PEDOPSYCHIATRIE - speciální část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Charcot – Marie – Tooth v dětském věku
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Hyperkinetické poruchy F 90.1 Emoční poruchy F Poruchy chování F91
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Marie Sádlová Neurovědy 2012
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Výchova mládeže s více vadami
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
Klasifikace poruch chování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Je vaše dítě nezvedené nebo nemocné?
Další psychotické poruchy
Specifické dětské diagnózy
Specifické poruchy školních dovedností
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
SCHIZOFRENIE.
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Poruchy psychického vývoje
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Dětská a adolescentní psychiatrie seminář pro posluchače LF MU (zkrácená verze) Ivana Drtílková.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Poruchy chování, poruchy emocí a sociálních vztahů a jiné neorganické poruchy v dětství.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Inteligence DUM_19.
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PEDOPSYCHIATRIE - speciální část Prof. MUDr. Ivana Drtílková, CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno

HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD (Attention Deficit Hyperactivity Disoder) HLAVNÍ PŘÍZNAKY:  HYPERAKTIVITA  DEFEKT POZORNOSTI ČASTÉ PŘÍZNAKY:  impulzivita  iritabilita  desinhibované chování  nedostatek sebekázně a vytrvalosti  snížená vnímavost k nebezpečí - úrazovost VÝSKYT: cca 10 % dětí mladšího školního věku – častěji u chlapců než u dívek ( 9 : 1 )

HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: ŠKOLA :  nekázeň ( vyrušování, neklid )  chyby z nepozornosti, rychlé vyčerpání pozornosti  neschopnost dokončit obsáhlejší úkol  MIMOINTELEKTOVÉ selhávání v prospěchu  konflikty se spolužáky, neoblíbenost

HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: DOMOV:  tresty za školní neúspěchy a poznámky  časté represe za zlobení (hlučnost, neposlušnost)  preferování „hodnějších“ sourozenců DŮSLEDKY:  pocity neúspěšnosti  zklamal očekávání rodičů  možné sekundární neurotické poruchy nebo sek. poruchy chování

HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: PROGNÓZA:  cca v 50 % spontánní vymizení po 12 roce  u části přechod do kontinuální, reziduální poruchy v dospělosti LÉČBA:  stimulantia ( Ritalin ), antidepresíva  vyjímečně neuroleptika  psychoterapie, práce s rodiči

DĚTSKÝ AUTIZMUS (Kanner,1943) DĚTSKÝ AUTIZMUS (Kanner,1943) SOCIÁLNÍ A EMOČNÍ ODTAŽITOST, „EXTREMNÍ OSAMĚLOST“ Vznik - před 3. rokem Prevalence - 4 - 5 případů na 10 000 dětí PŘÍZNAKY : nezájem o kontakt s okolím snížená fixace tváří očima nezájem o komunikaci a používání řeči (monology) často nepřirozená intonace, echolalie, gramatické zvláštnosti citová chladnost nebo nepřirozené emoce

DĚTSKÝ AUTIZMUS PŘÍZNAKY : ulpívání na stereotypech (snaha zachovat stejnost) panické, úzkostné reakce v nových situacích stereotypní, nekonstruktivní hry zájem o neživé (non soft) předměty neadekvátní zkoumání a manipulace (čichání, olizování) bizarní stereotypní pohyby (třepání rukou )

DĚTSKÝ AUTIZMUS INTELEKT - u části v normě ( těžko využitelný ) - u části mentální retardace - u části izolované, akcentované schopnosti a nadání ( paměť, počty, malování...) ETIOLOGIE - genetické vlivy ? U části dysregulace 5 -HT, DA TERAPIE - neuroleptika, psychoterapie

ASPERGERŮV SYNDROM VÝSKYT : převážně u chlapců ( 8 : 1 ) introverze (ČÁSTEČNĚ PŘIPOMÍNÁ LEHKOU FORMU DĚTSKÉHO AUTIZMU NEBO SCHIZOIDNÍ PORUCHU OSOBNOSTI, VĚTŠINOU BÝVÁ NORMÁLNÍ IQ A SCHOPNOST ŘEČI ) VÝSKYT : převážně u chlapců ( 8 : 1 ) introverze nedostatek empatie emoční odtažitost potíže v sociálním kontaktu zvláštnosti ve vyjadřování a intonaci někdy zvláštní nadání a zájmy

EMOČNÍ PORUCHY SEPARAČNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ SE ZAČÁTKEM SPECIFICKÝM PRO DĚTSTVÍ SEPARAČNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ úzkost z odloučení od blízkých osob odmítání školy v souv. s odloučením od rodičů odmítání spát bez přítomnosti blízké osoby strach být doma samo tělesné příznaky ( bolesti hlavy, břicha, zvracení...) při odchodu z domova bouřlivé afekty ( pláč, vztek nebo apatie)při odloučení

EMOČNÍ PORUCHY FOBICKÁ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ specifické strachy podmíněné vývojovou fází na př.zoofobie v předškolním věku SOCIÁLNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ před věkem 6 let strach z cizích lidí a vyhýbání se jim strach může zahrnovat i vrstevníky

EMOČNÍ PORUCHY PORUCHA SOUROZENECKÉ RIVALITY často po narození mladšího sourozence nadměrné soutěžení o přízeň rodičů nepřátelství nebo ubližování sourozenci někdy regresivní chování

SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŘEČI PORUCHA ARTIKULACE - patlavost, šišlání EXPRESIVNÍ PORUCHA - chápání mluvené řeči normální, omezená vyjadřovací schopnost (exprese) RECEPTIVNÍ PORUCHA - primárně postiženo chápání (recepce) řeči, sekundárně i vyjadřování.

SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ při normálním intelektovém vývoji jsou problémy správně: ČÍST - DYSLEXIE PSÁT - DYSGRAFIE POČÍTAT - DYSKALKULIE

SPECIFICKÁ VÝVOJOVÁ PORUCHA MOTORICKÉ FUNKCE Dříve LMD - lehká mozková dysfunkce syndrom neobratného dítěte

SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ PROJEVY: LEHKÉ OPOŽDĚNÍ MOTORICKÉHO VÝVOJE, PORUCHY JEMNÉ I HRUBÉ MOTORICKÉ KOORDINACE: - neobratná chůze - problémy zasáhnout cíl - udržet při zátěži rovnováhu - špatný grafický projev ( písmo,kreslení) - nadbytečné synkinézy při motorické aktivitě - často nespecifické abnormity na EEG

SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ Běžné neurologické vyšetření bývá normální, nedostatky motorické funkce patrny až při zátěži ( tzv. soft sings ). Porucha motorické funkce je cca u 5O% dětí s hyperkinetickou poruchou – úrazovost. ETIOLOGIE: susp. vliv perinatální hypoxie

TIKOVÉ PORUCHY Tiky motorické, fonační, vokální Nejčastější lokalisace: mimické svalstvo (palpebrální), šíje… Klasifikace: PŘECHODNÁ TIKOVÁ PORUCHA ( předškolní věk) převážně tiky mimické trvá max. 1 rok obvykle nevyžaduje farmakologickou léčbu

TIKOVÉ PORUCHY CHRONICKÁ MOTORICKÁ NEBO VOKÁLNÍ TIKOVÁ PORUCHA (začátek v dětství, přechod do dospělosti) tiky motorické, někdy i vokální (ne současně) chronický průběh, období remisí a exacerbací farmakoterapie vhodná

SYNDROM GILLES DE LA TOURETTE ( TOURETTŮV SYNDROM ) Začátek mezi 7-11 rokem, v dospělosti někdy zmírnění těžké motorické tiky kombinované s vokálními ( současně ) motorické tiky mohou být složité, podobné rituálům vokální tiky v podobě: - vyrážení slov, slabik , zvuků - echolalií - koprolalií

ETIOLOGIE MNOHOČETNÁ NEUROTRANSMITEROVÁ PORUCHA s převahou dopaminergní hyperaktivity TERAPIE: NEUROLEPTIKA - haloperidol ( starší, klasická léčba ) - atypická n. + benzodiazepiny ( současnost)