ZNAK DO ŘEČI
charakteristika kompenzační prostředek pro osoby s komunikačními obtížemi využití znaků umožňuje komunikovat formou založenou na řeči našeho těla, mimice a „přirozených znacích“ doplněk mluvené řeči celkový rozvoj komunikační schopnosti NE zvládnutí mnoha znaků!!!
charakteristika přirozené využití spontánních znaků běžné ve vývoji řeči: pá, pá! komunikace mezi matkou a dítětem úprava tempa a srozumitelnosti řeči – zřetelná artikulace
využití ZDŘ nerozvinutá aktivní řeč expresivní složka není dostatečně rozvinuta
předpoklady pro využití zvládnutí nápodoby spojení významu slova se symbolem, znakem před aktivním použitím v komunikaci – vyjádření potřeb, nápadů a pocitů
doporučení pomalé osvojování – přiměřené možnostem dítěte učitel, rodiče vždy připojují mluvené slovo
výhody ZDŘ nižší motorická náročnost včasný kontakt s řečí těla pozitivní komunikační prostředí komunikační úspěch zviditelnění lepší úroveň řeči rytmus řeči a znaku ilustrativnost znaku
nižší motorická náročnost „artikulace znaku“ X „artikulace slova“ využití svalů paží, rukou a prstů X správné postavení mluvidel motorická činnost – podpora rozvoje řeči provedení pohybu totožným způsobem – nástroj řeči pohyb podněcuje vokalizaci
včasný kontakt s řečí těla všeobecná zkušenost „vlastní znakové systémy“ rodina osoby s handicapem - nelze propojit s vyučováním vědomé použití neverbální komunikace – zážitek komunikačního úspěchu
pozitivní komunikační prostředí projevení vůle napodobit znak – pochvala pozitivní rozhovorová situace – motivace žáka opětovné předvedení vedení ruky žáka zábava
komunikační úspěch náhled žáka – pohyb = nástroj komunikace vyjádření k vlastní situaci komunikace s rodiči, spolužáky, učitelem… prožití komunikačního úspěchu
zviditelnění vizualizace komunikace význam pro rozvoj dialogu propojení vnímání vizuální percepce – významně posilující faktor
lepší úroveň řeči „komplikovaný projev“ – dlouhé věty složité konstrukce snížená srozumitelnost projevu ZDŘ snížení frekvence těchto nedostatků znakování klíčových slov – krácení vět snížení rychlosti řeči – správné předvedení znaku přizpůsobení úrovně řeči schopnostem žáků
sledování schopnosti naučení se znaku a propojení s příslušným pojmem KNIHA ..malé, velké, silné, tenké…co je to?.. vždy by měla být reakce znakem KNIHA
rytmus řeči a znaku artikulace řeči je podporována současným provedením zvuku a znaku znaky sledují rytmus řeči „artikulační trénink“ – dostatek času pro provedení znaku – úprava tempa řeči provedení znaku – konkretizace slova
PO LI CE
ilustrativnost znaku znaky jsou velmi konkrétní auto – „řízení volantem“ – upřesnění významu
rozdíl ZDŘ x ZJ znakem jsou doplněna klíčová slova ve větě znak není dominantní – pouze doplňující seznam znaků není definitivní konfigurace ruky, prstů – lze změnit
pomocné komunikační prostředky vizuální kontakt nutný vzájemný oční kontakt upoutání pozornosti - dotek - zamávat rukou v zorném poli dítěte - zaklepat rukou na stůl… Odvrácení dítěte může znamenat nesouhlas – dokud znova nenavážeme oční kontakt – nepokračujeme
verbální komunikace přirozená role v komunikaci dítě sleduje rytmus řeči, mimiku odezírání
neverbální komunikace mimika a postoj těla ikonické znaky – kočka/vousy neikonické znaky - matka
zahájení výuky učitel mluvící žák žák se ZDŘ
pokyny k využívání ZDŘ osoby, které jsou součástí každodenního života žáka, musí spolupracovat společný výběr oblasti, která je pro žáka motivující – zahájení výuky znaků aktuální zájem využíváme k výuce nových znaků
pokyny k využívání ZDŘ počet počátečních znaků je individuální 2 úrovně cílevědomé zpracování naplánovaných znaků, které mají souvislost s daným tématem všeobecné používání znaků u všech důležitých slov a ve všech souvislostech
pokyny k využívání ZDŘ pravidelné procvičování znaků výběr vhodných situací – jídlo, televize… dospělý důsledně doprovází řeč znakem fixace – doprovázet mluvenou řeč znakem je zcela přirozené spolupráce rodiny a školy – kontaktní deník
pokyny k využívání ZDŘ podpora verbálního projevu dítěte vícečetné zopakování znakovaného slova reakce na znaky, jako by to bylo mluvené slovo všichni, kdo budou s dítětem v kontaktu by měli být schopni pochopit a reagovat na znaky, které dítě využívá
souhrn praktických rad analýza komunikační schopnosti dítěte – schopnost porozumění mluvené slovo a znak musí probíhat současně mluvení a využití ZDŘ – jen když dítě sleduje komunikační 50cm – 2m povzbuzení dítěte ke znakování, pomoc vedením rukou
shrnutí praktických rad při výběru znaků je třeba respektovat schopnost vnímání a motorické vybavení dítěte obsah ZDŘ je třeba podporovat mimikou tvorba krátkých a stručných vět je třeba využívat VŽDY stejné znaky – porozumění! ke komunikaci lze využívat pravidelně se opakující činnosti NEZAPOMÍNAT NA POCHVALU
Kazuistika 1 Eliška 11 let, 3 měsíce dg. MO, diparetická forma gravidita – průběh bez obtíží porod – záhlavím, kříšení opoždění motorického vývoje vývoj řeči výrazně opožděn rehabilitace Vojtovou metodou – zahájena v 18. měsíci
současný stav samostatná chůze s mírným nachýlením trupu dominantní pravá horní končetina při činnosti uvolněna obtíže v kooperaci rukou
komunikace omezený vývoj řeči diskrepance aktivní a pasivní slovní zásoby obtíže v rovině foneticko-fonologické obtíže v rovině lexikálně-sémantické obtíže v rovině morfologicko-syntaktické obtíže v rovině pragmatické
komunikace porozumění konkrétním pokynům struktura a obsah projevu práce s fotografiemi negativistické projevy
využití systému variabilita úprava znaků dle možností rozvoj jemné motoriky rozvoj orientace v tělesném schématu rozvoj koordinace, prožití pohybu
využití systému – výběr znaků rodina jídlo hygiena znakování klíčového slova ve větě
další faktory reakce komunikačního partnera rytmizace plynulost pohybu – propojení s verbální komunikací
využití systému tempo osvojování a fixace nových znaků správná „artikulace“ znaku verbální komunikace – pozdrav systém je využíván pouze v prostředí školy
kazuistika 2 Radek, 5 let, 7 měsíců dg.: poruchy autistického spektra těhotenství proběhlo bez komplikací psychomotorický vývoj odpovídal normě obtíže v oblasti komunikace předřečové období – bez obtíží stagnace – verbální komunikace i navazování kontaktu
využití systému rozvoj sociálního chování postupné propojení znaku a verbální komunikace rozvoj zrakového kontaktu navázání a prodloužení jeho trvání regulace chování
využití systému zařazení klíčových znaků vyjádření potřeby sociální reakce znaky činností a zvířat pokusy o tvoření vět tvorba denního režimu
zdroje KUBOVÁ, L. Znak do řeči. Praha, Tech-market: 1999. ISBN 80-86114-23-6.