Dopravně geografická charakteristika kraje Univerzita Karlova v Praze Přírodovědecká fakulta Pavel Břichnáč Markéta Horňáková Michaela Konrádová Prezentaci naleznete na:
Plzeňský kraj OSNOVA Obecná charakteristika Použité metody Výsledky Zajímavosti Zdroje Zdroj:
Obecná charakteristika kraje velmi malý podíl silnic 1. třídy v porovnání s ostatními kraji v České republice plošná hustota silnic je mírně podprůměrná nejdůležitějším dopravním spojením je dálnice D5 spojující Prahu s Plzní a německými hranicemi u Rozvadova poslední úsek této dálnice – obchvat Plzně – dokončen teprve nedávno největším dopravní uzel – Plzeň – dobrá dostupnost díky radiální silniční i železniční síti třetina železnic – elektrifikovaná přes Plzeň vede 5 tratí celostátního charakteru stav silniční sítě se postupně zlepšuje v návaznosti na finanční prostředky vynakládané Plzeňským krajem
Metody - popis Bodovací metoda: Danému sídlu přiřazeny body podle výskytu dálnice, silnice 1, a 2. třídy, železnice s rychlíkovým a nerychlíkovým provozem Dálnice 3 body, silnice 1. tř. 2 body, 2. tř. 1 bod Železnice R 2 body, ostatní 1 bod Hodnocení intenzit: Dle sčítání dopravy v roce 2000 (2005) sčítány jednotlivé intenzity na vstupních komunikacích do vybraných sídel Sčítání spojů: Hodnocení počtu dopravních spojů HD
Metody - problémy Bodovací metoda: Při změně počtu bodů pro danou kategorii změna pořadí Vzdálenost exitu od sídla 5 km Sídlem může procházet rychlíková trať, ale vlak. souprava nemusí stavět (Stod) Hodnocení intenzit: Se vzrůstající vnitřní složitostí sítě komunikací roste počet přejezdů přes měřené úseky U velkých měst nejednoznačnost součtu Frekvence HD: Hodnocení pro středu je vhodné akorát pro vzájemné porovnání, pro bližší šetření je třeba hodnotit v rámci celého týdne
Výsledky - kraj SídloΣ bodůPořadí Plzeň331 Stříbro162 Klatovy153 Nepomuk134-6 Horažďovice134-6 Domažlice134-6 Nýřany127-8 Rokycany127-8 Stod119 Přeštice Horšovský Týn Kralovice912 Sušice813 Blovice714 Tachov515 Hodnocení: Plzeň je centrem kraje, těží z výhodné polohy, radiální sbíhavost komunikací Ústřední tepna dálnice D5 Směrem od Plzně se vzdálenost od silnic 1. třídy zvyšuje V pohraničních oblastech horší dopravní spojení (FG podmínky) Pořadí ovlivněno bodováním
Výsledky - kraj Sídlo ORP Intenzita (2005) Pořadí 2005 Intenzita (2000) Plzeň Klatovy Rokycany Domažlice Přeštice Nepomuk Tachov Horažďovice HoršovskýTýn Stod Sušice Stříbro Nýřany Kralovice Blovice Hodnocení: Intenzita řádově vyšší v Plzni D5 výrazně přispívá k intenzitě Intenzita je závislá na počtu obyvatel Pořadí odpovídá bodování, výjimky Tachov…
Výsledky - ORP Obec počet vlakových spojů počet autobusových spojů celkem spojůpořadídostupnost Blížejov dobrá Čermná špatná Hlohová dobrá Hlohovčice špatná Křenovy dobrá Meclov dobrá Mezholezy03317.špatná Mířkov dobrá Močerady špatná Osvračín dobrá Poděvousy špatná Puclice špatná Semněvice špatná Srby dobrá Staňkov dobrá Velký Malahov04416.špatná Vidice dobrá
Zajímavosti Je zajímavé, že ačkoli je tam obec blízko obce ORP a poměrně velká tak má strašně málo spojů a že když se na to koukne člověk podrobněji tak zjistí, že to jezdí přes takovou díru, kde ty autobusy nemají přípoj.....nebo z nějakých vesnic to trvá 1 hodinu, i když je to od sebe 5 km U migračních proudů je uvedena jen hodnota nad 10osob
Seznam použitých zdrojů Freytag & Berndt. Česká Republika: 1: vydání. Praha: Freytag & Berndt, autoatlas. ISBN Seznam.cz. Mapy.cz - mapa Evropy, České republiky, plány měst a obcí v ČR [online].[citováno dne ]. // Ředitelství silnic a dálnic ČR. Intenzita dopravy v Plzeňském kraji [online] [citováno dne ]. Český statistický úřad. Dojížďka za prací a do škol v Plzeňském kraji (na základě výsledků SLDB 2001) za rok 2004 [online]. [citováno dne ]. /p/ České dráhy. Mapa sítě českých drah [online]. [citováno dne ]. action=section&id=187 CHAPS. IDOS – jízdní žády [online]. [citováno dne ].