Alternativní a augmentativní komunikace VYMEZENÍ PROBLEMATIKY SYSTEMATIZACE A CHARAKTERISTIKA SYSTÉMŮ
Komunikace a narušená komunikační schopnost řeč je jedním z nejdůležitějších prostředků socializace důsledky narušené komunikační schopnosti obtížnější začlenění do společnosti
augmentativní komunikace „augmentare“ – zvětšovat, rozšiřovat podpora již existujících komunikačních možností a schopností rozšíření na adekvátní úroveň cíl – zvýšit kvalitu porozumění a usnadnit vyjadřování
alternativní komunikace závažné formy narušené komunikační schopnosti výrazné narušení verbální komunikace náhrada mluvené řeči
zapojení do života společnosti cíl AAK umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání zapojení do života společnosti
??????? výhody nevýhody
Komunikace s rodinou při zavádění systémů AAK je nutné vysvětlit rodičům klienta, že cílem aplikace AAK není v žádném případě potlačení verbální komunikace AAK naopak působí velice pozitivně, protože funguje jako jeden z prostředků, který komunikační schopnost rozvíjí klinické studie - využití systémů AAK přispívá k rozvoji komunikace, podstatnou roli však sehrává právě podpora okolí i intenzivní logopedická intervence (S. von Tetzchner, N. Grove, 2003)
Priority rodičů potřeby rodiny klienta, který využívá AAK oblast potřeb z pohledu matek a otců priority matek: Přijetí a podpora dítěte, užívající systém AAK, ze strany širšího sociálního okolí priority otců: rozšíření znalostí o komunikačních systémech a odborný rozbor komunikační schopnosti dítěte (včetně prognózy) Pohled obou rodičů: nalezení vhodných odborníků a dobrovolníků, s nimiž by mohli spolupracovat při rozvoji komunikační schopnosti dítěte (D.H. Angelo in GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. , 1997)
vrozená narušení komunikačního procesu důsledek handicapu aplikace AAK vrozená narušení komunikačního procesu důsledek handicapu smyslového, mentálního centrálních poruch vývoje hybnosti kombinovaných postižení
aplikace AAK získané poruchy a degenerativní onemocnění cévní mozkové příhody Parkinsonova choroba Alzheimerova choroba
dělení metod AAK metody AAK s pomůckami netechnické technické bez pomůcek
metody AAK bez pomůcek (unaided) užití prostředků neverbální komunikace pohled mimika gestikulace vizuálně motorické systémy
metody AAK s pomůckami (aided) netechnické (low tech) předměty, obrázky, fotografie, symboly – piktogramy technické (high tech) elektronické komunikační pomůcky a počítače doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače
výběr komunikačního systému individuální zvážení možností a potřeb souvislost s vývojovou prognózou možné změny v průběhu užívání
Pravidla výběru komunikačního systému nutnost respektovat výsledky podrobného vyšetření klienta informace od specialistů z dalších oborů i od osob z blízkého okolí, rodiny klienta, se kterými přichází pravidelně do kontaktu výběr komunikačního systému je totiž, na rozdíl od „přirozeně“ postupujícího vývoje řeči, procesem „řízeným“ (Brekke, K. M., von Tetzchner, S., 2003)
pedocentrická hlediska verbální dovednosti rozsah aktivní a pasivní slovní zásoby fyzické dovednosti stav smyslových orgánů doba práceschopnosti
další hlediska věk předpoklad dalšího vývoje kognitivní schopnosti potřeba a motivace ke komunikaci podpora rodiny a personálu (nemocnice, LDN) schopnost interakce
další hlediska potřeba zhodnocení míry samostatnosti daného klienta jeho schopnost reagovat, zapojovat se do aktivit spolu se sociálním okolím (Beukelman, D.R., Mirenda, P. , 2005)
Doplnění analýzy verbální komunikace zjištění, zda je klient schopen tvořit hlas a zda využívá řeč, hlas k upoutání pozornosti komunikačního partnera snaha primárně využívat řeč ke komunikaci se známými i neznámými osobami míra schopnosti verbálně komunikovat schopnost využívat prostředků verbální komuniace je nezbytné zhodnotit také úroveň porozumění řeči a strategie, které je klient schopen využít, pokud sdělení neporozumí je třeba zhodnotit i charakter systému, který bude klient využívat, jeho flexibilitu vzhledem ke slovní zásobě (její organizaci a objemu), typ výstupu a manipulace apod. S. L. Glennen (1997)
kritéria narušení komunikační schopnosti vývojové kritérium terapeutické kritérium lingvistické kritérium kritérium komunikačního záměru (Lechta, V., 2010)
systémová hlediska způsob přenosu - dynamický - statický ikonicita rozsah slovní zásoby a shoda s mluveným jazykem
prognóza úpravy narušeného komunikačního procesu forma a stupeň postižení kombinace vad mentální potenciál včasnost a zahájení komplexní a logopedické péče sociální vlivy úroveň spolupráce odborných pracovníků a rodiny
Znak do řeči využití řeči těla – přirozených gest a mimiky lze vyjádřit až 80% našich pocitů a přání ZDŘ není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem doplněk hlavně expresivní stránky řeči
Komunikační systém MAKATON MArgaret Walker – KAthy Johnston – TONy Cornforth jazykový program systém manuálních znaků a symbolů aided + unaided využívá se i v kombinaci s mluvenou řečí
aplikace systému děti se sluchovým postižením v předškolním věku děti s artikulačními problémy – artikulační dyspraxií pomocný prostředek při nácviku napodobování osoby s balbuties – omezení stresu v komunikačních situacích dospělé osoby po úrazech mozku nebo CMP
znakování je doprovázeno mluvenou řečí slovník Makatonu obsahuje 350 slov seřazených do 8 stupňů 9. stupeň – návrh osobního seznamu slov – individuální potřeby a zájmy http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g
znakový jazyk přirozený a plnohodnotný komunikační prostředek neslyšících systém manuálních znaků – vizuálněmotorických pohybových signálů nositel lexikálního významu – pohyb a tvar ruky, využívání prostoru nositel gramatického významu – mimika, haptika, posturika
znakovaná čeština uměle vytvořený systém manuálních znaků vychází ze slovní zásoby znakového jazyka a přitom respektuje gramatická i syntaktická pravidla mluveného jazyka koncovky sloves – prstová abeceda
prstová abeceda polohy a postavení prstů k vyjádření písmene analýza a syntéza slova osvojení struktury a fixace správného znění 27 znaků jednoruční a dvouruční
pomocné artikulační znaky podoba znaku je propojena s mechanismy pomůcka při rozvíjení zvukové stránky řeči u dětí se sluchovým postižením osvojování, fixace, automatizace správné artikulace poloha mluvidel, kvalita výdechového proudu
osm tvarů ruky – reprezentují souhláskové zvuky Cued speech osm tvarů ruky – reprezentují souhláskové zvuky šest poloh ruky u obličeje – skupiny samohlásek a dvojhlásek kombinacemi lze převést přesnou výslovnost odlišení podobně artikulovaných hlásek http://www.youtube.com/watch?v=plPw4H- ZsMg
Metoda TADOMA využívá se u hluchoslepých osob hmatové čtení řeči ruka postižené osoby se dotýká obličeje a krku mluvící osoby palec – rty, cítí i pohyby čelistí a jazyka ostatní prsty – vibrace na tvářích, čelistích a hrdle
http://www.youtube.com/watch?v=U_QMS- hzRMs
Lormova abeceda jednotlivá písmena se vyznačují dotykem na dlani a prstech jedné ruky body tahy vibrace
Komunikační systémy vyžadující pomůcky trojrozměrné symboly fotografie předměty, činnosti, osoby, místa komunikační systém s obrazovými symboly – piktogramy
piktogramy obvyklá forma předávání instrukcí, příkazů, varování usnadnění orientace v nejrůznějších prostředích bez vazby na jazyk užití pokud není rozvinuta schopnost číst velmi široké využití lze využít v kombinaci s mluvenou řečí, manuálními znaky
typy piktogramů PICTURE COMMUNICATION SYMBOLS (PCS) PICTOGRAMMES COMMUN-I-MAGES (F) PICTOGRAMMES CAP (BG) Boardmaker
Commun-i-mage
PCS
symboly MAKATON
možnosti uspořádání piktogramů komunikační deníky a tabulky sešity, složky, pořadače otočný mnohostěn, válec navléknuté kostky kostky kartičky na kroužku
komunikační tabulky organizace podle potřeb uživatele – pohybové a zrakové možnosti ukazuje prstem, pěstí, pohledem, světelným paprskem, hlavovým ukazovátkem
doporučené barevné odlišení bílá - časové a funkční piktogramy žlutá - lidé a zájmena modrá - zvířata zelená – slovesa oranžová – podstatná jména růžová – speciální funkce, osobní pojmy propojení s textem
řazení piktogramů podle kategorií úvodní strana – tabulka témat rodina, fotografie z rodiny, povolání… kamarádi z bydliště, ze školy zaměstnanci ze školy (zařízení), fotografie ze školy domov, místnosti, zařízení bytu jídlo, příprava jídla aktivity, hry, hračky, televize, hudba, činnosti během dne, hodiny
řazení pojmů dle kategorií kalendář na týden, rozvrh, barevně odlišené dny části těla polohy – stát, ležet, sedět hygiena, toaleta, specifické pomůcky – ortopedické oblečení město – ulice, dopravní prostředky, obchody příroda – živá i neživá roční období, svátky předložky, přídavná jména, příslovce a jiná slova
ENTRAN – N náhradní komunikační pomůcka pro nemluvící osoby, které nemohou ukazovat jinou částí těla, pouze očima
komunikační systém Bliss využívá se u jedinců s centrálními poruchami motoriky a současně s poruchami KS v expresivní složce jazyka ze 26 prvků bylo původně vytvořeno 1400 symbolů, dnes se užívá 2300 symbolů logická vazba v tvorbě symbolů individuální komunikační tabulky objem slovníku je individuální
facilitovaná komunikace řízený výběr komunikačních jednotek Rosemary Crosley
facilitovaná komunikace fyzická podpora horní končetiny facilitátor přidržuje končetinu postupný posun - ruka, zápěstí, loket, paže, rameno nastavení protitlaku zajištění zpětné vazby – intenzita svalového napětí stimulace při práci s počítačem apod. psychická podpora podpora cíleného jednání (Mlčáková, R. In Michalík, J. a kol., 2011)
Technické pomůcky propojení s ucelenou rehabilitací na výběru a nácviku používání se podílí celý tým odborníků
možné obtíže omezený přístup k prodejcům nedostatečná informovanost finanční náročnost hrazení zdravotní pojišťovnou rozbití pomůcky ergonomické nedostatky lokalizace na český jazyk
komunikátory komunikační pomůcky s hlasovým výstupem, které umožňují zaznamenat a opakovaně přehrát jednoduchou frázi, zprávu nebo slovo digitalizovaná řeč syntetická řeč
technické modifikace digitalizovaná řeč – lidský hlas nahraný na komunikační pomůcku přijatelnější pro posluchače – přirozenost nevýhoda – nevytvoří si nové vzkazy
technické modifikace syntetická řeč – řeč generovaná počítačem lze vytvářet neomezenou řadu vzkazů
dělení komunikátorů jednovzkazové vícevzkazové sekvenční
jednovzkazový komunikátor BIGmack
Komunikátor TimeCue
Little Step by step 3 sekvence vzkazů
Sound shuffle - víceúčelový
Vícevzkazový komunikátor
Vícevzkazový komunikátor
Komunikátor iTalk2
Komunikátory se zrakovým výstupem monitor, displej tiskárna
LightWRITER SL35
počítač jako komunikační pomůcka doplňky k ovládání počítače speciální software přímý výběr – schopnost uživatele indikovat fyzickým dotykem klávesnice, membránová klávesnice, trackball, joystick, dotyková obrazovka, snímač očních pohybů
joystick
joystick
Ergomice vertikální poloha ruky
Quillmouse
Quillmouse
Micro Track
Myš k ovládání počítače nohama
Integra mouse – ovládání ústy
Integra mouse myš kontrolovaná pohybem rtů a kliknutím pomocí nádechu nebo výdechu přístroj slouží pro ovládání ukazatele myši mikropohyby úst - je vhodný pro těžce ochrnuté klienty Cena je cca 60 000 Kč
Smart NAV3
SmartNAV 4 EG kamera snímá pohyby hlavy cena cca 9 000 Kč
Tracker Pro Kamera sleduje reflexní bod umístěný na hlavě a podle jejích pohybů řídí ukazatel myši na monitoru Cena cca 25 000 Kč
Tracker Pro
I4Control český systém ovládání počítače pohybem očí nebo hlavy autorkou principu je Ing. Marcela Fejtová Cena cca 39 000 Kč
modifikace klávesnice
Big keys
Mid big
Mid big
dotyková obrazovka
Upevnění počítače k vozíku
Možnosti ovládání přímý výběr nepřímý výběr skenování – v důsledku motorických obtíží klient nemůže vybrat položku přímo – konfigurace elektronické pomůcky tlak různých částí těla, světelný paprsek, zvuk, dech
skenování kurzor postupuje nastavitelnou rychlostí a směrem – stiskem spínače – dosažen požadovaný výběr krokové skenování kruhové skenování lineární skenování
využití počítačové techniky speechwiever – animace ovládaná hlasem Brepta – sluchové vnímání, řečové schopnosti Méďa Psaní symwriter boardmaker
speechwiever princip „zvukového zrcadla“ zobrazit hlasitost, rozsah nebo znělost zvuků pomocí grafů nebo obrázků ovládat sílu a délku výdechu, automatizuje si proces sluchové analýzy nebo zlepšuje srozumitelnost řeči
Program Brepta výukový a diagnostický program rozvoj řečových schopností a sluchového vnímání identifikace zvuků, hudby nebo hlasů detekce, srovnávání, vyběr slabiky, samohlásky, souhlásky hry se slovy a větami fonační a rytmická cvičení
Program Méďa program pro osvojení piktogramů formou her zásoba pro tvorbu komunikačních tabulek různé úrovně cvičení k rozvoji smyslových a rozumových schopností Méďa – barvy a tvary Méďa a obrázky Méďa čte Méďa počítá
Program Altík vytváření komunikačních tabulek jednoduchý grafický editor úprava obrázků, fotografií nebo piktogramůVolit využití v programu Altíkovy úkoly Altíkův slovník
Program symwriter
sociální čtení podpůrná a motivační metoda osoby s mentálním postižením rozvoj rozumových schopností orientační dovednosti zlepšení sociální komunikace navození globálního čtení
předpoklady porozumění verbální komunikace aktivní reakce na dané podněty
složky fotografie a obrázky piktogramy slova a skupiny slov praktická funkčnost poznávání obalů zboží pracovní postupy přehled o časových představách přehled informačních piktogramů
české webové stránky www.alternativnikomunikace.cz - stránky SPC Tyršova, Praha http://www.dobromysl.cz/ http://www.helpnet.cz/ http://www.saak-os.cz/ http://www.bezbarier.cz/ http://www.petit-os.cz/ http://www.komunikujmespolu.sk/
zahraniční webové stránky www.isaac-online.org - Mezinárodní asociace pro AAK http://www.mayer-johnson.com http://www.myhandicap.com http://www.tecsol.com.au http://www.itaac.com/
Zdroje ANGELO, D. H. AAC in the family and home. GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: 1997. ISBN 978-1-5659-3684-3. BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P. Augmentative&Alternative Communication. Baltimor: Paul H. Brookes Publishing, 2005. ISBN 978-1-55766-684-0. BREKKE, K. M., VON TETZCHNER, S. Co-constuction in graphic language development. In VON TETZCHNER, S., GROVE, N. Augmentative and Alternative Communication. Developmental Issues. London, Whurr Publishers Ltd.: 2003. ISBN 1-86156-331-0.
DECOSTE, D. C. AAC and Individuals with Physical Disabilities DECOSTE, D. C. AAC and Individuals with Physical Disabilities. In GLENNEN, S. L., DECOSTE, D. C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: 1997. ISBN 978-1- 5659-3684-3. GLENNEN, S. L. Augmentative and Alternative Communication Systems. In GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: 1997. ISBN 978-1- 5659-3684-3.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, MU: 2003 JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, MU: 2003. ISBN 80-210- 3204-9. LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Portál: 2003. ISBN 80-7178-546-6. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-807367-679.
MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha, Portál: 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. VON TETZCHNER, S., GROVE, N. Augmentative and Alternative Communication. Developmental Issues. London, Whurr Publishers Ltd.: 2003. ISBN 1-86156-331-0.