Management kvality – historický vývoj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

Řízení jakosti výrobků ve společnosti TESCOMA s.r.o.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Řízení jakosti, standardy
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
Zkušebnictví a kontrola jakosti
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Lean management.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Systémové pojetí manažerské práce
8 Koncepce Just-in-Time (JIT), kanban
Systémový přístup k ochraně životního prostředí- 2. část František Janecký TTZO
Historické etapy vývoje managementu
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Japonská kvalita. Co se skrývá za jejím úspěchem?
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
ŘÍZENÍ JAKOSTI A SPOLEHLIVOSTI Věra Pelantová Pavel Fuchs verze 2009
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Využití procesního řízení při správě nemocničního informačního systému ve VFN Všeobecná fakultní nemocnice Jiří Haase 20. května 2003.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Projektový management Řízení kvality
(13. duben 1948 – 3. září 2008). Jeden z nejvlivnějších světových autorů v oboru podnikového managementu a průkopník významných manažerských inovací 2.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Management systému řízení kvality
Definice managementu.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Systém řízení kvality.
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
ŘÍZENÍ KVALITY STRUČNĚ Z HISTORIE 2. část V Praze – leden 2015 Zpracoval: Ing. Karel Kolář Mgr. Helena Mitwallyová 1.
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Total Quality Management a excelence organizací
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Metodika řízení projektů
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
2009 STUDIJNÍ PROGRAM: Ekonomika a management STUDIJNÍ OBOR: PRŮMYSLOVÉ INŽENÝRSTVÍ Ústav průmyslového inženýrství a informačních systémů doc. Ing. David.
DI3MK_EPP2 Ekonomika a řízení průmyslových podniků 2 jaro 2014.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
CS ES SS GS Cíle společnosti KOITO CZECH pro rok Navýšení ziskovosti, Nové zakázky Nové zakázky & Splnění střednědobého obchodního plánu zavedením.
UOPK_0009 Ekonomika a řízení průmyslových podniků 1 podzim 2015.
STANDARDIZACE V HYGIENĚ VÝŽIVY. Certifikace – nepovinná aktivita Povinné aktivity: Nařízení ES 178/2002, Nařízení ES 852/2004…, zákonné vyhodnocení provádějí.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém managementu 4.
Standardizace v hygieně výživy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Management kvality – historický vývoj vývoj přístupů k managementu kvality osobnosti a jejich přínos

lidé a kvalita – homo sapiens PÍSMO Chammurabi (Hammurabi, Chammurapi 177? př.n.l.): „If a builder build a house for someone, and does not construct it properly, and the house which he built fall in and kill its owner, then that builder shall be put to death (229).“ ORGANIZOVÁNÍ, ROZHODOVÁNÍ, ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ, KONTROLA ZODPOVĚDNOST + „STÁTNÍ“ DOHLED kontroloři kvality – Egypt, Fénicie… (obchod, stavebnictví, řemesla) MĚŘIDLA (kvality) + STANDARDIZACE řemeslná společenství středověké cechy (10. – 16. stol….): standardizace, „certifikace“, regulace cen…. (http://www.public.iastate.edu/~gbetcher/373/guilds.htm)

cechy – manufaktury řemesla průmyslová revoluce http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Colbert cechy – manufaktury řemesla průmyslová revoluce Jean Baptiste Colbert (17.stol.)– edikt – kvalita látek: „if a merchant's cloth was not found to be satisfactory, on three separate occasions; then, he was to be tied to a post, with the cloth attached to him. „ VSTUP STÁTU (znovu) DO ŘÍZENÍ KVALITY r. 1799 vznik fr. metrického systému, 1875 přijatý jako mezinárodní http://www.eim.org.gr/html/english/metrology/history.html průmyslová revoluce: výroba zákazník: - masová výroba - vnitřní !!! kontrola - nárůst distribučních článků Frederick Taylor – Principy vědeckého managementu – základy TQM, trvalé zlepšování kvality, benchmarking, reengineering, procesní management http://www.eldritchpress.org/fwt/taylor.html

1906 – International Electrotechnical Commission (normy) T. Baťa kvalita za přiměřenou cenu, zákazník, kvalita lidí, kvalita procesů, kvalita života - vnitřní kontrola, reklamační oddělení 1919 - Institute of Quality Assurance (VB) Bell Telephone Laboratories (BLT) W. Shewhart (BLT) - statistická regulace procesů – kvantifikovatelné parametry kvality - regulační diagram (1926 – 1931) prof. RNDr. František Egermayer, DrSc. 30. roky 20. století Škoda Plzeň 1946 American Society for Quality Control 1947 ISO Interantional Organisation for Standardisation (více než 16 000 norem)

Joseph Juran (BLT) http://www.juran.com/ 1925 – kontrolor kvality 1951 Quality Control Handbook JUSE Japonsko - myšlenky celostního řízení kvality a BPR Juranova trilogie: - proces: 1. plánování kvality (cíle Q, zákazník – potřeby, atributy produktu, proces a kontrola) 2. řízení kvality (hodnocení aktuálního stavu, opatření) 3. zlepšování kvality (infrastruktura, týmy, zdroje, motivace a opatření pro kontinuální zlepšování kvality) mapa plánování kvality (seminář) koncepce tří rolí (Zákazník, Dodavatel, Zpracovatel) – při plánování kvality JUSE – Japaneese Union of Scientists and Engineers http://www.juse.or.jp/e/

W.Edwards Deming (BLT) http://www.deming.org/ - statistická kontrola kvality (Shewhart) - Japonsko 1950 Demingova cena 50. léta 20.st. – orientace na zákazníka! - USA – Ford Motor Company – 1981 85% problémů s nekvalitou má kořeny v činnosti managementu „kultura kvality“ 1986 Out of Crisis - 14 bodů – manažerských pravidel (seminář?) kvalita náklady produktivita + tržní podíl Demingův řetězec reakcí (kruh, PDCA cyklus):

Armand Feigenbaum 1945 – 1951 Total Quality Control: - orientace na zákazníka – požadavky - orientace na dodavatele – požadavky a audity - orientace na konstrukci - orientace na výrobek a procesy „Quality is everybody´s job“ Simultaneous Engineering – hranice mezi technickým a sociálním systémem – pro Q (nepropracované) náklady spojené s kvalitou: náklady na dosažení kvality a náklady na absenci kvality

robust design – kvalita v návrhu produktu Taiichi Ohno http://www.toyotageorgetown.com/history.asp Toyota (1930) Production System FORD Sakichi („brzda“ tkalcovského stavu – 1902 - JIDOKU ) a Kiichiro Toyoda – pojem a základy systému Just-in-Time – konec 50. let 20. stol. , štíhlá výroba a KAIZEN Genichi Taguchi robust design – kvalita v návrhu produktu kvalita = co nejméně problémů při užívání = minimum ztrát Shigeo Shingo http://www.ies.ncsu.edu/NCShingo/Shigeo_Shingo.cfm?CP=13 Toyota, Mazda, Fuji, Yamaha, Sony, Nippon, Hitachi, Sharp…. + Just-in-Time + Kaizen POKA YOKE (yokeru – vyhnout se, poka – neúmyslná náhodná chyba)

P. Crosby 1961 „zero defects“ (ZD) kvalita = splnění požadavků – shoda s požadavky (conformance to requirements) důraz na prevenci standard kvality = neexistence chyb (chyby důsledek nedostatečných znalostí a nedostatečné pozornosti měřítkem kvality jsou náklady za nesplnění požadavků dosažení ZD: - D – define the situation (definuj, vymez, charakterizuj, poznej situaci) - F – fix (zaznamenej) - I – identify root causes (identifikuj hlavní příčiny) - T – take corrective action (přijmi nápravní opatření) - E – evaluate and follow up (zhodnoť a sleduj)

Company Wide Qiuality Circle: 1. Kvalita na prvním místě Kaoru Ishikawa (JUSE) kroužky kvality Company Wide Qiuality Circle: 1. Kvalita na prvním místě 2. Orientace na zákazníka 3. Orientace na dodavatele 4. Participační management 5. Neustálé zlepšování 6. Sociální systém 7. Kroužky kvality 8. Statistické metody diagram „příčina – následek“ („rybí kost“) Manpower, Milieu, Machines, Materials, Methods, Measurements + Management (seminář)

1956 European Organization for Quality http://www.eoq.org/start.asp 1957 Which? Ralph Nader http://www.nader.org/ 1965 Unsafe at any speed ochrana práv spotřebitelů 80. léta 20. století – kvalita, TQM a modely podnikatelské excelence 90. léta 20. století – vlády – zájem a podpora kvality 21. století – století kvality Kvalita vody http://www.veoliavoda.cz/cz/informace/zajimavosti/kvalita/ Kvalita života http://www.deutschakademie.com/croatian/Wien-Anreise-Lebensqualitaet.htm http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/kvalita-zivota

Transcendentní (individualita, subjektivita) management? Přístupy ke kvalitě Transcendentní (individualita, subjektivita) management? Výrobkový (technokratický) Výrobní - normy, postupy, standardy Spotřebitelský (shoda s požadavky) – plánování Hodnotový (užitky/náklady) – pro zákazníka a podnik Ekologický Potěšení pro zákazníka - potřeby produkt interní procesy zákazníci externí procesy společnost