Johann Heindrich Pestalozzi (1746 – 1827)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Autor: Mgr. Ilona Nováková
Název vzdělávacího materiálu
CLIL Content and Language Integrated Learning
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Kvalitní vzdělání pro každé dítě v každé škole Konference SKAV 2013.
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Německá pedagogika.
Friedrich Fröbel ( ).
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU – 6 –40_ slozeni_obyvatelstva
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Struktura výuky.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Přetrvává stejný postoj k dítěti
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Postavení pedagogiky mezi vědami
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_13.
Výchova k občanství RODINA
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
 Narodil se roku 1815 v Castelnuovo d'Asti (dnes Castelnuovo Don Bosco) v Itálii  Zemřel roku 1888 v Turíně  Byl italský katolický kněz, světec, vychovatel,
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Pedagogické disciplíny
Druh učebního materiálu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Význam J.A. Komenského 5.část
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jazyk a řeč – sociální informovanost
VY_32_INOVACE_Lul_II_04 Děti a mládež v ghettu
Komunikace učitele se žáky
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
LYŽOVÁNÍ Jazyk a řeč.
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Bc. Miloslava Vavříková
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Transkript prezentace:

Johann Heindrich Pestalozzi (1746 – 1827) Pedagogika 19. století Johann Heindrich Pestalozzi (1746 – 1827)

Společnost v období 19. stol. Etapa velkých ekonomických, sociálních a politických proměn v Evropě i ostatních kontinentech Rozvoj podnikání, průmyslu a obchodu Zvyšuje se počet obyvatelstva, které se rychle koncentruje do rozvíjejících měst. Prosazují se nové požadavky na výchovu a vzdělání. Rozvíjí se síť školských i mimoškolských zařízení

Společnost v 19.stol. ve Švýcarsku Ve feudálním Švýcarsku se od 2. poloviny 18. století začínají rozvíjet kapitalistické vztahy. Bída chudého rolnictva se zhoršuje. Děti pracují v manufakturách a továrnách. Pod vlivem fr. osvícenství přemýšlí švýcarská pokroková společnost, k níž patří i Pestalozzi, jak chudým pomoci.

J. H. Pestalozzi

Život Narodil se r. 1746 ve Švýcarsku v Curychu. Otec brzy zemřel. Vychovávala ho matka s hospodyní. Studoval teologii a právo. Studia předčasně ukončil a začal studovat zemědělství. Pobýval i u svého dědy na vesnici, kde poznal těžké životní poměry venkovského lidu  měl touhy pomáhat chudým.

V roce 1767 se oženil s o 8 let starší ženou i přes odpor jejích rodičů. Ve svém životě několikrát čelil finančním krachům, protože všechny peníze vkládal do zakládání domů pro sirotky. Zemřel r. 1827 v Bruggu. Příčinou smrti mu byly deprese způsobené těžkými životními situacemi a zadlužením. Náhrobek: „Vše pro jiné, nic pro sebe.“

Odkaz Řadí se mezi nejvýznamnější vychovatele v 18. a 19. století. Přezdívá se mu „Vychovatel velkého srdce“ Už během studií četl fr. i německá díla filozofů, hlavně díla od Rosseaua. Byl jeho pokračovatelem. Přijímal jeho nápady a myšlenky a nadále je rozvíjel, ale zároveň se od nich částečně distancoval. Zajímal se o řešení akutního problému překonání bídy a strádání nejchudších lidí, hlavně sirotků.

Úmysly a činy Vytvořil koncepci tzv. industriální výchovy, která měla zaručit, aby se děti naučily praktickým dovednostem, díky nimž by nebyly odkázány na almužny, ale byly soběstačné.

Neuhof V r. 1768 zakoupil pozemek (Neuhof). Chtěl zde vybudovat vzorné hospodářství, kde by učil zemědělce pokrokovým metodám. Projekt však zkrachoval.

Po neúspěchu Neuhof přeměnil v r Po neúspěchu Neuhof přeměnil v r. 1774 na Ústav pro výchovu chudých, žebravých dětí (50 dětí) Rodinné prostředí, elementární vzdělání (číst, psát, počítat) a praktické dovednosti (příst, tkát, pracovat na poli) – výrobní práce spojována s učením Z práce dětí se Pestalozzi snažil ústav financovat  neúspěch R. 1780 musel ústav zavřít, protože dluh mohl splatit jen prodejem pozemku a peněžitými dary od příbuzných manželky.

Neuhof

Stanz V roce 1798 byla ve Švýcarsku vyhlášena Helvétská republika. Pestalozzi byl k dispozici nové vládě a projevil přání pracovat jako učitel. Byl pověřen organizováním péče o osiřelé děti ve Stanzu. V bývalém klášteře zřídil útulek pro děti ve špatném tělesném a duševním stavu (přes 80 dětí, 5-10 let). Navazuje na svou výchovnou práci z Neuhofu. V roce 1799 útulek zrušen.

Pestalozzi ve Stanzu obklopený sirotky Bývalý klášter ve Stanzu

Burgdorf V r. 1800 dostává k dispozici zámek v Burgdorfu, aby v něm založil výchovný ústav a také oddělení pro přípravu učitelů.

Neexistovalo tam žádné rozvržení tříd ani učiva Neexistovalo tam žádné rozvržení tříd ani učiva. Žáci pracovali ve skupinách podle nadání a zájmu, vyučovali se i vzájemně. Místo učebnic měli na stěně diagramy s abecedou. Po rozpadu Helvétské republiky vyzvala vláda Pestalozziho, aby Burgdorf opustil.

Yverdon R. 1805 přesídlil do Yverdonu, kde na starém zámku vybudoval výchovný ústav pro chovance ze zámožných rodin, často i z ciziny (70-150 chovanců). Přívětivost, hry, tělesné cviky. V ústavu byla SŠ a učitelský seminář, kde byli připravování kandidáti učitelství. Při ústavu byl posléze zřízen penzionát pro výchovu dívek z lepších rodin.

Ústav začal po 10 letech upadat, nakonec zanikl v roce 1825.

Poslední léta Pestalozziho života Po zániku jeho institutu v Yverdonu se Pestalozzi vrací do Neuhofu, kde chtěl znovu zřídit Ústav pro výchovu chudých, žebravých dětí. Než však Ústav stačil realizovat, 17. 2. 1827 umírá (81 let) v Brugu.

Dílo Večer poustevníkův (1780) – pedagogické názory na výchovu a vzdělání. Všem lidem má být dáno nejprve obecné vzdělání, pak teprve odborný výcvik. Největší význam má mít rodina, obec a pak společnost. Linhart a Gertruda (1781) – pedagogický román o tom, jak by se měl utvářet život rolníků. Popisuje v něm např. jak děti předly a přitom je Gertruda učila trivia a básně. Román měl velký úspěch.

Jak Gertruda své děti vyučuje (1801) – román, ve kterém jsou shrnuty Pestalozziho dosavadní pedagogické zkušenosti. Popisuje život zemědělské rodiny a přirozenou výchovu dětí v rodinných podmínkách. Dílo navazuje na Rousseauova Emila  široké mezinárodní uznání. Abeceda názorů Kniha matek atd.

Pedagogické zásady Láska k dítěti Snahy o zlepšení života nejchudších lidí

Vyučovací zásady a metody Klade důraz: smyslové vnímání názorné vyučování formální vzdělání systematičnost ve výuce soustavnost, postupnost, věková přiměřenost Cílem je člověk harmonicky vzdělaný (rovnoměrný tělesný, duševní a mravní vývoj) Výchova nemá být jednostranná

Zastánce hromadné koncepce výchovy Domníval se, že výchovou a vzděláním se nezmění společenské rozvrstvení. Vyučování spojuje s řemeslnou a zemědělskou prací (chudí jsou určení k tělesné práci)  příprava pro budoucí zaměstnání Výchovu považuje za sociální povinnost státu

Elementární vzdělávání Kritizoval současnou školu pro mechanické učení a pro dogmatičnost. Učení má vycházet z lidské přirozenosti, má směřovat od názorného smyslového vnímání k objasnění pojmů a k rozvíjení myšlení Proto stanovil 3 základní prvky, elementy poznání: Číslo Tvar Slovo

Podstatou elementárního vyučování je tedy naučit děti počítat, měřit a ovládat řeč. Vyučování a výchova má být založena na pozorování, tedy rozlišování podstatného od vedlejšího, srovnávat a zobecňovat = vnímat smysly. Vyučoval pozvolna, nové učivo vykládal až poté co si děti dobře osvojily učivo předchozí

Metodiky Pestalozzi položil základy k vypracování metodik jednotlivých předmětů Metodika mateřského jazyka – založil ji na rozvoji řeči dítěte Nejprve seznamovat s hláskami  rozvoj slovní zásoby Nakonec si osvojuje mluvnici, poté se teprve dítě začíná učit psát Tvary písmen - nejprve samohlásky, poté souhlásky = slabiky = slova

Zasloužil se o rozvoj hláskové metody, zavedl pomůcky pro učení psaní Jazykové vyučování spojoval s věcným učením (osvojování poznatků z přírody, zeměpisu, dějepisu spojoval také s učením o tvarech, měření, kreslení, psaní)

Vyučování zeměpisu – postupovat od nejbližšího okolí dítěte k představě o celé zemi Počty – pozornost věnoval pomůckám (nástěnné jednotkové a zlomkové počítadlo)

Výchova v rodině Laskavý vztah rodičů k dítěti Matka je nejlepší vychovatel Zabýval se obsahem i metodami rodinné výchovy Matka má rozvíjet tělesné síly, duševní vlohy, vychovávat v dítěti lásku k lidem, pracovní návyky, základní vědomosti Obraz ideální matky popsal v románu Linhart a Gertruda

Pokrokovost Pestalozziho díla Pokrokový cíl výchovy = harmonický rozvoj sil a schopností člověka Vyzdvihl úlohu výchovy, usiloval o sblížení školní a rodinné výchovy Přispěl k rozšíření vyučování na národní škole = 1. stupeň ZŠ Dal základy k vybudování metodik jednotlivých učebních předmětů Spojení vyučování s prací

Děkuji za Vaši pozornost!