Genderová problematika v díle Elfride jelinek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Michel Houellebecq narozen 1958 na francouzském ostrově Réunion kontroverzní mediální hvězda stojící stranou zatím 5 románů: Rozšíření bitevního pole.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Rozbor uměleckého textu
Životní příběh Sylvy Lauerové je příběhem prodavačky, která při zaměstnání vystudovala střední školu a následně Právnickou fakultu Masarykovy univerzity,
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Joseph Heller Narození 1. květen 1923 Úmrtí 12. prosinec 1999 NárodnostAmeričan.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KULTURA Jitka Nešněrová.
život a dílo zapomenutého českého génia
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sourozenci Čapkovi.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Victor Hugo ( ).
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Portréty literárních osobností světové literatury.
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Poezie ve světové literatuře
Karel Toman Anarchistický buřič.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Světová literatra mezi světovými válkami
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Egon Erwin Kisch (1885 –1948) Petra Henychová. „Zuřivý reportér“
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Pavel Kohout nar „I z hlupáka může něco být, když svou hloupost včas pozná.“
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Stát Definice, funkce, typy.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Kejřová.
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Sociální psychologie.
Česká meziválečná poezie
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Americká próza mezi válkami
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Genderová problematika v díle Elfride jelinek Monika Mikolášková Kapitoly z dějin světové literatury LS 2011/12, téma: Literatura a gender

Struktura přednášky: Osobnost E. Jelinek Genderové momenty v divadelních hrách Co se stalo, když Nora opustila manžela … Klára S. Esejistická tvorba Ženská ne-oběť Román Pianistka

Osobnost Elfride JeLinek (1946) kontroverzní autorka, představitelka tzv. „protivlastenecké“ poválečné rakouské lit. tvorba zahrnuje poezii, prózu, scénáře, eseje, překlady 2004 – Nobelova cena za literaturu za „hudební vliv hlasů a protihlasů v románech a dramatech, pomocí kterého jedinečným způsobem odkrývá absurditu a nutkavou sílu společenských klišé“ extravagance, sebeprezentace ostrá feministická pozice, komunistka

Životopisná Data narozena 1946 v Mürzzuschlagu ve Štýrsku otec – chemik židovsko-českého původu, zemřel na psychiatrické klinice klášterní škola, hudební škola, konzervatoř ve Vídni, paralelně s gymnáziem studium dějin umění a divadelní vědy přerušila kvůli psychickým problémům, v této době začala psát (1967) nekonvenční manželství 1995 odchází z rakouské veřejnosti, zákaz uvádění svých děl (návrat 1998, opětovný zákaz 2000)

Dílo: Debut 1967 sbírka – Lisas Schatten Esej die endlose unschuldigkeit Zlom 1975 – román Milovnice (die Liebhaberinnen) 1977 – první rozhlasová hra: Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společnosti 1983 – skandál s hrou Burgtheater, román Pianistka Texty vztahující se k aktuální politice v Rakousku: Das Lebewohl. Ein Heider-Monolog

Témata: Otevírá společenská tabu: Genderová problematika Nacistická minulost Rakouska Kritika soudobých společenských poměrů, rasismu, xenofobie Rakouská národní klišé: idyla venkova, kulturní společnost, znalci hudby Její kritici: Nařčena z pornografie „Nestbeschmutzerin“

Autorský styl: totální negace, extremismus zobrazení „zoufalství negativity a touha po pozitivním jsou možná částí rakouské podstaty“ mnohoznačné myšlenkové modely kritika řeči podobná Karlu Krausovi zvláštnost jazyka – polopřímá řeč, nejednoznačnost, odcizující, ironická výřečnost, neustále se měnící pozice vypravěče, směřuje k destrukci, demontáži střídání stylů – vysoká i triviální literatura, slovní hříčky, citáty, aliterace, styl pop- kultury, mění hranice žánrů

Gender: „Usekli ženě hlavu a dovolují jí jen tělo, protože hlavou by si mohla něco myslet…“ úděl ženy ve světě, kde mají slovo muži její hrdinky nejsou emancipované, životaschopné, jsou naivní, omezené pozoruje společnost, ve které je žena v nevýhodě, ale své hrdinky nelituje, můžou si za vše samy, nechají se ukolébat frázemi nenabízí žádné řešení, chce jen na tyto jevy upozornit

Divadelní hry: Co se stalo, když Nora opustila svého manžela aneb Opory společnosti návaznost na Ibsena žena pouhou loutkou, panenkou na hraní v rukou muže vztah společnosti k ženě jako k prostituujícímu se zboží žena je součástí kapitálu muže nemožnost ženské emancipace v mužsky dominantním světě

Citáty z „nory“: „Můj manžel si přál, abych byla domácká a uzavřená, protože žena se nemá rozhlížet kolem sebe, nýbrž především buď nahlížet do vlastního nitra, nebo vzhlížet ke svému muži.“ „K první dělbě práce údajně došlo mezi mužem a ženou při počínání dětí. Práci s dětmi má ale jen žena. Díky tomu je zase celá a jako nová.“ Šéf: „Vy tančíte tak nedráždivě.“ Nora: „Chtíč a pornografie jsou aktem zabíjení ženy. Spojenectví mužů se vždy posvěcuje znesvěcením ženy. Nejedná se tu o nic jiného než o rituál patriarchální nadvlády.“ Šéf: „Vy toho ale naděláte kvůli těm nejprimitivnějším věcem.“

Klára S. (1982) konkretizuje znevýhodněnou pozici ženy v patriarchálně strukturované společnosti na příkladu uměleckého uplatnění muž – samostatný tvůrce uměleckého díla , glorifikován x žena – „výkonná“ umělkyně (herečka, zpěvačka), nenalézá patřičné uznání odkaz na pianistku Claru Schumann, která potlačila své ambice ve prospěch manžela umělecké ambice žen ubity náhledem společnosti na ženu

Klára S. (1982) Klára – umělkyně X manžel Robert – znemožňuje její uměleckou činnost (často těhotná) básník Gabriel – spatřuje v ní pouze objekt své sexuální touhy „muž tvoří, žena je utvářena“

Pojetí ženy v dramatech E.J.: „mizející“ ženy – souvisí s jejich neschopností mluvit Nora: „Já jsem staromódní žena, která zcela ustupuje za muže, až už je vidět jen on.“ proces umlčení ženy – emancipace = boj žen s vlastní neschopností promluvit vnitřní schizofrenie ženy - spisovatelky upozornění na nerovnoprávné zacházení se ženou radikální negativita pohledu na společnost, žena je vždy obětí!

Esej: „Ženská Ne-Oběť“ V knize „Sexualizované násilí, ženské zkušenosti z nacistických koncentračních táborů“ (Amesbergerová, H., Auerová K., Halbmayrová B., Praha, BB/art 2005) …“tato nebytnost je tedy ženou, je to jakési To, ale jako žena má být využito pro to jediné, k čemu tu je: být tělem. Musí být tělem, nebo nesmí být ničím.“

Román Pianistka (1983) přelomové dílo autorky řada autobiografických prvků označen za pornografický kritika rakouské hudební kultury mezilidské vztahy plné intimního násilí žena – oběť (tyranizující matky, vlastní ctižádosti, vztahu společnosti k erotice, pojetí krásy, rozdělení ženských a mužských rolí, ke sportu, povolání, umění) důležité – odosobněný, technizovaný jazyk, odstup vyjádřený i polopřímou řečí

Hlavní postava - Erika znecitlivělá, vyšinutá učitelka klavíru, znásilněné monstrum bez citu žije v područí své matky, smyslem života jsou jí drobné prohřešky proti tomuto sevření Autorka: „Není bláznivá, to určitě ne. Je neurotická, ale není blázen. Je to pouhý krvavý důsledek – v pravém slova smyslu…Není ji dopřáno mít právo vybrat si muže a nadto všechno mu přikázat, aby ji mučil, ani dominance v podrobení jí není povolena. Obecně pro ženu skoro všechno, co přesahuje narození a výchovu dětí, je považováno za namyšlenost.“

Vztah Erika – matka (příbuzenský): vztah nadřízeného a podřízeného vztah majitele k majetku, důležitá je absolutní kontrola na jedné straně a absolutní podřízení na druhé strach, pokora, pokus o únik, marný vzdor NÁSILÍ!

VZTAH ERIKa – okolí (mezilidský): nadřazenost, pohrdání x stádovost, primitivita pozlátko počestnosti x šokující vnitřek život v zajetí schémat, klišé, pokryteckých tradic NÁSILÍ!

Vztah erika – muži (milostný): žena – oběť láska – boj, jde o moc, ovládnutí, od počátku nemožnost porozumění láska v chápání Eriky– podřízení, odevzdání osobní svobody NÁSILÍ!

Vztah eriky k sobě samé: výlučnost, sebestřednost, sebevědomí x trestání se za sebemenší chybičky masochistické působení bolesti, tělesné i psychické NÁSILÍ!

Závěr: hyperbolizovaní násilí páchané na hrdince od jejího narození jí způsobilo znecitlivění, touhu po zážitcích sado-masochistického ražení zhmotnění řetězu intimního násilí feministický postoj je zde součástí kritického pohledu na život ve společnosti (žena jako objekt sexuálního zájmu – popis peep show, prostituce, voayerství, bezcitných sexuálních vztahů, představy hlavní hrdinky o úspěšné ženě – její zvrácenost, nemorálnost)

Shrnutí – genderová otázka v díle E. jelinek: žena nemá srovnatelnou pozici ve světě, kde mají hlavní slovo muži důležitá je její tělesnost, s tou je zacházeno jako s jiným majetkem ženy jsou oběti – pokrytecké morálky, společenských klišé, stereotypů, představ o kráse, rodině, sexualitě…. zároveň si způsobují své podřízené postavení samy svou naivitou řešení se nenabízí, je jen nutné na tyto jevy stále upozorňovat