Česká poezie 1. poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Žák se seznámí s dílem Jiřího Wolkera …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo J. Wolkera, pojmenuje versologické.
Advertisements

Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Česká poezie 1. poloviny 20. století
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
VÍTĚZSLAV NEZVAL Mgr. Michal Oblouk
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
¨-4-.
Srovnávací a vědomostní test
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jaroslav Seifert Život, dílo, citáty. Jaroslav Seifert Život, dílo, citáty.
František Halas Novotná Martina, V8A
JAROSLAV SEIFERT Mgr. Michal Oblouk
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk 6. ročník ZŠ Jiří Wolker
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Poetismus – jak se rodí báseň
VÍTĚZSLAV NEZVAL Mgr. Michal Oblouk
JAROSLAV SEIFERT Mgr. Michal Oblouk
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Jaroslav Seifert
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Mgr. Marie Havránková JAROSLAV SEIFERT Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.7 poetismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
„Smrt není zlá, co zlé je, to umírání je.”
Proletářská poezie 20. století.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Jaroslav Seifert Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Meziválečná poezie a drama
Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty. Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_12_INOVACE_Jir_I_10 Jaroslav Seifert
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jiří Wolker životopis, literární.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Česká poezie 1. poloviny 20. století A-Z kvíz Česká poezie 1. poloviny 20. století

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Co je epitaf? Doplňte: Zde leží ………, básník, jež ………………… a pro spravedlnost jeho ………………………………… Dřív než moh ………. k boji vytasit, zemřel mlád ……… let. Náhrobní nápis Jiří Wolker; miloval svět; šel se bít; srdce; 24

Který český básník tvořil v duchu vitalismu? Definujte vitalismus. Který český básník tvořil v duchu vitalismu? Životní optimismus, naděje, radost ze života J. Wolker, K. Biebl

Jmenujte 2 Seifertovy sbírky z období čisté lyriky. Jablko z klína; Ruce Venušiny; Jaro, sbohem

Co se skrývá pod názvem Devětsil? Sdružení autorů; od proletářské poezie postupně přešel k poetismu

Jaký je význam zkratky TSF? V názvu sbírky kterého autora ji najdeme? Proč se zkratka v názvu sbírky objevuje? a)Télégraphie sans fil – bezdrátová telegrafie b)J. Seifert c)Radiové vlny prostupují vším, stejně jako autorovy verše skrze kontinenty, …

Který směr v poezii lze považovat za ryze český? Na kterého francouzského autora tento směr navazuje? Poetismus G. Apollinaira

Jak se jmenuje drama, které je adaptací románu abbé Prévosta? Kdo je jeho autorem? Manon Lescaut Vítězslav Nezval

Zarecitujte část básně kteréhokoli českého autora první poloviny 20 Zarecitujte část básně kteréhokoli českého autora první poloviny 20. století.

Jakým způsobem se v poezii tvoří pásmo? rozměrná báseň; využívání asociací; často volný verš; polytematická báseň

Charakterizujte sociální baladu (prostor, postavy, konflikt, …). prostor – velkoměsto; čas – současnost, konkrétní; hrdinové – muži; konflikt vzniká kvůli špatnému společenskému řádu; stav se musí změnit – i vzpourou

Který český literát je nositelem Nobelovy ceny za literaturu? Ve kterém roce cenu získal? Jaroslav Seifert 1984

Charakterizujte poetismus (funkce, jazyk, …). chce ukazovat krásu; asociace a pásmo; hravost, metafora, nové výrazové prostředky; okouzlení technikou, cirkusem, městem, jazzem, …

Kde se narodil nejvýraznější básník české proletářské poezie? v Prostějově

Jmenujte 2 Seifertovy sbírky proletářské poezie. Jaký je mezi sbírkami rozdíl? Město v slzách, Samá láska ve vnímání města: 1. je vězením proletáře x 2. je zdrojem smyslových senzací

Které významné osobnosti patřil vějíř v názvu sbírky Jaroslava Seiferta z doby okupace? Boženě Němcové

O kterém kalném ránu je řeč? „To kalné ráno, to si pamatuj, mé dítě.“ O kterém kalném ránu je řeč? ráno roku 1937, kdy zemřel T.G. Masaryk

Který významný český básník spoluzaložil českou surrealistickou skupinu? Vítězslav Nezval

Následující báseň zařaďte do sbírky: Na vlnách TSF

Doplňte: …… nazváno buď prostou ……… ó, palmy, přeneste svůj rovník nad …….. A, chatrčí, Vltavu

Který umělecká směr využívá tzv. automatické texty? Vysvětlete pojem automatický text. surrealismus záznam textu ber předchozí rozumové úvahy, kontroly

„Bylo tu však něco těžkého, co drtí a) Do které skladby patří refrén: „Bylo tu však něco těžkého, co drtí smutek, stesk a úzkost z života i smrti.“ b) Kdo je autorem skladby? c) V duchu kterého uměleckého směru je skladba napsána? d) Jak se refrén mění (stačí uvést významovou změnu). Edison c) poetismu Vítězslav Nezval d) krásného, odvaha a radost

Jmenujte 2 postavy, do nichž Vítězslav Nezval stylizoval poezii (vyjděte z názvů sbírek). podivuhodný kouzelník, akrobat

Jmenujte 2 Nezvalovy surrealistické sbírky. Praha s prsty deště, Žena v množném čísle; částečně Absolutní hrobař

Kterými literárními formami byla napsána sbírka 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida? sonet, villonská balada

Jaký je rozdíl mezi poetismem a postpoetismem? postpoetismus má smutný nádech

Charakterizujte volný překlad. Který autor výborně přeložil Rimbaudovy či Verlaineovy verše (šlo o tzv. volný překlad). Charakterizujte volný překlad. Vítězslav Nezval Nepřekládá slovo od slova, snaží se zachytit vyznění básně

Vyjmenujte 3 rysy proletářské poezie. levicově orientovaná,, revoluční, zaměřená na sociální problémy, …

O čem pojednává Wolkerova Balada o nenarozeném dítěti? …