OBJEKTIVIZACE HODNOCENÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKY Z ANGLICKÉHO JAZYKA Aplikace ERR na FF a FSS MU PhDr. Libor Štěpánek, Ph.D. CJV MU Brno lstep@fss.muni.cz
Postavení jazyků na MU Jazyková průprava studentů před zkouškou Definice hodnocení ústní zkoušky Analýza evaluace na FF/FSS MU
Masarykova univerzita v Brně ►►►princip tzv. minimálních jazykových kompetencí Fakulty MU ►►► konkrétní vyžadované kompetence FF a FSS ►►► B2 ERR Centrum jazykového vzdělávání ►►► garant využitelných jazykových dovedností ►►► zprostředkovatel výuky jazyků
VÝCHOZÍ SITUACE JAZYKOVÉ PRŮPRAVY (1) Dvousemestrální kurz (2) Intenzivní přípravný kurz (3) Samostudium / E-learning
DEFINICE HODNOCENÍ přímé analytické minimální kontrolovaná úroveň souborné vedené řízeným úsudkem
STANDARDNÍ OBSAH ZKOUŠKY JEDNOTNÉ ZADÁNÍ: „Akademická prezentace na odborné téma dle vlastního výběru v maximální délce 10 minut, s následnou diskusí“ ►►► testování dovedností mluvené produkce i interakce
STANDARDNÍ PRŮBĚH ZKOUŠKY (A) ROVNÉ PODMÍNKY PRO VŠECHNY TESTOVANÉ (1) příprava materiálů a pomůcek (2) zahájení prezentace (3) ukončení prezentace (4) zahájení, řízení a uzavření diskuse (5) rozloučení s publikem
STANDARDNÍ PRŮBĚH ZKOUŠKY (B) ROVNÉ PODMÍNKY PRO VŠECHNY V PUBLIKU (1) všeobecné okruhy otázek (2) konkrétní úvod dotazu z různých okruhů
STANDARDNÍ PRŮBĚH ZKOUŠKY (C) ROVNÉ PODMÍNKY PRO ZKOUŠEJÍCÍHO: (1) neřešitelná situace (2) časové omezení 1/2 STOP
SPECIFIKACE OBSAHU HODNOCENÍ Minimální úroveň B2 …student „dokáže připravit a přednést prezentaci na odborné téma, dále je schopen vést odborně zaměřenou diskusi, reagovat přiměřeně, a umí obhájit své stanovisko. Bez problémů rozumí i delším odborným textům pronášeným v normálním tempu.“
SPECIFIKACE DEFINOVANÝCH KRITÉRIÍ Organizace logická posloupnost, úvod, cíle, hlavní body, závěr, rozloučení, čas Obsah relevantní pro publikum, informativní, srozumitelný Jazyk vhodný registr, vysvětlení odborné terminologie, gramatická správnost, správná výslovnost klíčových slov, hlas: rychlost, hlasitost, srozumitelnost, intonace Řeč těla oční kontakt, vhodné využití poznámek, minimum čtení, nadšení pro téma Pomůcky vhodné, jasné, podpůrné Diskuse vhodnost reakcí na různé druhy otázek, jasné, adekvátní odpovědi + celkový dojem připravenost, zajímavost, zábavnost
JEDNOZNAČNÝ KLÍČ HODNOCENÍ F úroveň B1 a nižší ►►►testovaný u zkoušky neobstál E minimální úroveň jazykové vybavenosti B2 D minimální úroveň jazykové vybavenosti B2 + některé oblasti „vyšší kvality“ C „kvalitní“ ústní projev na úrovni B2 B „kvalitní“ ústní projev na úrovni B2 + některé dovednosti na úrovni C1 A úroveň C1
TÝMOVÉ HODNOCENÍ (1) zkoušející (s konečnou odpovědností) * *další vyučující s poradním a objektivizujícím hlasem bez konečné odpovědnosti (2) informované publikum (studenti s poradním a objektivizujícím hlasem)
STANDARDNÍ ANALYTICKÝ PRŮBĚH EVALUACE S KRITICKOU ZPĚTNOU VAZBOU (1) PUBLIKUM: analýza, komentář a zpětná vazba (2) TESTOVANÝ: „obhajoba“ či vysvětlení postupů a záměrů (3) ZKOUŠEJÍCÍ: konfrontace hodnocení a zpětných vazeb ►►► KONEČNÉ HODNOCENÍ
Využití ERR ověřitelná kvalita výstupů minimálních kompetencí ústního projevu jednotnost výstupů minimálních kompetencí ústního projevu srovnatelnost výsledků hodnocení řízeným úsudkem v rámci jedné instituce i v mezinárodním měřítku velké množství všeobecných i detailních hodnotících kritérií možnost aplikace na různé vyhraněné oblasti jazyka
Zcela objektivní hodnocení ZÁVĚR Zcela objektivní hodnocení ústního projevu standardní obsah zkoušky týmové hodnocení CJV na FF a FSS MU standardní průběh hodnocení minimální úroveň jasný klíč hodnocení využití ERR standardní průběh zkoušky
Zdroje: Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Council of Europe, Education Committee, Modern Languages Division, Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. Masarykova univerzita http://www.muni.cz/. Fakulta sociálních studií MU http://www.fss.muni.cz/. Filozofická fakulta MU http://www.phil.muni.cz/. Anotace předmětu Anglický jazyk pro akademické účely CJVA2B, CJVA2M, http://www.is.muni.cz/. Zápis č. 3 z kolegia rektora, 21.3.2006, https://inet.muni.cz/proxy/rec/kolegium/2006/210306kol.htm.