ÚČINNOST VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V TECHNICKÝCH OBORECH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

Metodika Full Cost Metodika Full Cost byla vytvořena v rámci projektu Metodika Full Cost na Mendelově univerzitě v Brně, registrační č.
Zpracoval : Ing. Petr Fojtík Datum:
LAO - průmyslové systémy s.r.o.
KATEDRA SKLÁŘSKÝCH STROJŮ A ROBOTIKY
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Automatizační a měřicí technika (B-AMT)
CZ.1.07/2.2.00/ KA1 - Inovace laboratoří Geotechniky využívaných v rámci praktické výuky studentů Fakulty stavební a Hornicko-geologické fakulty.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
FRONT PAGE VÝZKUM TEPLOTNÍCH POLÍ V PRŮMYSLOVÝCH BUDOVÁCH
VÝZKUM EFEKTIVNÍCH SYSTÉMŮ PRO ZLEPŠENÍ KVALITY VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ
TZ přednáška Otopné soustavy
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Střední průmyslová škola, Karviná
Studijní obor Informační a automatizační technika www. fsid. cvut
ÚSTAV MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ
VÝZKUMNÝ PROGRAM č.6 Experimentální ověřování nových technologických postupů u kovových materiálů s vyššími kvalitativními parametry. VÝZKUMNÝ PROGRAM.
II. Zákon termodynamiky
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
ZÁKLADNÍ TERMODYNAMICKÉ VELIČINY
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
NÁZEV DIPLOMOVÉ NEBO BAKAlÁŘSKÉ PRÁCE
Technická 2896/ Brno tel.: fax: Ústav jazyků
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Jak se učí inovační podnikání
 New Technologies for Mechanical Engineering – Centrum nových technologií pro strojírenství  regionální výzkumné a vývojové centrum  založeno na kvalitní.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Zplyňování odpadů v cementárně Prachovice
B V M T část 2. Mikrovlnná technika 1.
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
VÝZKUM EFEKTIVNÍCH SYSTÉMŮ PRO ZLEPŠENÍ KVALITY VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ
Ústav technických zařízení budov MĚŘENÍ A REGULACE Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2003/2004 cv.-1.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Blansko, Bezručova 33 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ Název projektu:Inovace a modernizace.
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
Ústav automatizace a měřicí techniky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Spolupráce střední školy se sociálními partnery Ing. Jiří DLAPAL.
OBOR ENERGETICKÉ INŽENÝRSTVÍ
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Materiál vznikl ve spolupráci SPŠ OSTROV a ZŠ Konečna 25, p. o.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU Výsledky řešení: Ostrava doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc.
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Katedra počítačů ČVUT FEL
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Nástroje daňových úlev
10. krajské setkání metodiků Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji č. CZ.1.07/1.1.00/
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.

INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
ČVUT V PRAZE Fakulta stavební ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Magisterský studijní program „Budovy a prostředí“ prof.Ing.Karel Kabele,CSc. Katedra TZB.
Tvorba e-learningové aplikace pro výuku obchodního práva na oborech s ekonomickým zaměřením Jindřiška Šedová a kol. Masarykova universita Ekonomicko-správní.
Didaktické metody Androdidaktika.
Výuka oboru DE. O bor O bor Dopravní elektroinženýrství a autoelektronika Odborná zaměření: Automobilová elektronika Elektrická trakce Sdělovací a zabezpečovací.
Podrobnosti na KVS – doc. Manlig, Ing. Zelený, Ing. Vavruška
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
MEZIFAKULTNÍ MAGISTERSKÝ STUDIJNÍ PROGRAM INTELIGENTNÍ BUDOVY
Didaktické metody Androdidaktika.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ UNIVERZITY JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM
Užití UV kamery pro průmyslové a medicínské aplikace
fonty, čitelnost barevných textů, zarovnání atd. bude upraveno
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Transkript prezentace:

ÚČINNOST VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V TECHNICKÝCH OBORECH Odbor termomechaniky a techniky prostředí Energetický ústav ÚČINNOST VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V TECHNICKÝCH OBORECH Doc. Ing. Milan Pavelek, CSc. 1 Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně

Osnova příspěvku  Úvod  Účinnost vzdělávání  Využití počítačů ve výuce  Laboratorní výuka  Propojení výuky s výzkumem  Kvalitní a trvalé znalosti  Návaznost výuky na praxi  Závěr 2

Úvod Vyspělé země připravují na vysokých školách pro technickou praxi bakaláře, inženýry a doktorandy. Bakaláři rozumí technickým zařízením a jsou pro praxi ekonomicky výhodní. Inženýři mají širší znalosti, aby mohli zabezpečit rozvoj techniky. Doktorandi mají být nositeli pokroku ve výzkumu i v praxi. Vysoké školy slouží nejen k získávaní znalostí, ale také k osvojování si různých schopností studentů. 3

Účinnost vzdělávání Účinnost systémů nebo procesů je obecně definována jako podíl hodnot vystupujících ze systému A k hodnotám vstupujícím do systému B. Účinnost  Účinnost výukového procesu je podíl souhrnu vědomostí získaných ve škole A k souhrnu vědomostí požadovaných pedagogy B. Praktická účinnost vzdělávání je podíl souhrnu vědomostí získaných ve škole A k souhrnu vědomostí požadovaných praxí B. 4

Využití počítačů ve výuce Výchova počítačově znalých odborníků je nezbytná. 1985 Cíl 1/3 cvičení na počítačích (programování v teoretických předmětech je málo efektivní). 1989 Vývoj programu TEST pro Termomechaniku a Přenos tepla - vstupní testy u zkoušek. Příklad otázky z programu TEST 5

Výukové programy 1989 Vývoj programu Pára pro předmět Termomechanika. 1994 Vývoj programu Vzduch pro předmět Termomechanika a oborové studium. Interaktivní grafické programy pro určování stavů a výpočty dějů jsou k dispozici na serveru odboru. 6

Internet ve výuce Obsah serveru odboru http://dt.fme.vutbr.cz Pracoviště - vybavení laboratoří, personál. Výzkum - řešené granty, spolupráce s pracovišti, publikace. Výuka - učební pomůcky, Sbírka příkladů z termomechaniky, výukové programy. Hypertextová skripta Vizualizační a optické měřicí metody (300 s.) 7

Počítače v oboru Technika prostředí Využívání počítačů ve výuce je pro náš obor typické.  CFD pro větrání, vytápění a klimatizaci.  CAD s moduly pro vytápění a vzduchotechniku.  Počítačové měřicí systémy a počítačové vyhodnocování.  Programy firem Klima, Korado, C.I.C. a dalších.  Využití dataprojektorů. T-pole v místnosti Studenti jsou počítačově gramotnější, ale neznají oborový software. Mají k dispozici 2 PC učebny. 8

Vzduchotechnická trať Měření radiační teploty Laboratorní výuka V laboratořích lze získat znalosti i dovednosti. Nutnost pracovat samostatně. Nutnost provádět rozbory nejistot měření. Počítače v laboratoři jsou sice nutné, ale měřené objekty a principy měření nesmí zůstat v pozadí. Vzduchotechnická trať Měření radiační teploty 9

Prezentace náročných měření Časově, experimentálně a finančně náročná měření předvádíme studentům na přednáškách a cvičeních formou obrazů a videozáznamů. Machův - Zehnderův interferometr se zorným polem o průměru 200 mm L 2J 10

Propojení výuky s výzkumem Stále je třeba udržovat kontakty s výzkumnými pracovišti, ale nejlépe je provádět vlastní výzkum. Řešíme projekty COST, GAČR, VZ a další. Zapojujeme doktorandy i diplomanty. Výsledky výzkumů využíváme ve výuce. Vyvinutý software T-pole v místnosti 11

Využití grantových prostředků Laboratoř větrání byla postavena v rámci řešení VZ a projektu COST. Je vybavena počítačovým měřením, PIV systémem s generátorem mlhy a héliových bublinek. 12

Kvalitní a trvalé znalosti Rozvoj techniky přináší stále více poznatků, ale základní zákony musíme znát vždy, za jakýchkoliv okolností. Ve výuce je proto třeba: Zákony Sjednotit náročnost, upozorňovat na podstatné problémy a návaznosti, odstranit duplicity. Zadávat individuální práce a diplomové práce řešit již od 4. ročníku. Zabezpečit zcela individuální výuku doktorandů. Na počítačích nepracovat „metodou omylů“, dbát na pečlivost prací, potlačovat přebírání textů, uvědomovat si dosah důsledků práce s počítači. 13

Používání názorných pomůcek Trvalé znalosti s pochopením podstaty jevů lze zabezpečit také metodou názorné výuky. Pro tyto účely máme k dispozici řadu našich obrazů a videozáznamů z vizualizačních experimentů. Běžné odsávání škodlivin Zesílené odsávání škodlivin 14

Návaznost výuky na praxi Vysoká praktická účinnost vzdělávání vyžaduje stálý kontakt s praxí. Na pracovišti zajišťujeme: Exkurze studentů ve firmách KORADO, ZVVZ, REMAK, Eko-dům, Plabutsch Tunnel Graz apod. Přednášky odborníků z výrobních firem. Řešení diplomových prací v praxi. Aplikaci výsledků výzkumů a řešení praktických problémů v praxi. 15

Snížení tepelné zátěže ve sklárnách Tepelná zátěž pracovníků byla snížena lokálním přívodem vzduchu, aniž došlo k ovlivnění výroby. Přirozené proudění 16 Dolní vzduchová sprcha Horní vzduchová sprcha

Závěr Účinnost vzdělávání na VŠ je vysoká, ale je třeba stále upravovat formy a obsah dle nejnovějších poznatků.  Na školách musíme využívat počítače, zkvalitnit laboratorní výuku, používat názorné pomůcky, zapojovat studenty do řešení projektů a vychovávat je k větší samostatnosti.  V praxi je třeba efektivněji využívat bakaláře a více spolupracovat při formování studia. Rovněž by bylo vhodné brát zřetel na studijní výsledky nastupujících absolventů. 17

Použité zdroje  COST G3.20 Výzkum teplotních polí v průmyslových budovách při různých podmínkách větrání a vytápění (1999 až 2003)  COST G3.50 Výzkum zesíleného odsávacího systému (2000 až 2003)  Výzkumný záměr MŠMT Výpočtové a fyzikální modelování problémů inženýrské termofluidní mechaniky, mechaniky těles a fázových přeměn (1999 až 2004)  Fond rozvoje vysokých škol Hypertextová skripta Optické měřicí metody (2001) 18

KONTAKT http://dt.fme.vutbr.cz/~pavelek/ 19 pavelek@eu.fme.vutbr.cz Strojní inženýři pro XXI.století 19 pavelek@eu.fme.vutbr.cz

Vizualizace mlhou 20

Interferometrická vizualizace 21