20_Obvody a obsahy rovinných obrazců -kružnice, kruh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
Advertisements

Pythagorova věta – slovní úlohy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Obvody a obsahy rovinných obrazců
TRIGONOMETRIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ROVINNÉ ÚTVARY OPAKOVÁNÍ Jana Kubíčková Anna Szymeczková Ročník: 4.
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
Vlastnosti čtyřúhelníků v příkladech
Co o nich víme a nevíme Vypracovala Mgr. Helena Černá
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
* Obsah kruhu Matematika – 8. ročník *
Kruh, kružnice – povrch, objem, výpočty
17_Řešení pravoúhlého trojúhelníka - pracovní list
16_ Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Úlohy z praxe
Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy
Pravoúhlý trojúhelník
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Postup konstrukce: 1) AB 2) k; k (A, r), r > |AB|/2 3) l;l(B, r)l
Rotační válec Síť, povrch, objem
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
2_Rozdělení úhlů podle polohy
9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
IV/ Obvody a obsahy geometrických obrazců
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Obvody a obsahy rovinných obrazců
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Válec.
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Výpočty v rovinných obrazcích
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Obvody a obsahy rovinných útvarů.
KOSOČTVEREC 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI KOSOČTVERCE
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Obsah kruhu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
OBSAH KRUHU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_11_Obsah kruhu Téma: Matematika 8.ročník.
VY_32_INOVACE_AGEO_07 Analytická geometrie Kružnice.
Obsah kruhu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Pythagorova věta - příklady
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Základní škola Čelákovice
obvody a obsahy obrazců © Jitka Mudruňková 2012
DÉLKA KRUŽNICE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

20_Obvody a obsahy rovinných obrazců -kružnice, kruh Délka kruhu o = 2πr = πd Obsah kruhu S = πr2 = π Řešený příklad 1. Hřídel rumpálu má průměr 2,3 dm. Kolikrát se musí otočit klikou rumpálu, nabírá-li se voda z hloubky 6 m? Řešení: O = πd = 3,14 · 2,3 = 7,222 dm = 0,72 m 6 : 0,72 = 8,33 Klikou musíme otočit 8,33krát. Úloha 1. Je dána délka kružnice a) 1,0 m b) 6,3 dm. Vypočítejte její průměr. /0,32m, 2 dm/ Úloha 2. Je dán obsah kruhu: a) 320 cm2, b) 0,48 m2. Vypočítejte poloměr kruhu. /10,1cm, 0,39 m/ Úloha 3. Je možné z trojúhelníkového plechu s rozměry 312 mm a 278 mm zhotovit trubku o průměru 1 dm? /ne/

Obsah mezikruží S = π R2 – π r2 = π (R2 – r2) Řešený příklad 2. Do plechu tvaru čtverce ( a = 14 cm) je potřeba vyvrtat kruhový otvor tak, aby hmotnost klesla na polovinu. Jaký průměr musí otvor mít? Řešení: S = 142 =196 cm2 polovina…98…S S = πr2 → r = S/π r = 98/π = 5,58 d = 11,2 cm Otvor musí mít průměr 11,2 cm. Obsah mezikruží S = π R2 – π r2 = π (R2 – r2) Délka oblouku - ve stupních Obsah kruhové výseče s poloměrem r Obsah kruhové úseče – v radiánech Oblouková a stupňová míra

Řešený příklad 3. Úloha 4. Úloha 5. Čtverec o straně 10 cm má opsanou a vepsanou kružnici, které tvoří hranici mezikruží. Vypočítej obsah tohoto mezikruží. Řešení: Obsah mezikruží je 78, 45 cm2. Úloha 4. Jak široké je mezikruží, jehož obsah je 248 cm2 a průměr vnitřní kružnice je 16 cm? /4 cm/ Úloha 5. Vypočítejte délku oblouku kružnice o poloměru 6 cm, je-li dán příslušný středový úhel 100 °. /10,47 cm/

Složitější obrazce Úloha 6. Řešený příklad 4. Načrtněte kruhovou výseč a vypočítejte její obsah, je-li dáno: r = 10 cm , α = 150°. Načrtněte kruhovou úseč a vypočítejte její obsah, je-li dáni r = 2 cm, ω = 1,6 rad. /130,9 cm2, 1,2 cm2/ Složitější obrazce Řešený příklad 4. Vypočítejte obsah vybarvené části. Délka strany čtverce je 6 cm. Obsah vybarvené části je 49 cm2.

Řešený příklad 5. Vypočítejte obsah čtyřlístku, který je vepsán do čtverce, jehož strana je 6 cm. Úloha 7. Vypočítejte obsah vybarvené části rovnostranného trojúhelníka, jehož strana má délku 80 mm.

Zdroje: J. POLÁK. Přehled středoškolské matematiky. Státní pedagogické nakladatelství: Praha. 1972 J. Kováčik, I. Schulzová. Řešené příklady z matematiky pro základní školy a osmiletá gymnazia. Praha: ASPI, 2008 J. Petáková. Matematika příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.Prometheus: Praha. 1996 Z. Vošický. Matematika v kostce. Praha: Fragment, 2007 M. Krynický. realisticky.cz [online], Dostupný na http://www.realisticky.cz/ucebnice.php?id=2 M. Palková a spol.. Průvodce matematikou II. Brno: Didaktis., 2009 J. Doležal. Základy geometrie. [online], Dostupný na http://mdg.vsb.cz/jdolezal/StudOpory/ZakladyGeometrie/Planimetrie/Planimetrie.html J. Drahovzalová. Shodná zobrazení.[online], Dostupný na http/clanky.rvp.cz/clanek/c/G/1744/shodna-zobrazeni.html/ M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOU a SOŠ. Prometheus: Praha. 2009 A. Poštulka.Výpočty v geometrii pro žáky a učitele ZŠ, studenty a profesory SŠ. Sdružení podnikatelů HAV RNDR. K. Hoza: Praha. 2005