Emoční regulace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
9. Emoce Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál Nakonečný, M. (2000). Lidské emoce. Praha: Academia.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Pozornost - koncentrace pozornosti
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Meditace a vnímání emocí
Vymezení, funkce, zdroje
Obecná psychologie II
Psychohygiena seniora
9. Emoce Plháková,A. (2003). Učebnice obecné psychologie, Praha: Academia Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí, Praha: Portál Stuchlíková,
Obrázky a uspořádání některých částí prezentace dle
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Charakteristiky zdravé komunikace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Psychologie II Sociální psychologie
Osobnost – situace – predikce chování
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Tělesné sebepojetí.
osob s mentálním postižením
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Psychologické aspekty zdraví
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Sociální poznávání (Social Cognition)
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
Seminář Trauma.
Formy boje se životními těžkostmi. Strategie zvládání stresu Konfrontační způsob zvládání stresu Hledání sociální opory Plánované hledání řešení problému.
Pedagogická psychologie
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Témata kognitivní psychologie
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Pozornost a vědomí.
Témata kognitivní psychologie
MOTIVACE Zora Syslová.
Témata kognitivní psychologie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Sociální dovednosti učitele
Témata kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Závěry z nácviku metodiky
Transkript prezentace:

Emoční regulace

Emoce=komplexní děj  komplex cest jak regulovat Emoční regulace jako duální proces Emoční regulace jako rozvíjející se proces

Emoce=komplexní děj  komplex cest jak regulovat

Emoce nadřazené programy koordinující dílčí kognitivní a fyziologické aktivity (např. vnímání, pozornost, rozhodování, interpretaci sociálních klíčů apod.) (Cosmides, Tooby, 1994) Složky emocí subjektivní prožitek, obsahující jak afektivní (libé-nelibé) tak kognitivní hodnocení (významu situace a vlastních možností ji zvládat), tělesné změny (spojené se změnami v autonomní a neurální aktivaci), emocionální výraz, připravenost k jednání (jako stav aktivace i tendence ke specifickému jednání).

Emoce jako komplexní děj Kognitivní složka Behaviorální složka Neurofxyziologická složka Regulace jedné složky znamená ovlivnění celého „trojúhelníku“ emoce

Zajímavé (a užitečné důsledky) (příklady z výzkumu) Léčba bolesti z odmítnutí běžnými léky na tišení bolesti Pozitivní zkreslení v prospektivní představivosti Emoce rozpoznáváme čichem (i když si toho nejsme vědomi) Emoce a zdraví – emoce vysvětlují 46% variance subjektivního posouzení vlastního zdraví, víc než hlad, to že není kde bydlet, ohrožení bezpečí (142 zemí, včetně těch méně rozvinutých, kde tyto potřeby nejsou plošně uspokojovány) Deprese je spojena s menší diferenciací (nejen negativních) emocí; rozdíl přetrvává i pokud se odečte efekt intenzity a variability emocí Vášnivá láska – aktivace reward mechanismu podobná při závislosti na drozenevyhnutelnost cravingu, obsese a zoufalství při „nedostatku objektu“ – je kulturně nespecifické

2. Emoční regulace jako duální proces

Emoční regulace – duální model Emoce mohou být regulovány překvapivě mnoha způsoby (výzkum dosud hlavně explicitní regulace) Implicitní (automatické) procesy regulace Pro subjektivní pohodu jsou nezbytné obě úrovně regulace

Explicitní regulace E – vědomé úsilí, alespoň určitá úroveň monitorování, předpokládá vhled a uvědomění si emočních procesů Implicitní regulace E – automatická, bez monitorování, může nastat bez vhledu a uvědomění si emočních procesů Explicitní – v situacích, které jsou výzvou, není něčím, co bychom mohli dělat stále  pro naši každodenní pohodu jsou důležitější automatické procesy regulace implicitní a explicitní regulace nejsou ostře odlišené procesy - „porézní“ hranice ((Gyurak, Gross, Etkin, 2011) – prostupnost oběma směry (v čase, v různých situacích)

Implicitní procesy - příklad Přečtěte si tato čísla: 4263, 9362,1730, 6513, 2395, 3074, 3517, 9342, 4513,7342, 8739 Které z čísel jste viděli? a) 4265 b)6513 c) 8769 d)4512 http://coglab.wadsworth.com/experiments/ImplicitLearning.shtml

Učení v emocích Implicitní (amygdala), explicitní (prefrontální kortex – informace tady uložené samy o sobě emoční obsah nemají) – propojení v pracovní paměti (Le Doux, 1998) Pokud jsme nevybavovali ze sémantické paměti věcnou informaci s událostí spojenou (nebo stopa byla slabá, či nebyla zpevněna), může přetrvávat emoční aktivace (z implicitní paměti) a my ji můžeme zažívat jako iracionální, nepochopitelnou, obtěžující

Explicitní a implicitní regulace Gyurak, Gross, Etkin, 2011

3. Emoční regulace jako rozvíjející se proces

Emoční inteligence (kompetence) Emoční regulace vnímání, vyhodnocování a vyjadřování emocí chápání a analyzování emocí, využívání emočních znalostí emoční podpora myšlení reflektivní regulace emocí k podpoře emočního a intelektuálního růstu složky Goleman umel prodat to, ze touzime po rychle cest k uspechu- vzkonova spolecnost,kdyz ne IQ tak ted vzhuru na EQ, složky EI,

Procesuální model regulace emocí čas výběr situace modifikace situace situace odklon pozornosti pozornost kognitivní změna zhodnocení modulace odpovědi emoční reakce

Adaptivní regulace emocí pauza zaznamenání toho, co cítím rozhodnutí o tom, zda je emoce a situace kontrolovatelná jednání ve shodě s vlastními dlouhodobými cíli ---- ad 3) když ne, tak všímavě zaznamenat, E vznikne a odezní, nebude apojena se sekundárními emocemi ad 4) možnost potlačit nevhodné nebo impulsivní jednání uolňuje prostor pro jednání ve shodě s dlouhodobými cíli

Adaptivní versus maladaptivní regulace výběr situace lidé predikují, jak se budou cítit, ale ne moc přesně (nadhodnocování negativ) - učit se to dělat adekvátněji - expoziční terapie – fyziologická habituace, trénink zvládání a zpochybnění dysfunkčních či katastrofických přesvědčení

Adaptivní versus maladaptivní regulace modifikace situace změna situace – změna emočního dopadu převzetí aktivní role, humor, péče o druhé… může být maladaptivní - když spotřebuji všechny zdroje, když zvýším negat. pozornost vůči sobě, přehnané sebepozorování atd.

Adaptivní versus maladaptivní regulace manipulace s pozorností zaměření se na (méně iritující) detail nebo naopak na kontext odklon pozornosti – když je častý a chronický - maladaptivní (ruminace – „přemílání“, worry- kognitivní obavy, katastrofické scénáře) terapie – mindfulness – vnímavá pozornost, focusing

Adaptivní versus maladaptivní regulace modulace odpovědi potlačení projevů sníží prožitek pozitivních emocí, ale neovlivní prožívání negativních zvýšení aktivace sympatilku časté potlačování vede k zvýšení negativního prožívání (obsese, deprese, úzkost) potlačení pocitů narušení sebeakceptace spojeno s řadou poruch nálady

Nevědomé potlačení pocitu: Klady a zápory represe, aneb co za to na první pohled se to zdá velmi výhodná strategie možný resilienční faktor? – (zotavování se z IM, Ginzburg at al., 2002) x ale Shaw et al. 1985 - represoři se naučili méně o IM během hospitalizace) represoři afektivně autonomní oddělení („bojí se, ale neví o tom“), přesvědčení o vlastní emocionální stabilitě, zvýšená autonomní aktivace zkreslení poznávacích procesů, podceňování pravděpodobnosti negativních událostí,méně afektivních vzpomínek a delší latence ve vybavování si jich nižší hodnoty sobě připisovaných negativních emocí v soukromí odklánění pozornosti od zpětné vazby nevědomě klamou sebe i když vysoké skóre sociální žádoucnosti (Derakshan, Eysenck)

Emoce - reflexe Proč není znalost sebe přesná? (Carlson, 2012) Informační bariéra nepřístupnost implicitních procesů, např. motivace; chybí nám vizuální perspektiva, např. neverbální komunikace vnitřní stavy vždy nedokážeme monitorovat (viz Davidson) Rozptýlená pozornost (např. v sociální interakci) Nejednoznačnost informací o sobě Motivační bariéra Ego-protektivní mechanismy Self potvrzení a self posílení (upřednostňovány oproti self ohrožujícím informacím) – pozitivní zkreslení