Základy práce se skupinou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Předmět a prameny pracovního práva
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vymezení a pojetí sociální práce
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Prostředky dosahování pozitivních změn v práci s rizikovou mládeží
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Konflikty a způsoby jejich řešení
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální práce s rodinou 3
Struktura výuky.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Zdravá škola.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Alternativní a augmentativní komunikace
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Přednáška č. 2 Druhy skupin
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pedagogická komunikace
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Manager nebo leader? Management je pozice
ARTETERAPIE.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Skupinová dynamika.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Základy práce se skupinou Společnost pro vzdělávání a reflexi v sociální práci www.ispolu.cz

Motivy – cíle – kritéria Jaké jsou vaše motivy pro účast v kurzu – co vás k tomu vedlo? Co čekáte od kurzu – co si chcete odnést? Na čem nejprve poznáte, že je pro vás kurz přínosem?

Základy práce se skupinou (16 hodin) Cílové kompetence Účastníci kurzu získají nové znalosti a dovednosti v oblasti tzv. měkkých dovedností, tzn. rozšíří své kompetence i na oblast práce se skupinou klientů/uživatelů. Dovednost, kterou by měli účastníci získat, spočívá ve schopnosti navázat účinnou a efektivní komunikaci s uživateli služby v rámci skupiny, a taktéž si osvojit techniky práce se skupinou procvičované v kurzu.

Osnova v nabídce modulu co je skupina vývoj skupiny k čemu je dobré pracovat se skupinou (k jakým cílům práce s uživatelem jí lze využít) kdo může pracovat se skupinou (dovednosti potřebné pro tuto práci rizika práce se skupinou

Základy práce se skupinou Šest hlavních pilířů: Člověk je skupinový tvor. Skupina má moc. Skupinová práce má také své limity. Bariéry a obavy pro práci se skupinou lze pochopit (i překonat). Důležité je začít. Cvičení dělá mistra.

Základy práce se skupinou Člověk je skupinový tvor V jakých skupinách jste byli – žili dosud? V jakých rolích – jako kdo jste byli v těchto skupinách? Co vám to dalo, co vzalo? V jaké roli vám bylo nejlépe (např. vede – je veden)?

Základy práce se skupinou Sociální skupina: Obecně můžeme sociální skupinu definovat jako uskupení dvou nebo více jedinců, kteří jsou ve vzájemné interakci, dosahují společné identity – tj. vědomí, že patří k sobě, uvědomují si jeden druhého a vzájemně spoluurčují skupinové normy.

Základy práce se skupinou Podstatné znaky skupiny účastníci prožívají to, jak k sobě patří definují se jako k sobě patřící jedinci sledují společné cíle sdílí normy a předpisy chování dané oblastí činnosti mají mezi sebou více interakcí než navenek identifikují se se společnou vztažnou osobou jsou prostorově či časově odděleni od ostatních v okolí

Základy práce se skupinou Dělení skupin: Skupiny homogenní. Například skupina drogově závislých nebo týraných žen. Skupiny úkolově zaměřené. Řeší konkrétní problém (příkladem je skupina, kdy se účastníci učí asertivnímu jednání). Psychoterapeutické skupiny. Tyto skupiny mají mnoho podob, ať jde o teoretickou orientaci (psychodynamická, transakčně-analytická) nebo o klientelu, která zahrnuje chronické psychotiky nebo lidi trpící určitou závislostí. Svépomocné skupiny. Jsou založené na vzájemné pomoci a podpoře. Skupiny pro výcvik lidských vztahů. Mezi tyto skupiny patří skupiny setkání (encounter), skupiny výcviku k senzitivitě, skupiny tréninkové (T-skupiny). Skupiny zaměřené na dosažení sociálních cílů. Příkladem jsou skupiny práce s mládeží a práce s komunitou

Základy práce se skupinou Skupina má moc Kdy a v čem vás ovlivnil skupinový tlak (normy, vztahy, zvyklosti, očekávání)? Jak jste to prožívali? Vzepřeli jste se někdy skupině? Co vám v tom pomohlo, co bránilo? Využíváte nyní moc skupiny – jak, s jakým efektem?

Základy práce se skupinou V čem vidíte význam samostatného myšlení? Co toto myšlení ohrožuje?

Základy práce se skupinou Jak by jste vysvětlili tyto pojmy: Manipulace Tlak skupinových norem Lidská tendence k závislému jednání – konformita Kognitivní disonance

Základy práce se skupinou Dynamika skupiny Skupinová dynamika je souhrn skupinového dění a skupinových interakcí. Zahrnuje interpersonální vztahy a interakce osobností členů skupiny spolu s existencí a činností skupiny a silami z vnějšího prostředí. Patří sem zejména: cíle a normy skupiny, vůdcovství, koheze a tenze, projekce minulých zkušeností a vztahů do aktuálních interakcí, vytváření podskupin a vztahy jedinců a skupiny.

Základy práce se skupinou Fáze vývoje skupiny Každá skupina, která po určitou dostatečně dlouhou dobu plní nějaký společný cíl a má relativně stálý počet členů, se v této době specificky vyvíjí a lze u ní obecně pozorovat určité vývojové fáze. Základem níže uvedeného členění je nízká fluktuace lidí v týmu a podmínka určité uzavřenosti skupiny. Existují různé přístupy, ale většinou se dělí do 3–5 fází, každá fáze má své úkoly, tvar a cíle, skupina nemusí všechny procházet.

Základy práce se skupinou Ilustrační dělení fází vývoje skupiny (dle I. D. Yaloma) 1. Fáze orientace a závislosti Snaha zjistit, „o co jde“, „k čemu to je“, „jak mi to pomůže“. Účast váhavá, hledá se smysl, členové očekávají vedení a informace, zaměření na formálního vůdce skupiny, přeceňování jeho role, vzájemná orientace ve skupině, hledání podobností, ujasňování dovnitř nebo ven, komunikace spíše společenská oťukávání, k problémům se přistupuje povrchně racionálně, rady mají jen zřídka hodnotu, vyjádření zájmu. 2. Fáze konfliktu a protestu Konflikty mezi členy, ale i skupinou, tendence k sebeprosazení, boj o vůdcovství, krystalizace rolí (vytváří se hierarchie rolí), ochoty vyjadřovat emoce (zvláště hostilní), snahy o úniky ze skupiny, projevy protestu vůči formálnímu vůdci či terapeutovi, agresivita bez ohledu na způsob vedení skupiny, nebezpečí obětního beránka, při nevhodném vedení až otevřená agrese vůči vedoucímu, složité období.

Základy práce se skupinou 3. Fáze vývoje koheze a kooperace Snižování napětí, menší počet konfliktů, narůstání koheze, vědomí „my“, společných norem a hodnot, vůdcovství již není problém, vyšší zodpovědnost a aktivita, intimita ve skupině, daleko a blízko, v terapii – hovor o sobě a jiných členech skupiny, hlubší vyjadřování pocitů, předpoklad procesu změn, pocit bezpečí. 4. Fáze cílevědomé činnosti Integrovaná pracovní skupina – zamýšlí se, radí, kritizuje, povzbuzuje, přijímá rozhodnutí, skupina je kohezní, ale nepotlačuje negativní emoce, hostilita bývá konstruktivně zpracována. Někdy spojována s třetí fází.

Základy práce se skupinou Vliv na charakter vývoje skupiny chování vedoucího skupiny frekvence setkávání cíle a složení skupiny a další faktory Obsahově znamená v počátku vývoje větší pozornost vztahům ve skupině a problémům v další fázi prohlubování oblasti zdrojů problémů a řešení úkolů v posledních fázích řešení problému a jeho ukotvení v přirozeném prostředí

Základy práce se skupinou Aktivita vedoucího skupiny A) zpočátku velká (role vůdce a ochránce), emoční podpora, kognitivní vysvětlování principů, komentování děje ve skupině B) ve středním období role inspirátora a rozhodčího, alternativy metod a technik, jejich moderování, hodnocení, pozitivní konotace C) v období zralosti skupiny role poradce týmu – zasahuje aktivním doporučením či rozhodnutím. Důležitá selektivní autentičnost (zrcadlí dění ve skupině).

Základy práce se skupinou Cíle skupiny a jejich dosahování Systém dosahování cílů – liší se podle zaměření skupiny. Terapeutická skupina, pracovní skupina, účastníci kurzu. Společným znakem všech skupin je dosáhnout vhledu do problematiky, pochopit ji a dokázat se v ní orientovat a pracovat s ní. Rozvoj a posilování skupinových cílů Skupina bude fungovat efektivně, jestliže bude mít cíle, které jsou: jasné a zřetelné všeobecně považované za důležité respektovány členy týmu

Základy práce se skupinou Skupinová práce má také své limity Co jako pracovníci potřebujete s klienty dělat či řešit? Jak vidíte možnosti využití skupinové práce? Kde je její silná a slabá stránka? Jaké příležitosti pro její využití se nám nabízejí? S jakými riziky je nutno počítat?

Základy práce se skupinou Definice skupinové práce: „Pod pojmem skupinová práce rozumíme sociální práci s malými skupinami. Jejím cílem je zlepšení kvality života celé skupiny nebo podpora individuálních potřeb členů skupiny (tj. navození změny v chování, rozvoj sociálních dovedností, posílení sebevědomí). K očekávané změně má dojít v sociálním fungování skupiny nebo v běžném životě každého účastníka.“

Základy práce se skupinou Specifické faktory skupinové práce: členství ve skupině emoční podpora pomoc jiným sebeexplorace a sebeprojevení odreagování (abreakce) zpětná vazba náhled nácvik nových vzorců chování získávání nových informací a sociálních dovedností

Základy práce se skupinou Cíle skupinové práce Lidé se sdružují do skupin, aby dosahovali určitých cílů. Skupinu obvykle tvoří jedinci, z nichž každý má své osobní očekávání - svůj vlastní cíl. Tento člověk se pak snaží ve skupině prosadit své potřeby a zájmy. Taková situace může být pro skupinu nebezpečná. Je důležité, aby se všichni členové skupiny shodli na společných cílech a přijali je za své. Cíle si skupina formuluje sama podle svého zaměření a složení. Nikdy by cíle neměl formulovat pouze vedoucí skupiny.

Základy práce se skupinou Možné cíle skupinové práce: Dosáhnout vhledu do problematiky jedinců a pomoci jim pochopit a změnit nesprávné postoje. Změnit maladaptivní vzorce chování ve směru přiměřené sociální adaptace. Zprostředkovat poznatky o zákonitostech interpersonálních a skupinových procesů jako podklad k efektivnějšímu a harmoničtějšímu jednání s lidmi. Podpořit zrání osobnosti ve smyslu rozvinuti vlastního potenciálu a dosažení optimální výkonnosti i pocitu štěstí. Odstranit chorobné příznaky ať přímým nácvikem s předcvičováním nebo nepřímo vyřešením interpersonálních či intrapsychických konfliktů, které je vyvolaly nebo udržovaly

Základy práce se skupinou Jak vidíte možnosti využití skupinové práce teď?

Základy práce se skupinou Bariéry a obavy pro práci se skupinou lze pochopit. Čeho se obávám? Co mi doposud bránilo pracovat skupinově? Co bych potřeboval získat či ztratit, abych více využíval skupinovou práci? Co s tím mohu dělat?

Základy práce se skupinou Základní komunikační prostředky vedoucího skupiny: parafrázování a ověřování (shrnování toho, co klient říká, „myslíte tím, že…“), reflektování (používání otevřených otázek: co si o tom myslíte, jak byste to řešil vy, co vás nejvíce zaujalo, překvapilo, ….), rámování (rámovací výroky zaměřené na sledování cílů setkání).

Základy práce se skupinou Důležité je začít Kde už nyní se s klienty potkávám ve skupině? Není možné už na něco navázat? Kde se potkávají klienti sami od sebe? Koho ještě mohu zapojit do skupinové práce? Jak by mohl vypadat můj základní model skupinové práce?

Základy práce se skupinou Cvičení dělá mistra Cíl: utvořit prostor pro nácvik základních modelů skupinové práce a doplnit tyto dovednosti o organizační zásady, pravidla, bezpečnostní pokyny.

Základy práce se skupinou Speciální techniky skupinové sociální práce – jednotlivé typy: Komunitní kruh rozdělování slova pro pojmenovávání asociací Přinášení příběhů (znáte někoho, slyšeli jste o tom…?) interaktivní práce s libovolným tématem ověřená technika používaná u dětí a dospívajících, např. v preventivních programech.

Základy práce se skupinou Časová osa programu: uspořádání do komunitního kruhu, představení lektora + organizační informace, vymezení tématu programu, proč jsme se tady sešli („Ráda bych se dnes s vámi bavila o partnerském násilí, zejm. o osobě násilníka, o jeho motivech, ale i možnostech mezi kterými se rozhoduje“) práce se základní otázkou „Jakou máte představu o člověku, který se dopouští partnerského násilí?“, práce např. s příběhem, zejm. s důrazem na reflektující otázky, reflexe setkání „Co jste si odnesli, co vás nejvíce oslovilo…?“, zkompetentnění pomáhajícího pracovníka jako osoby za kterou mohou jít, když budou hledat alternativu, nabídka dalších kontaktů

Základy práce se skupinou Pravidla ve skupině Skupina může efektivně fungovat pouze tehdy, když v ní platí určitá pravidla - normy. Normy jsou nepsaná nebo v některých skupinách i psaná pravidla vyjadřující, co je z hlediska skupiny správné a žádoucí a co naopak není. Normy mají vliv na postoje a chování členů. Každá skupina si vytváří své normy a ty pak dodržuje a akceptuje. Dodržování těchto norem skupina vyžaduje a své členy k jejich respektování tlačí. Jedná se například o míru otevřenosti a aktivity ve skupinovém dění, ale také o pravidelnou účast na skupině a dochvilnost. Pro dobrou práci skupiny je nutno vytvořit bezpečný rámec, který poskytují pravidla členství. Tato pravidla by měla být prodiskutována před celou skupinou dříve, než je zahájena činnost skupiny.

Základy práce se skupinou Podle Riegra (1998) lze pravidla shrnout do těchto pěti bodů: Mlčenlivost a důvěrnost. Otevřenost a upřímnost. Právo říci „stop“. Odpovědnost k sobě i k druhým. Dodržování organizačních pravidel.

Základy práce se skupinou Pomocné techniky v průběhu sezení k podněcování diskuse diskuse po kruhu (runda) – povinná diskuse po kruhu, zapojí všechny. předávání štafety – člen, který skončí, vybídne dalšího libovolného člena k hovoru podskupina pasivních členů – část členů trvale zůstávajících v pasivitě se posadí do středu kruhu a nechají se, aby mezi sebou diskutovali, ostatní mlčí, skupina se tak učí dát příležitost uzavřenějším a pasivnějším členům dělání čárek – za každou aktivitu dostane člen čárku/bod technika za zády – u mnohomluvných členů (oponují, nenaslouchají), posadí se i s křeslem zády ke skupině a musí mlčet, skupina pak o něm hovoří za jeho zády využívání mlčení – záměrné využití mlčení terapeuta, tenze ve skupině, rychleji se na povrch dostane choulostivá problematika technika časového stresu – protiklad mlčení, nesmí zůstat ani chvilka ticha, problémem může být povrchnost řečeného, ale zase je k dispozici více materiálu na zpracování

Základy práce se skupinou 2) zaměřování na pocity a vztahy neverbální vyjadřování pocitů – členům se doporučí, aby svoje pocity k právě projednávanému členovi vyjádřili dotykem, tělesným kontaktem či pantomimou pohybový sociogram – rozestavení členů skupiny v prostoru, živý sociogram gestalt technika – poukazuje na ne plně uvědomělé a neuvědomělé neverbální projevy, podněcuje jejich uvědomělé intenzivní prožití v dané chvíli (pacient mluví se svým strachem)

Základy práce se skupinou 3) hraní rolí (psychodramatické techniky) přehrávání situací ze života jednotlivců – při vyprávění pacient líčí události jednostranně, když ji přehraje, vidíme, co dělá v dané interakci špatně, skupina mu poskytne zpětnou vazbu přehrávání situací ze života skupiny

Základy práce se skupinou 4) Zacházení s atmosférou skupinového sezení prostředí – terénní psychoterapie, v přírodě se mění atmosféra, sezení pod stromem ... poloha – poloha na zemi, vleže nebo v sedě, měnění polohy, vzdálenosti členů ... pohyb – procházka, chůze aktivizuje, odpadá napětí, mlčení, lépe se formují myšlenky osvětlení

Závěrečná reflexe Je něco jinak s vašimi motivy pro účast v kurzu – pokud ano, co? Splnil kurz vaše očekávání – co si odnášíte? Co pro vás bylo přínosné, co nebylo – co by příště mělo být jinak, aby to pro vás bylo užitečné?

Těšíme se na další vzdělávání s námi. Společnost pro vzdělávání a reflexi v sociální práci www.ispolu.cz Centrum nové naděje www.cnnfm.cz