Alternativní a augmentativní komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Řeč, jazyk, mluva.
Strukturované učení PROJEKT EU
BLISS SYSTÉM .
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Alternativní a augmentativní komunikace, ranná péče
ZNAK DO ŘEČI.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Informační a komunikační.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Narušená komunikační schopnost PaedDr
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
Komunikace mezi generacemi
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Komunikace sluchově postižených
Péče o osoby s afázií.
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
osob s mentálním postižením
Alternativní a augmentativní komunikace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Alternativní a augmentativní komunikace
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
centrální porucha zpracování řečového signálu
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Pedie Co mají společné?.
Péče o osoby s afázií.
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Narušená komunikační schopnost
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Alternativní a augmentativní komunikace VYMEZENÍ PROBLEMATIKY SYSTEMATIZACE A CHARAKTERISTIKA SYSTÉMŮ

Komunikace a narušená komunikační schopnost řeč je jedním z nejdůležitějších prostředků socializace důsledky narušené komunikační schopnosti obtížnější začlenění do společnosti

augmentativní komunikace „augmentare“ – zvětšovat, rozšiřovat podpora již existujících komunikačních možností a schopností rozšíření na adekvátní úroveň cíl – zvýšit kvalitu porozumění a usnadnit vyjadřování

alternativní komunikace závažné formy narušené komunikační schopnosti výrazné narušení verbální komunikace náhrada mluvené řeči

zapojení do života společnosti cíl AAK umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání zapojení do života společnosti

??????? výhody nevýhody

Komunikace s rodinou při zavádění systémů AAK je nutné vysvětlit rodičům klienta, že cílem aplikace AAK není v žádném případě potlačení verbální komunikace AAK naopak působí velice pozitivně, protože funguje jako jeden z prostředků, který komunikační schopnost rozvíjí klinické studie - využití systémů AAK přispívá k rozvoji komunikace, podstatnou roli však sehrává právě podpora okolí i intenzivní logopedická intervence (S. von Tetzchner, N. Grove, 2003)

Priority rodičů potřeby rodiny klienta, který využívá AAK oblast potřeb z pohledu matek a otců priority matek: Přijetí a podpora dítěte, užívající systém AAK, ze strany širšího sociálního okolí priority otců: rozšíření znalostí o komunikačních systémech a odborný rozbor komunikační schopnosti dítěte (včetně prognózy) Pohled obou rodičů: nalezení vhodných odborníků a dobrovolníků, s nimiž by mohli spolupracovat při rozvoji komunikační schopnosti dítěte (D.H. Angelo in GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. , 1997)

vrozená narušení komunikačního procesu důsledek handicapu aplikace AAK vrozená narušení komunikačního procesu důsledek handicapu smyslového, mentálního centrálních poruch vývoje hybnosti kombinovaných postižení

aplikace AAK získané poruchy a degenerativní onemocnění cévní mozkové příhody Parkinsonova choroba Alzheimerova choroba

dělení metod AAK metody AAK s pomůckami netechnické technické bez pomůcek

metody AAK bez pomůcek (unaided) užití prostředků neverbální komunikace pohled mimika gestikulace vizuálně motorické systémy

metody AAK s pomůckami (aided) netechnické (low tech) předměty, obrázky, fotografie, symboly – piktogramy technické (high tech) elektronické komunikační pomůcky a počítače doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače

výběr komunikačního systému individuální zvážení možností a potřeb souvislost s vývojovou prognózou možné změny v průběhu užívání

Pravidla výběru komunikačního systému nutnost respektovat výsledky podrobného vyšetření klienta informace od specialistů z dalších oborů i od osob z blízkého okolí, rodiny klienta, se kterými přichází pravidelně do kontaktu výběr komunikačního systému je totiž, na rozdíl od „přirozeně“ postupujícího vývoje řeči, procesem „řízeným“ (Brekke, K. M., von Tetzchner, S., 2003)

pedocentrická hlediska verbální dovednosti rozsah aktivní a pasivní slovní zásoby fyzické dovednosti stav smyslových orgánů doba práceschopnosti

další hlediska věk předpoklad dalšího vývoje kognitivní schopnosti potřeba a motivace ke komunikaci podpora rodiny a personálu (nemocnice, LDN) schopnost interakce

další hlediska potřeba zhodnocení míry samostatnosti daného klienta jeho schopnost reagovat, zapojovat se do aktivit spolu se sociálním okolím (Beukelman, D.R., Mirenda, P. , 2005)

Doplnění analýzy verbální komunikace zjištění, zda je klient schopen tvořit hlas a zda využívá řeč, hlas k upoutání pozornosti komunikačního partnera snaha primárně využívat řeč ke komunikaci se známými i neznámými osobami míra schopnosti verbálně komunikovat schopnost využívat prostředků verbální komuniace je nezbytné zhodnotit také úroveň porozumění řeči a strategie, které je klient schopen využít, pokud sdělení neporozumí je třeba zhodnotit i charakter systému, který bude klient využívat, jeho flexibilitu vzhledem ke slovní zásobě (její organizaci a objemu), typ výstupu a manipulace apod. S. L. Glennen (1997)

kritéria narušení komunikační schopnosti vývojové kritérium terapeutické kritérium lingvistické kritérium kritérium komunikačního záměru (Lechta, V., 2010)

systémová hlediska způsob přenosu - dynamický - statický ikonicita rozsah slovní zásoby a shoda s mluveným jazykem

prognóza úpravy narušeného komunikačního procesu forma a stupeň postižení kombinace vad mentální potenciál včasnost a zahájení komplexní a logopedické péče sociální vlivy úroveň spolupráce odborných pracovníků a rodiny

Znak do řeči využití řeči těla – přirozených gest a mimiky lze vyjádřit až 80% našich pocitů a přání ZDŘ není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem doplněk hlavně expresivní stránky řeči

Komunikační systém MAKATON MArgaret Walker – KAthy Johnston – TONy Cornforth jazykový program systém manuálních znaků a symbolů aided + unaided využívá se i v kombinaci s mluvenou řečí

aplikace systému děti se sluchovým postižením v předškolním věku děti s artikulačními problémy – artikulační dyspraxií pomocný prostředek při nácviku napodobování osoby s balbuties – omezení stresu v komunikačních situacích dospělé osoby po úrazech mozku nebo CMP

znakování je doprovázeno mluvenou řečí slovník Makatonu obsahuje 350 slov seřazených do 8 stupňů 9. stupeň – návrh osobního seznamu slov – individuální potřeby a zájmy http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g

znakový jazyk přirozený a plnohodnotný komunikační prostředek neslyšících systém manuálních znaků – vizuálněmotorických pohybových signálů nositel lexikálního významu – pohyb a tvar ruky, využívání prostoru nositel gramatického významu – mimika, haptika, posturika

znakovaná čeština uměle vytvořený systém manuálních znaků vychází ze slovní zásoby znakového jazyka a přitom respektuje gramatická i syntaktická pravidla mluveného jazyka koncovky sloves – prstová abeceda

prstová abeceda polohy a postavení prstů k vyjádření písmene analýza a syntéza slova osvojení struktury a fixace správného znění 27 znaků jednoruční a dvouruční

pomocné artikulační znaky podoba znaku je propojena s mechanismy pomůcka při rozvíjení zvukové stránky řeči u dětí se sluchovým postižením osvojování, fixace, automatizace správné artikulace poloha mluvidel, kvalita výdechového proudu

osm tvarů ruky – reprezentují souhláskové zvuky Cued speech osm tvarů ruky – reprezentují souhláskové zvuky šest poloh ruky u obličeje – skupiny samohlásek a dvojhlásek kombinacemi lze převést přesnou výslovnost odlišení podobně artikulovaných hlásek http://www.youtube.com/watch?v=plPw4H- ZsMg

Metoda TADOMA využívá se u hluchoslepých osob hmatové čtení řeči ruka postižené osoby se dotýká obličeje a krku mluvící osoby palec – rty, cítí i pohyby čelistí a jazyka ostatní prsty – vibrace na tvářích, čelistích a hrdle

http://www.youtube.com/watch?v=U_QMS- hzRMs

Lormova abeceda jednotlivá písmena se vyznačují dotykem na dlani a prstech jedné ruky body tahy vibrace

Komunikační systémy vyžadující pomůcky trojrozměrné symboly fotografie předměty, činnosti, osoby, místa komunikační systém s obrazovými symboly – piktogramy

piktogramy obvyklá forma předávání instrukcí, příkazů, varování usnadnění orientace v nejrůznějších prostředích bez vazby na jazyk užití pokud není rozvinuta schopnost číst velmi široké využití lze využít v kombinaci s mluvenou řečí, manuálními znaky

typy piktogramů PICTURE COMMUNICATION SYMBOLS (PCS) PICTOGRAMMES COMMUN-I-MAGES (F) PICTOGRAMMES CAP (BG) Boardmaker

Commun-i-mage

PCS

symboly MAKATON

možnosti uspořádání piktogramů komunikační deníky a tabulky sešity, složky, pořadače otočný mnohostěn, válec navléknuté kostky kostky kartičky na kroužku

komunikační tabulky organizace podle potřeb uživatele – pohybové a zrakové možnosti ukazuje prstem, pěstí, pohledem, světelným paprskem, hlavovým ukazovátkem

doporučené barevné odlišení bílá - časové a funkční piktogramy žlutá - lidé a zájmena modrá - zvířata zelená – slovesa oranžová – podstatná jména růžová – speciální funkce, osobní pojmy propojení s textem

řazení piktogramů podle kategorií úvodní strana – tabulka témat rodina, fotografie z rodiny, povolání… kamarádi z bydliště, ze školy zaměstnanci ze školy (zařízení), fotografie ze školy domov, místnosti, zařízení bytu jídlo, příprava jídla aktivity, hry, hračky, televize, hudba, činnosti během dne, hodiny

řazení pojmů dle kategorií kalendář na týden, rozvrh, barevně odlišené dny části těla polohy – stát, ležet, sedět hygiena, toaleta, specifické pomůcky – ortopedické oblečení město – ulice, dopravní prostředky, obchody příroda – živá i neživá roční období, svátky předložky, přídavná jména, příslovce a jiná slova

ENTRAN – N náhradní komunikační pomůcka pro nemluvící osoby, které nemohou ukazovat jinou částí těla, pouze očima

komunikační systém Bliss využívá se u jedinců s centrálními poruchami motoriky a současně s poruchami KS v expresivní složce jazyka ze 26 prvků bylo původně vytvořeno 1400 symbolů, dnes se užívá 2300 symbolů logická vazba v tvorbě symbolů individuální komunikační tabulky objem slovníku je individuální

facilitovaná komunikace řízený výběr komunikačních jednotek Rosemary Crosley

facilitovaná komunikace fyzická podpora horní končetiny facilitátor přidržuje končetinu postupný posun - ruka, zápěstí, loket, paže, rameno nastavení protitlaku zajištění zpětné vazby – intenzita svalového napětí stimulace při práci s počítačem apod. psychická podpora podpora cíleného jednání (Mlčáková, R. In Michalík, J. a kol., 2011)

Technické pomůcky propojení s ucelenou rehabilitací na výběru a nácviku používání se podílí celý tým odborníků

možné obtíže omezený přístup k prodejcům nedostatečná informovanost finanční náročnost hrazení zdravotní pojišťovnou rozbití pomůcky ergonomické nedostatky lokalizace na český jazyk

komunikátory komunikační pomůcky s hlasovým výstupem, které umožňují zaznamenat a opakovaně přehrát jednoduchou frázi, zprávu nebo slovo digitalizovaná řeč syntetická řeč

technické modifikace digitalizovaná řeč – lidský hlas nahraný na komunikační pomůcku přijatelnější pro posluchače – přirozenost nevýhoda – nevytvoří si nové vzkazy

technické modifikace syntetická řeč – řeč generovaná počítačem lze vytvářet neomezenou řadu vzkazů

dělení komunikátorů jednovzkazové vícevzkazové sekvenční

jednovzkazový komunikátor BIGmack

Komunikátor TimeCue

Little Step by step 3 sekvence vzkazů

Sound shuffle - víceúčelový

Vícevzkazový komunikátor

Vícevzkazový komunikátor

Komunikátor iTalk2

Komunikátory se zrakovým výstupem monitor, displej tiskárna

LightWRITER SL35

počítač jako komunikační pomůcka doplňky k ovládání počítače speciální software přímý výběr – schopnost uživatele indikovat fyzickým dotykem klávesnice, membránová klávesnice, trackball, joystick, dotyková obrazovka, snímač očních pohybů

joystick

joystick

Ergomice vertikální poloha ruky

Quillmouse

Quillmouse

Micro Track

Myš k ovládání počítače nohama

Integra mouse – ovládání ústy

Integra mouse myš kontrolovaná pohybem rtů a kliknutím pomocí nádechu nebo výdechu přístroj slouží pro ovládání ukazatele myši mikropohyby úst - je vhodný pro těžce ochrnuté klienty Cena je cca 60 000 Kč

Smart NAV3

SmartNAV 4 EG kamera snímá pohyby hlavy cena cca 9 000 Kč

Tracker Pro Kamera sleduje reflexní bod umístěný na hlavě a podle jejích pohybů řídí ukazatel myši na monitoru Cena cca 25 000 Kč

Tracker Pro

I4Control český systém ovládání počítače pohybem očí nebo hlavy autorkou principu je Ing. Marcela Fejtová Cena cca 39 000 Kč

modifikace klávesnice

Big keys

Mid big

Mid big

dotyková obrazovka

Upevnění počítače k vozíku

Možnosti ovládání přímý výběr nepřímý výběr skenování – v důsledku motorických obtíží klient nemůže vybrat položku přímo – konfigurace elektronické pomůcky tlak různých částí těla, světelný paprsek, zvuk, dech

skenování kurzor postupuje nastavitelnou rychlostí a směrem – stiskem spínače – dosažen požadovaný výběr krokové skenování kruhové skenování lineární skenování

využití počítačové techniky speechwiever – animace ovládaná hlasem Brepta – sluchové vnímání, řečové schopnosti Méďa Psaní symwriter boardmaker

speechwiever princip „zvukového zrcadla“ zobrazit hlasitost, rozsah nebo znělost zvuků pomocí grafů nebo obrázků ovládat sílu a délku výdechu, automatizuje si proces sluchové analýzy nebo zlepšuje srozumitelnost řeči

Program Brepta výukový a diagnostický program rozvoj řečových schopností a sluchového vnímání identifikace zvuků, hudby nebo hlasů detekce, srovnávání, vyběr slabiky, samohlásky, souhlásky hry se slovy a větami fonační a rytmická cvičení

Program Méďa program pro osvojení piktogramů formou her zásoba pro tvorbu komunikačních tabulek různé úrovně cvičení k rozvoji smyslových a rozumových schopností Méďa – barvy a tvary Méďa a obrázky Méďa čte Méďa počítá

Program Altík vytváření komunikačních tabulek jednoduchý grafický editor úprava obrázků, fotografií nebo piktogramůVolit využití v programu Altíkovy úkoly Altíkův slovník

Program symwriter

sociální čtení podpůrná a motivační metoda osoby s mentálním postižením rozvoj rozumových schopností orientační dovednosti zlepšení sociální komunikace navození globálního čtení

předpoklady porozumění verbální komunikace aktivní reakce na dané podněty

složky fotografie a obrázky piktogramy slova a skupiny slov praktická funkčnost poznávání obalů zboží pracovní postupy přehled o časových představách přehled informačních piktogramů

české webové stránky www.alternativnikomunikace.cz - stránky SPC Tyršova, Praha http://www.dobromysl.cz/ http://www.helpnet.cz/ http://www.saak-os.cz/ http://www.bezbarier.cz/ http://www.petit-os.cz/ http://www.komunikujmespolu.sk/

zahraniční webové stránky www.isaac-online.org - Mezinárodní asociace pro AAK http://www.mayer-johnson.com http://www.myhandicap.com http://www.tecsol.com.au http://www.itaac.com/

Zdroje ANGELO, D. H. AAC in the family and home. GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: 1997. ISBN 978-1-5659-3684-3. BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P. Augmentative&Alternative Communication. Baltimor: Paul H. Brookes Publishing, 2005. ISBN 978-1-55766-684-0. BREKKE, K. M., VON TETZCHNER, S. Co-constuction in graphic language development. In VON TETZCHNER, S., GROVE, N. Augmentative and Alternative Communication. Developmental Issues. London, Whurr Publishers Ltd.: 2003. ISBN 1-86156-331-0.

DECOSTE, D. C. AAC and Individuals with Physical Disabilities DECOSTE, D. C. AAC and Individuals with Physical Disabilities. In GLENNEN, S. L., DECOSTE, D. C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: 1997. ISBN 978-1- 5659-3684-3. GLENNEN, S. L. Augmentative and Alternative Communication Systems. In GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: 1997. ISBN 978-1- 5659-3684-3.

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, MU: 2003 JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, MU: 2003. ISBN 80-210- 3204-9. LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Portál: 2003. ISBN 80-7178-546-6. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-807367-679.

MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha, Portál: 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. VON TETZCHNER, S., GROVE, N. Augmentative and Alternative Communication. Developmental Issues. London, Whurr Publishers Ltd.: 2003. ISBN 1-86156-331-0.