Aktuální otázky veřejných financí - příjmy 3. dubna 2009, konference TPAVF Peter Chrenko.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Přehled právních předpisů
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Daňové aktuality Daňové aktuality 14. října 2014 IFA Praha. náměstek ministra financí I. náměstek ministra financí.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
Hospodářská politika státu
DAŇOVÝ SYSTÉM České republiky. Daňový systém České republiky je ve svých hlavních znacích podobný systémům většiny vyspělých zemí Daňový systém České.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Vize daňové reformy doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D. Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta financí a účetnictví Katedra veřejných financí
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Připravované úpravy daňových zákonů ke snížení deficitu a jejich dopad na malé a střední podniky 1. prosince 2009 Ing. Eduard Janota.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Daňová reforma 2010 Snížení administrativní zátěže pro poplatníky a státní správu MF ČR Peter Chrenko.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Zpráva o finanční stabilitě 2005
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Reforma daňového systému Cíle vlády Efektivní veřejná správa Přátelské veřejné služby.
Důchodové daně Petr Mrkývka.
Daňová teorie a politika
Daňová soustava I. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Základy daní úvod do českého daňového systému
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května 2012 – IFA. 1. Úvod 2. Změny Protischodkový balíček 2013 Protischodkový balíček 2.
Zdanění subjektů terciárního sektoru
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Druhy daní Daně FO.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Základní prvky daňové techniky
1 Optimalizace daní a odvodů podniku VŠFS, Zima 2006 Jiří Přibyl.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_DAŇOVÁ.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
DAŇOVÁ SOUSTAVA CHARAKTERISTIKA DANÍ.
Správa sociálního zabezpečení
Systém zdaňování korporací jako determinanta daňového ráje
Obecná část daňového práva procesního I
Obecná část daňového práva procesního I
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Daň z příjmů fyzických osob
Transkript prezentace:

Aktuální otázky veřejných financí - příjmy 3. dubna 2009, konference TPAVF Peter Chrenko

1.Pohled do budoucnosti 2.Realita současnosti 3.Daňový systém ČR a Daňová reforma Daňová politika v době ekonomické krize 5.Pokračování strukturální reformy daňového systému ČR

„Dnešek je záčatkem cesty z krize“ G.B. Lídři se zavázali, že v případě, že to bude potřeba, uvolní až bilion dolarů na boj proti krizi. "Chceme vyčistit banky tak, aby nadále půjčovaly podnikům i domácnostem," zdůraznil Brown.

Summit se také podle Browna dohodl na zavedení větší regulace a průhlednosti bankovního systému. Na mezinárodní úrovni by měl začít fungovat "stínový" bankovní systém (dohled), složený z kontrolorů a supervizorů. "Souhlasili jsme s tím, že se navýší podpora pro mezinárodní obchod (250 mld dolarů)“. „Celý svět je na nás závislý, nemůžeme zavírat oči, dnes jsme souhlasili, že na podporu nejchudších států půjde 50 miliard dolarů," prohlásil Brown.

Opatření zahrnují v rámci vyšší regulace finančních trhů regulaci ratingových agentur, „Hedgeové fondy budou rovněž muset podléhat regulaci,"

Daňové ráje "Země G20 se dohodly, že za zveřejnění černé listiny bude odpovědná OECD, která seznam bezprostředně publikuje, jak to jen bude možné," uvedl diplomat. Bílá, šedá a černá listina (daňových rájů) Černá – nemají dohody o výměně informací; Šedá – dohodu mají, ale nesdílí informace; Bílá – plní kritéria a budou monitorovány;

„Letos ještě jednou…“ G20 se letos sejde ještě jednou. Na programu bude znovu finanční krize. "Zhodnotíme na něm plnění jednotlivých opatření, která jsme pro boj s krizí schválili," dodal Brown.

London Summit 2009 Stabilita Růst Zaměstnanost

2. Realita současnosti

Meziroční porovnání inkasa daňových příjmů

Měsíční vývoj inkasa DPH ( )

Měsíční vývoj inkasa DPPO ( )

Měsíční vývoj inkasa DPPO vybíraná srážkou ( )

Měsíční vývoj inkasa DPFO ze ZČ ( )

Měsíční vývoj inkasa DPFO-SVČ ( )

Měsíční vývoj inkasa majetkových daní (DD, DD a DPN) ( )

Měsíční vývoj inkasa silniční (ekologické II) daně ( )

Měsíční vývoj inkasa vybraných druhů daňových příjmů (celkem) za roky

Ekonomická situace Odhady hospodářského růstu v Evropě: Revidovaná předpověď OECD pro eurozónu SB Německo Rating (Maďarska – BBB- a Irska AA+) Finanční pomoc Rumunsku 20 mld eur.

3. Daňový systém ČR a Daňová reforma 2010

Vývoj podílu jednotlivých daní na celkových daňových příjmech - ČR

Vývoj podílu na celkových daňových příjmech průměr OECD

Český daňový systém Daně z příjmů –Daň z příjmů fyzických osob, –Daň z příjmů právnických osob, –Příspěvky na sociální zabezpečení. Daně ze spotřeby –Daň z přidané hodnoty, –Spotřební daně (min. oleje, pivo, víno, alkohol, tabák), –Energetické daně (uhlí, elektřina, plyn), –Cla. Daň z užívání vybraných výrobků –silniční daň. Majetkové daně –Daň z nemovitostí, daň z převodu nemovitostí, daň dědická, daň darovací. Ekologické, místní a administrativní daně/poplatky.

Externí rámec daňové politiky ČR EU a acquis communautaire –Harmonizace DPH, –Harmonizace spotřebních daní, –Administrativní spolupráce, –Energetické zdanění, –Evropský soudní dvůr. OECD –Boj proti škodlivým daňovým praktikám, –Administrativní spolupráce a boj proti daňovým únikům, –Transferové ceny a daňové smlouvy. Daňová soutěž –Především u DPPO – pokles daňové sazby. Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění – ČR v současnosti 76 smluv.

3.2 Daňová reforma 2010 Hlavní cíle reformy –Vych á z í ze strategie vl á dy Efektivn í veřejn á spr á va a př á telsk é veřejn é služby –Př á tel š těj ší prostřed í pro podnik á n í, –Men ší administrativn í n á ročnost, –Efektivn í veřejn á spr á va. Nástroje k jejich dosažení –Přehlednost, srozumitelnost a jednoduchost z á konů, –Sn í žen í počtu dan í a odvodů, –Jedno výběrn í m í sto, –Sjednocen í z á kladů dan í a pojistn é ho.

Daňová reforma 2010 Tři pilíře 1.reforma zdaňov á n í př í jmů a majetku, 2.reforma daňov é ho procesu, 3.reforma instituc í.

1. pilíř: reforma zdaňování příjmů a majetku Nový zákon o daních z příjmů Cíl: výrazné zjednodušení. Byl vymezen základní rámec nového zákona. Nyní probíhají legislativní práce. Souběžný úkol – Analýza oprávněnosti „daňových výjimek“ podporováno 5 priorit: –bydlení, –rodiny s dětmi, –altruismus, –odpovědnost za stáří, –věda, výzkum a vzdělání.

1. pilíř: reforma zdaňování příjmů a majetku Nový zákon o daních z příjmů (pokr.) Některá „vylepšení“: - neomezený přenos daňové ztráty - vynětí příjmů efektivně zdaněných v zahraničí - kolektivní investování (CIT 1%) - technické zhodnocení vs. opravy - měsíční odpisy majetku - harmonizace vyměřovacích základů pro DaP - osvobození ostatních a kapitálových příjmů (FO)

2. pilíř: reforma daňového procesu Daňový řád a jeho přínosy je zpracován, schválen vládou a předložen Poslanecké sněmovně, komplexní úprava nahrazující zákon č. 337/1992 Sb., posiluje právní jistotu zúčastněných osob jasnějším a jednotným vymezením pojmů, představuje přehlednější a systematičtěji uspořádaný předpis, posunutí splatnosti daně ve výši, která byla stanovena nad rámec tvrzení daňového subjektu, až po rozhodnutí o odvolání, pokud bude podáno, zavedení požadavku zásadně odůvodňovat každé rozhodnutí.

předřazení priority úhrady daně před její příslušenství, stanovení jednoznačných pravidel pro opakování daňových kontrol a jejich omezení, rozšíření možnosti podání dodatečných daňových přiznání na nižší daň na úkor obnovy řízení, správci daně bude umožněno v rámci posečkání daně upustit od úročení posečkané částky. 2. pilíř: reforma daňového procesu Daňový řád a jeho přínosy

Základní strategické cíle Projektu JIM: –zlepšení klientského přístupu a snížení administrativní zátěže zavedením jednoho správce, –sjednocení vyměřovacího základu daní a pojistného, –jeden tiskopis, jedna platba, jedna kontrola –zvýšení vnitřní i vnější efektivity výběru daní a odvodů synergických efektů plynoucích z centralizace, –vytvoření centrálního registru poplatníků daní a pojištěnců. 3. pilíř: reforma institucí Projekt JIM

4. Daňová politika v době ekonomické krize

4.1. Daňové důvody ekonomické krize Selektivní daňové preference (nemovitost k bydlení) Daňová distorze zacházení s „equity“ a dluhem („excessive leverage“), Účetní zachycení (ocenění) sofistikovaných finančních produktů, Role finančních zprostředkovatelů a agresivní daňové plánování, Mezinárodní „mismatch“ zacházení s produkty, Existence netransparentních a nekooperujících offshorových daňových jurisdikcí,

4.2. Zásady protikrizové daňové politiky Opatření proti poklesu poptávky, likvidity a růstu nezaměstnanosti; Opatření prospívající hospodářskému růstu snižování daní z příjmů a odvodů vede ke spoření a investování; Zaměření na nízko-příjmové skupiny; Snižování nebo rušení transakčních daní (DPN); Dočasná vs. strukturální změna;

4.3. Národní protikrizový plán a další opatření Daně z příjmů zrychlení odpisování hmotného majetku pořízeného od 1. ledna 2009 do 30. června 2010 –v 1. skupině (např. počítače) zkráceno na 12 měsíců, –ve 2. skupině (např. auta) zkráceno na 24 měsíců. nízká kapitalizace – zmírnění podmínek –uvolnění pro nespojené osoby, –odstranění omezení výše úrokové míry, –odstranění omezení vůči zajištění a podřízenosti, –změna poměru „kapitálové přiměřenosti“.

Národní protikrizový plán a další opatření Daně z příjmů: –zrušení záloh na daň z příjmů pro fyzické a právnické osoby zaměstnávající maximálně 5 zaměstnanců, –od roku 2007 postupné snižování sazby daně z příjmů právnických osob na 20 % v roce 2009 a 19 % od roku 2010.

Národní protikrizový plán a další opatření Sociální pojištění: –degresivní sleva z odvodu hrazeného zaměstnavatelem stanovená podle počtu zaměstnanců s nižšími a průměrnými mzdami,

Národní protikrizový plán a další opatření Daň z přidané hodnoty –možnost odpočtu daně u osobních automobilů pro plátce DPH, –zrychlení vracení nadměrných odpočtů: u elektronických daňových přiznání (do 15 dnů), –Snížené sazby DPH na místní služby s vysokým podílem lidské práce a stravovací služby (závěry ECOFINU).

5. Pokračování strukturální reformy daňového systému Sjednocení sazby DPPO a DPFO (15%) Dokončení procesu super-hrubé mzdy, Snižování odvodové zátěže (např. systém zdravotních standardů a komerčního připojištění na SaZP), Zrušení daně z převodu nemovitostí, Změna daně z nemovitostí (hodnotová báze), Jednotná sazba DPH (15%  20%)

Děkuji za pozornost