KOMUNIKACE PhDr. Eva Tomešová, PhD. FTVS UK, TŠ, 11.1. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
proces komunikace Škola:
Advertisements

pro společnost Chodura
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Neverbální komunikace
Hodnocení výstupu v kurzu verbální složka: přiměřená hlasitost přiměřené tempo správné frázování dynamika řeči emocionalita.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Neverbální komunikace
Komunikační dovednosti
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Komunikace a její využití v řízení
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
Prezentační dovednosti
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
Komunikační inteligence. Cíle a obsah kurzu  definice asertivity  charakteristiky pasivity, pasivní agresivity, agresivity a asertivity.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Dekódování, zpětná vazba Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Efektivní komunikace Budoucnost pro připravené
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Asertivita.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Transkript prezentace:

KOMUNIKACE PhDr. Eva Tomešová, PhD. FTVS UK, TŠ,

Trenér naříká: „Prostě s ní nedokážu rozumně promluvit.“ „Musím jí to snad říkat tisíckrát?“ „Když s ní mluvím, jde jí to jedním uchem tam a druhým ven.“

Sportovec si stěžuje: „Nikdy nám nevysvětlí, proč to dělá.“ „Je tak těžké se k němu přiblížit.“ „Vždycky křičí a nadává.“ „Neposlouchá, je zaujatý tím, co nám chce říct on.“

Komunikační proces...dobrá přihrávka! PŮVODCE 1. Rozhodnutí vyslat sdělení. 2. Zakódování myšlenek do vzkazu....trenér oceňuje mé úsilí. PŘÍJEMCE 4. Dekódování vzkazu- interpretace. 5. Vnitřní reakce příjemce na vzkaz Komunikační kanál

ÚčelTypy komunikace:komunikace: přesvědčit zhodnotit informovat motivovat řešit problémy interpersonální intrapersonální (vnitřní řeč) verbální neverbální (50-70%)

Efektivní komunikace - verbální 1. Buďte přímí 2. Buďte vlastníkem svých vzkazů 3. Buďte úplní a specifičtí 4. Buďte zřetelní a konzistentní. Vyhněte se dvojstranným vzkazům 5. Sdělte své potřeby a pocity jasně 6. Oddělte fakta od vlastního názoru 7. Zaměřte se jen na jednu věc 8. Poskytujte zpětnou vazbu okamžitě 9. Ujistěte se, že vaše sdělení nenese žádné skryté vzkazy 10. Ukažte podporu 11. Buďte konzistentní s nonverbální komunikací 12. Zopakujte, co jste řekli 13. Přizpůsobte vzkaz zkušenostem a znalostem příjemce 14. Ověřte si, že byl váš vzkaz správně interpretován

Efektivní komunikace - neverbální Fyzický vzhled (úprava vlasů, oblečení...) Postoj (vzpřímená, chůze, hlava, sebevědomí) Gesta (uzavřenost, nadřazenost) Proxemika (osobní prostor, favorizace) Doteky (snaha uklidnit, empatie) Mimika Charakteristiky hlasu

Aktivní naslouchání dávat pozor na hlavní a podpůrné argumenty ocenění řečeného a odpověď přiměřená zpětná vazba dávat pozor na celkovou komunikaci neverbální komunikace naslouchajícího oční kontakt přikyvování zájem o obsah, důvody a pocity…

Aktivní naslouchání - metody parafrázování řečeného pochopil jsem, že říkáš, že… nech mě si to ujasnit, řekla jsi, že… říkáš mi, že… otázka, která umožní vyjádřit pocity vyhnout se „proč?“ duševně se připravte na naslouchání

Podpůrné naslouchání - tipy podpůrné chování popisuje chování místo hodnocení a napadání zaměřuje se na okamžité myšlenky a pocity nemanipuluje je empatické, ne indiferentní zůstává otevřené novým nápadům, perspektivám a možnosti změny + přikyvování a oční kontakt

Podpůrné naslouchání - tipy potvrďte, že nasloucháte nepřerušujte, pozor na nonverbální signály neverbální signály naslouchání postavit se dostatečně blízko, natočit se čelem udržovat oční kontakt, ale umožnit odklon přiměřený výraz ve tváři udržet otevřený postoj zrcadlit (nejlépe gesta pohody) zůstaňte flexibilní

Problémy a nedorozumění ze strany původce nejasný nebo dvoustranný vzkaz nekonzistentní vzkaz ze strany příjemce interpretace (klíčová slova, citlivá témata) neposlouchá (má na uších sluchátka…)

Konfrontace přímá diskuse mezi lidmi v konfliktu kdy ne! když jste naštvaní proč nemají lidé rádi konfrontace: očekávají negativní a stresující výměnu názorů vyhnou se hádají se a zvyšují pocit nepřátelství „srovnám ji, připomenu jí její pozici“ x „zvážíme a posoudíme konkrétní chování a jeho následky“

Produktivní a méně stresující konfrontace Vyjádřete své pocity konstruktivně – zlost a vztek: ventilovat? jsme iracionální a krutí zvládaný vztek: nenapadejte charakter ani osobnost nejdříve pojmenujte své pocity dejte si čas (na uklidnění)

Produktivní a méně stresující konfrontace Přemýšlejte! o následcích!!! způsobu vaší komunikace doručíte vzkaz bez napadení nebo zostuzení druhého? Zkuste porozumět. rozumíte osobě a situaci? její pozici? nechte druhého vyjádřit pocity

Produktivní a méně stresující konfrontace Buďte empatičtí jak bych se cítil já na jeho místě Buďte váhaví nechte to druhého vysvětlit, netlačte Postupujte pomalu

Kritika „Sendvičový přístup“ pozitivní výrok instrukce zaměřené na budoucnost kompliment