Německá pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Advertisements

Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
PEDAGOGICKÉ MYŠLENÍ 17. A 18. STOLETÍ
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Friedrich Fröbel ( ).
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Národní institut dětí a mládeže MŠMT Centrum ekologické výchovy DŘÍPATKA pracoviště pro školní i mimoškolní environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu,
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
České země za třicetileté války
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Škola základ života Petr Machala.
století vznik kapitalistické společnosti
Romantismus.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
RUSKÁ PEDAGOGIKA 19.století.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Přetrvává stejný postoj k dítěti
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Postavení pedagogiky mezi vědami
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Druh učebního materiálu
Filozofie osvícenství v Německu
Význam J.A. Komenského 5.část
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
OSVÍCENSTVÍ.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Filozofie osvícenství ve Francii
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Teorie a metodika výchovy
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Tělovýchovné směry raného kapitalismu
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Školní vzdělávací program
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Německá pedagogika

Vývoj v Německu 17. a 18. století Odlišný vývoj než v Anglii a Francii Po třicetileté válce (1618 – 1648) → roztříštění na malé feudální státy Šlechta si za reformace upevnila své postavení,usilovala o zachování feudálních poměrů Šlechta nepodporuje snahy o sjednocení ani industriální rozvoj

Wolfgang Ratke Reformátor Představitel hnutí za jednotu německého národa a osvobození německé národní kultury 1571 - 1635

Wolfgang Ratke Zamýšlel obnovit všechny vědy Nová škola → metodika i organizace Žádá : 1. základní vzdělání pro veškerou mládež ve státní škole v mateřštině 2. vyučování se opírá o žákovu zkušenost a má podněcovat jeho zájem 3. osobnost učitele – jeho vzdělání a morální profil

Vývoj hospodářských a politických poměrů Opožďoval se za vývojem Anglie a Francie Růst průmyslu → sílí buržoazie → domáhá se odstranění feudálních pout Vznik osvícenského hnutí – básníci a kritikové: Lessing, Goethe a filosofové: Kant, Fichte

Filantropismus zakladatelem J. Bernhard Basedow osvícenské hnutí nastupující buržoazie Zaměřeno na výchovu k praktickému životu

Osvícenství v Německu Nástup osvícenství opožděn G. E. Lessing (1729 – 1781) Oslabení nastupujícím romantismem Vliv francouzského osvícenství a ideály Rousseauovy → hnutí filantropické a novohumanistické – 18. stol

Filantropisté Pedagogové „posedlí výchovou“ Výchova k obecně prospěšnému šťastnému a vlasteneckému životu s důrazem na praktickou a tělesnou výchovu. Cíl: dosažení lidské blaženosti, která je nerozlučně spjata s užitečností každého člověka pro společnost Měli blízko k názorům Komenského, Locka, Rousseaua Filantropické ústavy = školy mimo města, blíž přírodě

Znaky filantropismu Filein – milovat a anthropos – člověk → přátelé lidí Výchova mládeže k životu obecně prospěšnému, vlasteneckému a šťastnému Chudé děti → industriální výchova Náboženská tolerance Snaha o vytvoření praktického a užitečného vzdělání : vyučovali latině – komunikativní metodou, angličtině, francouzštině, přírodopisu, matematice, zeměpisu, historickým vědám, tělesné výchově Stejnokroje, žít prostým životem v ústavu. Chlapci – příprava na život měšťanského podnikatele Mravní výchova výše než rozumová Vzdělávání pouze chlapců, dívky mají plnit povinnost paní domu, matky a manželky Učitelské semináře a cvičné třídy

Johann Bernard Basedow 1724 – 1790 Nutnost zřízení státního školství 1768 – uveřejnil v Hamburku reformní plán : „Výzva k přátelům lidstva a zámožným lidem ohledně škol a studií a jejich vlivu na veřejné blaho“ včetně plánu Elementární knihy lidského poznání

J. B. Basedow 1774 – otevřeno Filanropinum v Dessavě Škola měla vychovávat Evropany a věnovat se všem vrstvám obyvatelstva Osvobození od tradičních vlivů církve, měst → financována soukromě Cílem nové výchovy: připravit jedince pro život tak, aby byl prospěšný své vlasti a byl současně šťastný Klasické jazyky nahrazuje jazyky živými, vyzvedá úlohu mateřského jazyka, klade důraz na tělesnou zdatnost a posiluje pracovní vyučování Odmítá verbální osvojování skutečnosti, vyzvedá přímou zkušenost získanou exkurzemi, cestováním v dílnách Podpora veřejnosti i rodičů postupem opadala 1793 - Filantropinum uzavřeno

Immanuel Kant (1724 – 1804) Nejvýznamnější reprezentant německé filozofie a pedagogiky 18. stol Pedagogický optimista, který věří, že se člověk stává člověkem jedině výchovou Optimální výchova je výchova školní → umožňuje začlenění do společnosti 1776 – přednáška „O pedagogice“ → zřizovat soukromé experimentální školy, které by ověřily otázku : „Jak dalece je školní výchova – na rozdíl od domácí – schopna ukáznit kultivovat a civilizovat?“

Děkuji za pozornost Alžběta Brožová