ZÁKLADNÍ INFORMACE O POČÍTAČOVÉ TECHNICE © 2006 Vladimír Hora.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Seznámení s počítačem.
koncepce rozvoje IT učeben ve škole
Počítač Název materiálu: VY_INOVACE_721_pocitac
Základy informatiky úvod
Jednotky informace Bity, bajty a tak dál….
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Pedagogika volného času (VČ)
Tvorba webových aplikací
ICT v životě základních škol
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Vzdělávání dospělých - kategorie 50+. UNIV2 kurs 50+ Historie Založena roku 1994 Do výuky v České republice zavedla nové obory: ― Výpočetní techniku ―
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT34.04 Téma: Multimédia Číslo.
ICT = informační a komunikační technologie
Zkušenosti s elektronickou podporou výuky
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B, Ostrava-Zábřeh
Multimédia Mikuláš Fořt. Multimedia S trochou nadsázky lze říci, že snad již ani neexistují počítače domácích uživatelů, které by neměly schopnost pracovat.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
HARDWARE.
Opakování hardware a software.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: září 2011,
Animace a eLearning Petr Korviny SCO 2006, Brno. Úvod Animace Animace Výhody (názornost, vhodnost nasazení pro výuku počítačových programů a dovedností,
Základní pojmy a části počítače Data (informace) se v počítači ukládají v pojmenovaných celcích, které se nazývají soubory. Soubory jsou dvou druhů: Programy.
Zpracoval: Mgr. Tomáš Rajnoha
Jak pracuje počítač Název školy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Reedukace SPU s využitím počítačů
Základní pojmy ve výpočetní technice
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Základní pojmy v informatice Bohumil Bareš. Základní pojmy Data – soubory, jiný výraz pro „informace“, jsou to údaje, které vypovídají o světě, mohou.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Univerzita třetího věku kurz ECDL
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Školní vzdělávací program výuka informatiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Jiné typy počítačů Číslo DUM: III/2/VT/2/1/19 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Vzdělávací portál eKabinet.cz a digitální obsah pro střední školy Ing. Richard Valenta
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Základní pojmy informační činnosti Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření říjen 2011 Ročník 3. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační.
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII. Tématický celek: SOFTWARE A HARDAWARE Autor prezentace : Mgr.Jana Hložková EU do škol – šablona III/2 Inovace.
Z čeho se skládá počítač. Opakujeme: Informatika Informatika se zabývá zpracováváním informací.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Internet - historie.
Základní pojmy hardware, software NÁZEV ŠKOLY
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
VY_32_INOVACE_21_Co_je_internet
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Jednotky a pojmy ve výpočetní technice
Informační a komunikační technologie 5. ročník
využití digitalizace ve vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ INFORMACE O POČÍTAČOVÉ TECHNICE © 2006 Vladimír Hora

Základní pojmy HARDWARE HARDWARE technické vybavení počítače, vše hmotné technické vybavení počítače, vše hmotné SOFTWARE SOFTWARE programové vybavení počítače, vše nehmotné programové vybavení počítače, vše nehmotné BIT BIT [bit] … b Základní jednotka informace, nabývá hodnot 0 / 1 Základní jednotka informace, nabývá hodnot 0 / 1 BYTE BYTE [bajt] … B Základní jednotka informace, kterou se měří objem dat Základní jednotka informace, kterou se měří objem dat V těchto jednotkách se udávají i kapacity médií V těchto jednotkách se udávají i kapacity médií 1 kB = B, 1KB = B, 1MB = KB, … 1 kB = B, 1KB = B, 1MB = KB, … 1 B = 8 b, kombinace 0 a 1 (256 možných variant – 2 8 =256) 1 B = 8 b, kombinace 0 a 1 (256 možných variant – 2 8 =256)

Základní pojmy Paměť Paměť Vnitřní … RAM, ROM, Cache Vnitřní … RAM, ROM, Cache Vnější … HDD, FDD, CDD, Flash, DVD, … Vnější … HDD, FDD, CDD, Flash, DVD, … Základní PC sestava Základní PC sestava Základní jednotka, monitor, klávesnice, myš Základní jednotka, monitor, klávesnice, myš Internet Internet ARPANET () ARPANET ( Advanced Research Projects Agency ) předchůdce Internetu, armádní firma (1958) předchůdce Internetu, armádní firma (1958) INTER NETwork … INTERNET INTER NETwork … INTERNET počet uživatelů Internetu přesáhl číslo počet uživatelů Internetu přesáhl číslo počet uživatelů Internetu přesáhl počet uživatelů Internetu přesáhl

STRUČNÁ HISTORIE ROK CO SE DĚLO 1944 ENIAC ENIAC 1948 TRANZISTOR TRANZISTOR 1954 HROMADNÁ VÝROBA TRANZISTORŮ HROMADNÁ VÝROBA TRANZISTORŮ 1971 VÝROBA MIKROPROCESORŮ VÝROBA MIKROPROCESORŮ 1981 IBM PC IBM PC

VYUŽITÍ POČÍTAČŮ NA PRVNÍM STUPNI © 2006

Počítač ve třídě Motivace Motivace Pohádka, příběh, vypravování na CD-ROM Pohádka, příběh, vypravování na CD-ROM Osvojení nového učiva Osvojení nového učiva Výukové programy, slovníky, encyklopedie Výukové programy, slovníky, encyklopedie Procvičování Procvičování Výukové programy, možnost procházení Výukové programy, možnost procházení Testování, ověřování znalostí Testování, ověřování znalostí Individuální úroveň, statistika úspěšnosti, hodnocení Individuální úroveň, statistika úspěšnosti, hodnocení Informační zdroje Informační zdroje

Informační zdroj Encyklopedie Encyklopedie Tématické Tématické Všeobecné Všeobecné Slovníky Slovníky Výkladové Výkladové Překladové Překladové Atlasy a mapy Atlasy a mapy Slepé Slepé Podrobné (hospodářské, politické, …) Podrobné (hospodářské, politické, …) Internet Internet Informační studnice, obrovské množství Informační studnice, obrovské množství

Počítač mimo vyučování Počítačové kroužky Počítačové kroužky Tvůrčí, systematická činnost Tvůrčí, systematická činnost Školní družina Školní družina Didaktické hry, výukové programy Didaktické hry, výukové programy SVPU, SVPCH SVPU, SVPCH Koresponduje s výukou, individuální přístup Koresponduje s výukou, individuální přístup

Počítač doma Nevhodné hry X Účelné užívání (?) Nevhodné hry X Účelné užívání (?) Příprava do školy Příprava do školy Internet jako informační zdroj Internet jako informační zdroj Výukové programy Výukové programy Didaktické hry Didaktické hry

Děti – Hry – Počítač Přirozená potřeba dítěte HRÁT SI Přirozená potřeba dítěte HRÁT SI Vyniknout nad ostatními Vyniknout nad ostatními Objevovat neznámé, neprobádané, zakázané Objevovat neznámé, neprobádané, zakázané Napodobovat chování dospělých Napodobovat chování dospělých Malá orientace učitele v problematice Malá orientace učitele v problematice Zakazování her obecně Zakazování her obecně Pozitiva i negativa Pozitiva i negativa

Pozitiva Děti se Děti se zdokonalují v reakcích, v rozhodování zdokonalují v reakcích, v rozhodování učí ze zkušeností a chyb učí ze zkušeností a chyb mění způsob uvažování za účelem zlepšení mění způsob uvažování za účelem zlepšení učí logicky myslet učí logicky myslet učí analyzovat situaci a nalézat řešení učí analyzovat situaci a nalézat řešení procvičují v jazyce u cizojazyčných her procvičují v jazyce u cizojazyčných her doplňují slovní zásobu doplňují slovní zásobu

Negativa Děti Děti ztrácí schopnost komunikace s vrstevníky ztrácí schopnost komunikace s vrstevníky žijí svůj život ve fiktivním prostředí žijí svůj život ve fiktivním prostředí mohou přijít do styku s nežádoucími informacemi mohou přijít do styku s nežádoucími informacemi ztrácí schopnost orientace v reálném čase ztrácí schopnost orientace v reálném čase ztrácí fyzickou obratnost ztrácí fyzickou obratnost za způsob řešení konfliktů považuje násilí za způsob řešení konfliktů považuje násilí ztrácí svobodné myšlení a uvažuje schématicky ztrácí svobodné myšlení a uvažuje schématicky kopíruje jednání svého počítačového hrdiny kopíruje jednání svého počítačového hrdiny počítač a hra se stává jedinou motivací pro ostatní činnost počítač a hra se stává jedinou motivací pro ostatní činnost

Výzkum Prováděla sl. Hana Doležalová v rámci tvorby své diplomové práce „Využití počítače na 1. stupni“ (2004) Prováděla sl. Hana Doležalová v rámci tvorby své diplomové práce „Využití počítače na 1. stupni“ (2004) Osloveno cca 50 respondentů 3. – 5. ročník Osloveno cca 50 respondentů 3. – 5. ročník 70 % dětských respondentů tvořili chlapci, 30 % dívky 70 % dětských respondentů tvořili chlapci, 30 % dívky Anonymní dotazník pro děti Anonymní dotazník pro děti

1. otázka Kde máš možnost pracovat s počítačem? Kde máš možnost pracovat s počítačem? Doma … 64 % Ve škole … 24 % U kamaráda … 8 % V knihovně … 4 % Počítač nepoužívám … 0 %

2. otázka Internet… Internet… Znám a využívám … 90 % Znám, ale nepoužívám … 4 % Neznám … 6 %

3. otázka Jak často používáš počítač? Jak často používáš počítač? Denně … 70 % Občas … 30 % Vůbec … 0 %

4. otázka K čemu používáš počítač? K čemu používáš počítač? Ke hraní her … 62 % K surfování na internetu … 20 % Ke studiu, doplnění a procvičení učiva, k vypracování DÚ … 12 % K jiným činnostem (programování, atd.) … 6%

INTERNET PRO DĚTI Dětské stránky Dětské stránky Zajímavá dětská grafika Zajímavá dětská grafika Dostatečně přehledné Dostatečně přehledné Adekvátní informace Adekvátní informace Různé oblasti (hudba, film, knihy, …) Různé oblasti (hudba, film, knihy, …) Hry, pohádky, povídky Hry, pohádky, povídky

Příklady některých www stránek

INTERNET PRO UČITELE Školské instituce Školské instituce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ústav pro informace ve vzdělávání Ústav pro informace ve vzdělávání Česká školní inspekce Česká školní inspekce

INTERNET PRO UČITELE Magazíny a stránky věnované učitelům Magazíny a stránky věnované učitelům Česká škola ( Česká škola ( Učitelský spomocník ( Učitelský spomocník ( Učitelské noviny ( Učitelské noviny ( Drogové informační centrum ( Drogové informační centrum ( Drop In ( Drop In ( Škola v praxi ( Škola v praxi ( Počítačová gramotnost učitelů ( Počítačová gramotnost učitelů ( Škola za školou ( Škola za školou ( Školám ( Školám ( Orbis Pictus ( Orbis Pictus ( Škola hrou ( Škola hrou (

MULTIMÉDIA Jakýkoli text či obrázek, jehož jednotlivé prvky jsou vzájemně provázány a odkazují – na základě příbuzných témat – jedna na druhou. Jakýkoli text či obrázek, jehož jednotlivé prvky jsou vzájemně provázány a odkazují – na základě příbuzných témat – jedna na druhou. [ Různé druhy encyklopedií Výukové programy Atlasy Slovníky Interaktivní a virtuální muzea Tituly pro volný čas

Výhody a nevýhody multimédií +- Klasická kniha kdykoliv – kdekoliv kdykoliv – kdekoliv „oduševnělá“ hodnota „oduševnělá“ hodnota mnoho místa, neskladné mnoho místa, neskladné nepřehledná orientace nepřehledná orientace Multimediální program snadná orientace snadná orientace rychlé hledání rychlé hledání možnost zvuku možnost zvuku možnost fotografie možnost fotografie možnost videa možnost videa interaktivní ovládání interaktivní ovládání skladné (1 CD) skladné (1 CD) nutnost počítače nutnost počítače  nebo notebook  odpovídající konfigurace  multimediální vybavení  elektrická síť

Hlavní znaky multimédií Interaktivnost Grafika Názornost a jednoduchost ovládání Hypertext Podpora zvuků a videa

Výukové programy Vhodné pro domácí přípravu žáka Vhodné pro domácí přípravu žáka Motivační prvky programů Motivační prvky programů Skládání obrázků Pohádky, příběhy Hry Značná časová úspora Značná časová úspora Individuální přístup Individuální přístup

Obecné požadavky Dokumentace Dokumentace Instalace Instalace Ovládání Ovládání Nápověda Nápověda

Pedagogické požadavky Výklad látky Výklad látky Simulace Simulace Procvičování látky Procvičování látky Zpětná vazba Zpětná vazba Ověřování znalostí Ověřování znalostí Multimédia Multimédia

Literatura DOLEŽALOVÁ, H.: Využití počítače na 1. stupni ZŠ. (Diplomová práce) Brno: NAVRÁTIL, P.: S počítačem na základní škole. Prostějov: Computer Media, DRAVECKÁ, A.: Výukový software pro střední školy. (Diplomová práce) Brno: LEWIS, Ch.: 101 praktických rad: Multimédia. Praha: Ikar, ČERNOCHOVÁ, M. a kol.: Využití počítače při vyučování. Praha: Portál, RŮŽIČKA, O.: Internet pro děti. Praha: Computer Press, RŮŽIČKA, O.: Internet pro učitele. Praha: Computer Press, SLAVÍK, J. – NOVÁK, J.: Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál, JŮVA, V. sen.&jun.: Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, LICHTNEGER, Z.: Počítače na 1. stupni ZŠ: Využití grafických programů ve výuce na 1. stupni ZŠ. (Diplomová práce) Brno: ŠPELDA, K.: Počítače ve zpětném zrcátku. Computer, 2002, roč. IX, č. 18, str STERNBERG, R. J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.