoj plateb a členské základny v roce 2009 Bohužel se v této době (probíhající ekonomická recese) objevují tendence v omezování nákladů s dopadem na účast ve Sdružení AP i v platbách na jeho služby. Výpověď členství podalo k 31.12.2009 celkem 8 firem (BOSAL ČR spol. s r.o., IBEROFON CZ, a.s., KIEKERT - CS, spol. s r.o., KOSTAL CR spol. s r.o., MOTOR JIKOV Strojírenská a.s., MOTOR JIKOV Tlaková slévárna a.s., RIETER CZ s.r.o., závod Automotive a SAFINA a.s.) a u 3 firem (AUTOMOTIVE COMPONENTS CZECH a.s., Precision Parts Manufacturing s.r.o. a SVA Holýšov a.s.) již bylo členství ukončeno z důvodu insolvenčního řízení či likvidace. Vzhledem k dostupným informacím o situaci některých firem a k dosavadnímu vývoji plateb na služby Sdružení AP v tomto roce je pro příští rok nejisté členství u dalších 5 firem. V porovnání s rokem 2008 dochází i ke skluzu v platbách na služby Sdružení AP. Právě v horších dobách je nanejvýš nutné zachovat jednotu a reprezentativnost domácího automobilového průmyslu pro prosazování jeho oprávněných zájmů.
Závěr k přehledu automobilového průmyslu ČR Publikace „Automobilový průmysl v České republice“, která je spolu se „Statistikou automobilového průmyslu 2004-2008“ vydána na pouze CD (předáváno při prezenci), obsahuje podrobně nejen nyní uve- dené údaje, ale řadu dalších důleži- tých a také i zajímavých informací pro představitele firem Sdružení AP i pracovníky jejich odborných útvarů. Všem firmám, které poskytly údaje pro její zpracování patří poděkování.
Doplnění (k aktuálně řešené problematice) Ing. J. Černý, viceprezident Sdružení AP (TPCA Czech) Vzdělávání v technických profesích (portál „Auta nás baví“, projekt „Autoadapt“, „IQ Industry“, projekty jednotlivých firem) Obnova vozového parku v ČR (jako komplexní soubor opatření) - Páteční zákaz jízd vozidel nad 7,5 t
Podpora technického vzdělávání Cíl: zvýšení prestiže technických oborů Výsledky pracovní komise: informační portál Auta nás baví www.autanasbavi.cz Evropské fondy systém spolupráce firem a škol OP vzdělávání pro konkurenceschopnost spolupráce na projektech Autoadapt, IQ Industry od prosince 2008 Pozvat na konferenci Edu Auto do pavilon P od 14.00 hodin Autoadapt: projekt SAP pro financování firemních školení z evropských fondů (AKTUÁLNĚ: žádost postoupila po formální stránce do dalšího kola výběru) podání žádosti červenec 2009
Podpora střednímu technickému vzdělávání Projekt v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost v prioritní ose 1.1 počáteční vzdělávání - zvyšování kvality ve vzdělávání. Výzva vyhlášena 20. května 2009, celková částka alokovaná pro výzvu 500 mil. Kč Výše podpory na jednotlivé projekty 5 - 40 mil. Kč Uzávěrka výzvy: 10. července 2009 Projekt připravuje firma Centrum Andragogiky ve spolupráci s pracovní skupinou Sdružení AP Informační seminář pro zájemce se uskuteční 16. června 2009 v Praze 1, Opletalova 29, budova Autoklubu, salonek Eliška Podmínkou účasti v projektu je partnerská střední škola Bližší informace v podkladových materiálech
Obnova vozového parku v ČR Cíl: snížení ekologické zátěže a zvýšení bezpečnosti provozu Základní náměty pro společnou pracovní skupinu Sdružení AP a Svazu dovozců automobilů (SDA): zpřísnění a sjednocení podmínek pro schvalování a provoz vozidel podpora nákupu ekologicky šetrných vozidel (bonus / malus podle stupně plnění emisí a limitů CO2) omezení dovozů starých ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících ojetých vozidel zpřísnění technických kontrol a měření emisí snížení ekologické zátěže dané provozem motorových vozidel v centrech měst
Jedná se o následující náměty: Obnova vozového parku Složení společné pracovní skupiny Sdružení AP a Svazu dovozců automobilů (SDA): - Petr Jonák, ŠKODA Auto - Pavel Hortlík, TPCA Czech - Antonín Šípek, sekretariát Sdružení AP - Pavel Tunkl, tajemník SDA - Michal Stránský, VOLVO Truck Czech - Jiří Konečný, externí spolupracovník SDA - Petr Vaněk, HMMC Nošovice Poslední schůzka této pracovní skupiny se konala 1. června 2009, byly upřesněny základní náměty (body) programu „Obnova vozového parku“ a stanoveny zodpovědnosti za rozpracování jednotlivých bodů (8 základních námětů), včetně termínů. Jedná se o následující náměty:
Obnova vozového parku (DŮVĚRNÉ, NIKDE NEPUBLIKOVAT!)
Páteční zákaz jízd vozidel nad 7,5 t celkové hmotnosti “Živé“ návrhy (vládní a poslankyně Jakubkové) byly již třikrát zařazeny na program schůze Poslanecké sněmovny PČR, ani jednou nedošlo k jejich projednání. Sdružení AP danou problematiku spolu s ČESMADem průběžně sleduje, všichni poslanci obdrželi otevřený dopis Sdružení AP odmítající navrhovaný zákaz.
Doplnění (k aktuálně řešené problematice) Ing. P. Juříček, viceprezident Sdružení AP (BRANO Group) Novela Zákoníku práce (flexibilita a mobilita pracovní síly, jednání s odbory – OS KOVO) Výzkum a vývoj, nasměrování na potřeby automobilového průmyslu, spolupráce s vysokými školami - Vztahy mezi firmami, platební morálka
Doplnění a dotazy Další doplnění či dotazy k prezentovanému podkladu?
Děkujeme všem za práci věnovanou českému automobilovému průmyslu. Opletalova 55, 110 00 PRAHA 1 http://www.autosap.cz E-mail: autosap@autosap.cz Tel.: +420 221 602 983 Fax: +420 224 239 690