FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
NEJKRATŠÍ CESTY MEZI VŠEMI UZLY
Matematické modelování a operační výzkum
Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Statické systémy.
Síťová analýza RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Časové plánování B
Metody řazení s lineární časovou složitostí
Lineární programování Simplexový algoritmus
Konstrukce síťového grafu pro řízení projektů Metoda CPM Metoda PERT
Matematické metody v ekonomice a řízení II
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
SÍŤOVÁ ANALÝZA.
Seminář – Základy programování
Algoritmizace.
TI 7.1 NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6. TI 7.2 Nejkratší cesty z jednoho uzlu Seznámíme se s následujícími pojmy: w-vzdálenost (vzdálenost na.
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Kapitola 7 ČASOVÉ PLÁNOVÁNÍ.
EKONOMICKO MATEMATICKÉ METODY
ANALÝZA VÝSLEDKŮ LINEÁRNÍHO OPTIMALIZAČNÍHO MODELU
Další typy dopravních problémů
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 15. PŘEDNÁŠKA.
Matematické metody v ekonomice a řízení II 4. Metoda PERT
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Metodický aparát logistiky
P-těžké, np-těžké a np-úplné problémy
Algoritmus a jeho vlastnosti
Matematické metody optimalizace Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
State Transition Diagram a model řízení 5.Cvičení IS/IT.
Gradientní metody Metoda největšího spádu (volný extrém)
NÁSTROJE A TECHNIKY PROJEKTOVÉHO MANAGEMENTU
hledání zlepšující cesty
Projektové plánování.
Časová analýza stochastických sítí - PERT
Metoda kritické cesty Metoda kritického řetězce
Storm: Řízení projektů (CPM)
Zpracoval :Ing. Petr Dlask, Ph.D. Pracoviště :Katedra Ekonomiky a řízení stavebnictví ČVUT v Praze Adresa :Thákurova 7, Praha 6, Dejvice Optimalizace.
Směrování -RIP. 2 Základy směrování  Předpoklady:  Mějme směrovač X  Směrovač nemůže znát topologii celé sítě  X potřebuje určit směrovač pro přístup.
CPM - Critical Path Method
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně Ing. Václav Rada, CSc. Leden 2009.
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Management projektu III. Fakulta sportovních studií přednáška do předmětu Projektový management ve sportu doc. Ing. Petr Pirožek,Ph.D. Ekonomicko-správní.
NÁSTROJE A TECHNIKY PROJEKTOVÉHO MANAGEMENTU Projektová dekompozice.
NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6.
Simplexová metoda.
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Analýza výsledků v modelech lineárního programování
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
Překladače 5. Syntaktická analýza
Lineární programování
Maximální propustnost rovinné dopravní sítě
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Busines Object Relation Modeling
Výpočetní složitost algoritmů
Lineární optimalizační model
Průběh stavební zakázky
Toky v sítích.
Lineární regrese.
Transkript prezentace:

FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU METODY PROJEKTOVÉHO ŘÍZENÍ SYSTÉMOVÉ INŽENÝRSTVÍ

ÚVOD Mezi základní problémy projektového řízení patří časová analýza, především výpočet minimální doby trvání projektu. Hledáme nejkratší dobu, za kterou lze realizovat všechny činnosti projektu Je-li projekt zobrazen grafem je tato doba dána délkou její nejdelší (tzv. kritické) cesty – tzn. Nejdelší posloupností vzájemně časově provázaných činností

PROJEKTOVÁ SÍŤ Aplikaci nástrojů projektové řízení, musí předcházet etapa, která vede od slovní formulace problému (projektu), po jeho formalizaci do grafu a analýzu metodami kritické cesty => sestavení projektové sítě Hranově ohodnocené grafy (AOA – Activity on Arc – činnost na hraně) Uzlově ohodnocené grafy (AON – Activity on Node – činnost v uzlu)

SÍTĚ TYPU AOA - KONSTRUKCE 1. konstrukce části projektové sítě přesně podle vstupní tabulky závislostí 2. úprava projektové sítě s využitím fiktivních uzlů 3. dokončení projektové sítě „uzel značí ukončení a zahájení činnosti“ Po dokončení může nastat rozpor v očíslování uzlů – což může vést k záměně předcházejících a následujících činností projektu a k chybným výsledkům.

PŘÍKLAD AOA Činnost Předchůdce A   B C D E C,D F B,E G H

TOPOLOGICKÉ OČÍSLOVÁNÍ UZLŮ Různé metody – metoda přeškrtávání hran, Fordův algoritmus Metoda přeškrtávání hran – pojem řád uzlu – což je maximální počet hran spojujících uvažovaný uzel s počátečním

SÍTĚ TYPU AON Velkou výhodou použití grafů typu AON je především snazší interpretace projektu síťovým grafem. „na rozdíl od AOA, kde je potřeba často při konstrukci využívat fiktivních hran a uzlů“ Tyto problémy zpravidla odpadají a graf je možné nakreslit zpravidla v jednom kroku (pozor na křížení hran)

VÝHODY GRAFŮ TYPU AON Důležitou výhodou použití grafů typu AON je možnost modelování různých typů vazeb mezi jednotlivými činnostmi U grafů AOA se předpokládá, že činnost následující může začít až po skončení činnosti předcházející U AON mohou činnosti navazovat libovolně – mohou začít současně; následující může začít v polovině předcházející, nebo pusunuta o několik časových jednotek apod. (více MPM)

NALEZENÍ KRITICKÉ CESTY S VYUŽITÍM MODELU LINEÁRNÍHO PROGRAMOVÁNÍ Nalezení kritické cesty je úloha maximalizační (nejdelší cesta v grafu) Cílem je najít nejdelší cestu z uzlu A do uzlu B Využijeme tzv. úlohu bivalentního („dvouhodnotového“) programování Všechny proměnné mohou nabývat pouze hodnot z dvouprvkové množiny {0,1}

NALEZENÍ KRITICKÉ CESTY S VYUŽITÍM MODELU LINEÁRNÍHO PROGRAMOVÁNÍ Bivalentní proměnná Xij se používá pro identifikaci, zda hrana na kritické cestě leží nebo neleží: Xij=1 hrana spojující uzly i a j je součástí kritické cesty Xij=0 hrana spojující uzly i a j není součástí kritické cesty

NALEZENÍ KRITICKÉ CESTY S VYUŽITÍM MODELU LINEÁRNÍHO PROGRAMOVÁNÍ Pro každý uzel definujeme množinu uzlů bezprostředně předcházejících uzlu j – Pj a množinu uzlů bezprostředně následujících uzlu i – Ri Cesta začíná v uzlu 1 a končí v uzlu n => P1={0} a Rn={0} Ostatní uzly 2,3….(n-1), jsou uzly, kterými kritická cesta buď prochází nebo neprochází

NALEZENÍ KRITICKÉ CESTY S VYUŽITÍM MODELU LINEÁRNÍHO PROGRAMOVÁNÍ Hledáme cestu po které „proteče“ jednotkový, nedělitelný tok Hodnota toku = 1 Tato 1 v prvním uzlu (začátku cesty) do sítě vstupuje:

NALEZENÍ KRITICKÉ CESTY S VYUŽITÍM MODELU LINEÁRNÍHO PROGRAMOVÁNÍ A v uzlu posledním vystupuje: Omezující podmínky pro uzly 2,3…(n-1) jsou:

NALEZENÍ KRITICKÉ CESTY S VYUŽITÍM MODELU LINEÁRNÍHO PROGRAMOVÁNÍ Cílem účelové funkce je nalézt cestu s maximálním součtem ohodnocení všech hran na ní ležících tedy:

NALEZENÍ KRITICKÉ CESTY S VYUŽITÍM MODELU LINEÁRNÍHO PROGRAMOVÁNÍ