1 Dnešní program Systémová analýza VOŠIS – VIS 4 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Dynamické systémy.
11 Udržovatelnost a servisní logistika
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Student: Ing. Olga Minaříková školitel: doc.akad.soch. Miroslav Zvonek, PhD. srpen 2009.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Audit administrativních činností
Úvod do databází Databáze.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Historické etapy vývoje managementu
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
KASKÁDOVÉ STYLY 4.
Jazyk vývojových diagramů

Geo-informační systémy
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
TEORIE SYSTÉMŮ A ZÁKLADNÍ POJMY
Konference WITNESS 2005 Ing. Jan Šlajer – DYNAMIC FUTURE s.r.o. Optimalizace výroby v automobilovém průmyslu pomocí dynamické simulace.
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
K ARL L UDWIG VON B ERTALANFFY. L UDWIG VON B ERTALANFFY *19. září 1901 v Atzgersdorfu (u Vídně) †12. června 1972 v Buffalu - rakouský biolog a filosof,
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Tvorba dokumentů – kritéria Obsah a forma –aktuálnost a správnost informací, variabilní data, –forma adekvátní příjemci, estetika, –účelná struktura, členění.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přednost početních operací
Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
Dokumentace informačního systému
Databázové modelování
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Informační systém podniku
Informační systém podniku Tomáš Vaníček Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha Dejvice, B407
Úvod do kybernetiky Kybernetika se zabývá dynamikou komplexních soustav z hlediska řízení procesů, které v nich probíhají. Řízení je společný název pro.
Vnější a vnitřní kontrola
Transkript prezentace:

1 Dnešní program Systémová analýza VOŠIS – VIS 4 1

2 Carl von Linné 1707 – 1778 švédský přírodovědec a lékař, zakladatel systematického třídění v mineralogii, botanice a zoologii Systema naturae považováno za nejvýznamnější přírodovědecké dílo od dob Aristotelových

3 Zakladatelé systémových věd Ludwig von Bertalanffy (1901 – 1972) William Ross Ashby (1903 – 1972) Norbert Wiener (1894 – 1964) VOŠIS – VIS 4 3

celek → část klasifikační – seskupujeme / dělíme do tříd vztahová – zjišťujeme vztahy mezi jevy kauzální – zjišťujeme příčiny jevů systémová – na zkoumaný jev pohlížíme jako na systém Analýza VOŠIS – VIS 4 4

5 Co je to systémová analýza? klasická newtonská analýza poznávání celku jeho rozdělením na části a studiem jejich vlastností vztahy mezi částmi se neuvažují konkrétní – zajímají nás fyzické části VOŠIS – VIS 4 systémová analýza poznávání celku prostřednictvím vztahů mezi jeho částmi celek může mít vlastnosti nevyplývající přímo z vlastností jeho částí abstraktní – zajímají nás logické části

Systém z řečtiny: složené, seskupené v celek Brian Gaines: „Systém je to, co považujeme za systém“ uspořádaná rozmanitost nějakých objektů (materiálních nebo ideálních) množina prvků a vazeb mezi nimi s dynamickým, účelovým chováním, jež může být považována za jeden celek jednota struktury a funkce jakmile na objektu dokážeme definovat jeho prvky (části) a jejich vztahy, tedy strukturu a fungování objektu, pak jsme do tohoto objektu zavedli systém VOŠIS – VIS 4 6

struktura Systém jako jednota struktury a funkce prvky vztahy funkce VOŠIS – UIM 4 7

Systémová analýza a syntéza 1)myšlenkové dělení zkoumaného objektu na části a definování vztahů mezi nimi 2)opětovné spojování částí v celek z požadované funkce (chování) odvozujeme strukturu z dané struktury určujeme chování (funkci) v ICT: systémová integrace 8 VOŠIS – VIS 4

Typologie systémů přirozené – umělé statické – dynamické abstraktní – konkrétní uzavřené – otevřené jednoduché – složité deterministické – indeterministické vertikální – horizontální homogenní – heterogenní tvrdé – měkké Hodiny Oceán Vězení VOŠIS Matematika Osobní počítač Foxteriér Internet Natáčení filmu VOŠIS – VIS 4 9

SSM – soft systems methodology Peter B. Checkland (1930) VOŠIS – VIS 4 10

SSM – soft systems methodology VOŠIS – VIS 4 11

12 VOŠIS – VIS 4

13 Statické a dynamické pojetí systému (struktura a funkce) prvky procesy (vstupy, výstupy, zpracování, řízení) vlastnosti (atributy) prvků / procesů uspořádání prvků / procesů (vazby, vztahy) subsystém zpětná vazba okolí chování hranice cíl VOŠIS – VIS 4

14 Prvek systému (element) dále nedělitelná část celku část systému, v níž probíhá nějaký proces atribut prvku: určuje prvek po kvalitativní nebo kvantitativní stránce subsystém: systém, který je částí (prvkem) jiného systému VOŠIS – VIS 4

15 Typy prvků podle umístění v systému vnitřní hraniční – vstupní, výstupní externí – vnější tranzitivní prvek (transient element) prochází systémem, určitou dobu je jeho součástí VOŠIS – VIS 4

16 Proces systému (process) základní dynamická jednotka systému, vymezená svým definovatelným počátkem a koncem transformuje vstup na výstup nebo upravuje chování systému VOŠIS – VIS 4

17 Rekapitulace Prvek vs. proces liší se závislostí na čase: prvek je v každém časovém okamžiku přítomný celý proces je v určitém časovém okamžiku přítomný jen v jedné své části VOŠIS – VIS 4

18 Vazba (relationship) spojení mezi prvky a/nebo procesy nebo mezi jejich množinami struktura množina vzájemných vazeb (vztahů) mezi prvky systému VOŠIS – VIS 4

Typy procesů 1. základní / zpracovatelský proces 2. řídící proces sledování, monitorování ovládání, regulace omezení cílové chování 3. vstup (vstupní proces) 4. výstup (výstupní proces) 19

Základní procesy (operace, funkce) v systému VOŠIS – VIS 4 20

Základní procesy ve výpůjčním systému knihovny VOŠIS – VIS 4 21

22 Zpětná vazba feedback, feedback loop Informace o výstupu systému, která se vrací zpět jako jeho vstup Poskytuje odpověď na otázku: Je stav a/nebo chování systému v souladu s jeho stanoveným cílem? VOŠIS – VIS 4

Zpětná vazba v žehličce vstup elektřina M R zpracování elektřina na teplo výstup teplo monitorování M měření teploty regulace R zapínání/vypínání proudu VOŠIS – VIS 4 23

VOŠIS – VIS 4 Typy zpětné vazby podle obsažených informací a) pozitivní podpora transformace ve stejném směru jako předchozí výstupy exponenciální růst/pokles až exploze/zánik b) negativní úprava transformace v opačném směru než předchozí výstupy stabilizace (rovnovážný stav/rovnoměrný pohyb) 24

25 Pozor – zpětná vazba NENÍ: řízení interakce efekt (výsledek) činnosti systému opakovaný vstup do systému VOŠIS – VIS 4 25

Cíl a chování systému cíl budoucí stav, uspořádání nebo chování, ke kterému systém směřuje nebo které jsou systému vytyčeny chování systému způsob realizace cílů a obecná charakteristika reakce systému na podněty z okolí VOŠIS – VIS 4 26

Vliv cíle na definování systému na příkladu tramvaje a) cílem je jízda řidič, motor, elektřina, kola, brzdy, startování, zatáčení... b) cílem je zisk z provozované činnosti revizor, peníze, jízdenky, cestující, označovací strojky, placení, kontrola... VOŠIS – VIS 4 27

28 1)datová analýza 2)procesní analýza Systémová analýza při vývoji informačního systému VOŠIS – VIS 4 28

1)strukturní pro účely organizace dat např. v databázi ER model, normalizace, diagram tříd, ontologie... 2)obsahová pro účely získání informací / znalostí obsažených v datech data mining, obsahová analýza textu, sémantická analýza... Datová analýza VOŠIS – VIS 4 29

30 Typ vztahové analýzy – zjišťujeme vztahy mezi procesy v podniku využití: návrh informačního systému podniku procesní management workflow management tvorba "znalostní báze" podniku (znalosti o procesech vyjádřené v modelech a dokumentaci) reengineering procesů podniku dokumentace procesů v podniku (např. pro certifikát jakosti podle ISO 9000) Rekapitulace Procesní analýza VOŠIS – VIS 4 30

Jak to, že analýza funguje? 15 7 VOŠIS – VIS 4 31

VOŠIS – VIS 4

Postup při definování systému 1) vymezení hlediska zkoumání, stanovení cíle odlišení od jiných systémů definovatelných na objektu 2) vymezení hranic systému, zahrnutí prvků a procesů odlišení od okolí, seznam prvků a procesů 3) proces strukturování definování vztahů prvků a procesů 33 VOŠIS – VIS 4

Zásady správné analýzy zachycení celého rozsahu analyzovaného celku jasné ohraničení celku i jeho částí (v prostoru, v čase) vzájemně se vylučující části (obsah) nepřekrývající se části (rozsah) stejná úroveň granularity ("velikosti") a abstrakce částí na všech úrovních jednotné kritérium členění analyzovaného celku (= stanovený cíl systému) 34 VOŠIS – VIS 4

Zachycení celého rozsahu – osoby a budovy 35 VOŠIS – VIS 4

Vzájemně se vylučující a nepřekrývající se části – automobily a zaměstnanci 36 VOŠIS – VIS 4

Různá úroveň granularity – barvy 37 VOŠIS – VIS 4

Různá úroveň abstrakce – automobily 38 VOŠIS – VIS 4

Různá úroveň granularity a abstrakce – škola VOŠIS – VIS 4 39

Různá kritéria členění – budovy VOŠIS – VIS 4 40