Motivační intervence (Úvod do problematiky motivačních rozhovorů)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Učební program - mladiství v rámci projektu Motivační a učební programy (MUP) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Z KÁČKA DO L É ČEBNY „DLOUHÁ“ CESTA AT KONFERENCE – , SEČ Zuzana Hrdličková K-centrum Mladá Boleslav, Semiramis o.s.
motivační rozhovor s pacientem o změně rizikového chování Jan Soukup
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Komunikační dovednosti
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
PSYCHICKÉ STAVY.
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Konflikty a způsoby jejich řešení
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
a jeho využití u klientů po CMP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Může ji lékař ovlivnit? Jan Soukup Psychiatrická klinika 1.LF UK a VFN, Praha Centrum pro léčbu poruch příjmu potravy Motivace k odvykání kouření.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
SNÍŽENÍ FLUKTUACE V CALL CENTRU
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Personální management
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Analýza právního případu
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Komunikace a prezentace KOPRD
Vůle.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Fáze poradenského procesu
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
Agrese a agresivita.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Struktura poradenského procesu
Rozhodování jako manažerská funkce
MOTIVACE Zora Syslová.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Zdravotnický management
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Motivační intervence (Úvod do problematiky motivačních rozhovorů) Vzdělávací modul Motivační intervence (Úvod do problematiky motivačních rozhovorů) Lektor: Tomáš Nevrkla

Předpokladem k úspěšné práci s motivací je : Podstatným atributem je: Motivační rozhovory - Příprava lidí ke změně závislého chování William R. Miller, Stephen Rollnick Motivace: jeví se jako stav připravenosti ke změně či touha po ní proměnlivost stavu motivace v různých situacích tento stav lze ovlivnit MOTIVACE – proměnlivá charakteristika, významně ovlivnitelná pracovníkem jak v pozitivním, tak v negativním směru Předpokladem k úspěšné práci s motivací je : - schopnost empatického naslouchání, - porozumění vnitřním motivačním silám klienta, - podpora jeho sebedůvěry, vlastních schopností a zodpovědnosti za své chování Podstatným atributem je: - respekt klientovy autonomie - respekt samostatné volby, zároveň s jasným zaměřením společné práce a vědomím cíle

STIMULACE MOTIVACE Klíčovou roli hraje VNĚJŠÍ SITUACE Žádoucí chování klienta je stimulováno vnějšími stimuly – atraktivní odměna MOTIVACE Klíčovou roli hraje VNITŘNÍ SVĚT klienta Žádoucí chování je podporováno již preexistujícími vnitřními motivy (zájmy, hodnoty, cíle, zájmy, postoje, sklony) – člověk to dělá, protože ho to baví, je to pro něj významné, důležité. + dlouhodobě udržitelná změna - není to jednoduchá cesta

3 komponenty motivace: CHTÍT – vnímaný význam určité změny. Stupeň rozporu mezi tím co je (současný stav) a tím co chci, aby bylo (cílem). BÝT SCHOPEN – někdy člověk cítí rozpor a chce něco změnit, ale necítí, že by toho byl schopen, nevěří si. BÝT PŘIPRAVEN – I v případě že člověk změnu chce a věří si, nemusí k ní dojít – není to pro něj zrovna to nejdůležitější, co chce dělat – je to otázka priorit.

Formulář rovnováhy a rozhodování Budu pokračovat v současném chování, stav se nezmění Dojde ke změně chování či situace Co získávám Čím za to platím Co získám Čím zaplatím, čeho se vzdám

jednotlivé fáze procesu změny dle konceptu: Kolo změny jednotlivé fáze procesu změny dle konceptu: J. O. Prochasky a C. C. DiClemente (1982) prekontemplace: uvažování o změně – analýza rizik a zisků: vypracování plánu a příprava na akci (rozhodnutí): akce – uskutečnění plánu: udržení změny: relaps: UVAŽOVÁNÍ ROZHODNUTÍ PŘED UVAŽOVÁNÍM AKCE UDRŽENÍ ZMĚNY RELAPS

TO V CO VĚŘÍM, SE DOZVÍM, KDYŽ SE POSLOUCHÁM 5 ZÁKLADNÍCH PRINCIPŮ - Vyjadřování empatie - Rozvíjení rozporů - Vyhýbání se argumentaci, dohadování, pření - Tanec -„koulení“ s odporem Podpora důvěry klienta ve vlastní schopnosti TO V CO VĚŘÍM, SE DOZVÍM, KDYŽ SE POSLOUCHÁM

dovést klienta k sebemotivujícímu prohlášení – řeči změny 5 ZÁKLADNÍCH STRATEGIÍ otevřené otázky reflektivní naslouchání potvrzení, ocenění shrnování dovést klienta k sebemotivujícímu prohlášení – řeči změny

„Řeč změny“ – sebemotivující prohlášení Jak poznám „řeč změny“: klient rozeznává nevýhody současného stavu; rozeznává výhody změny; vyjadřuje optimismus ohledně změny; vyjadřuje záměr změnit se; Jak reagovat na řeč změny: když ji zaslechnete zkuste ji: reflektovat rozpracovat (otevřené otázky): uveďte příklad; co ještě shrnout ocenit, podpořit eventuálně společně vytvořit plán akce

Kameny (překážky) na cestě ke změně (T Kameny (překážky) na cestě ke změně (T. Gordon) Čeho se při podpoře vnitřní motivace vyhnout, co rozběhlý proces na nějaký čas, či úplně zastavuje. požadování, nařizování, přikazování varování, upozorňování, zastrašování dávání rad, navrhování, poskytování hotových řešení přesvědčování za použití logiky, argumentů, poučování říkání, co by měl kl. dělat, moralizování, nesouhlasení, posuzování, kritizování, obviňování souhlasení, schvalování, chválení zahanbování, zesměšňování, nálepkování interpretování, analyzování ujištění, utěšování, soucítění zpochybňování, „šťourání“ nezájem, rušení, změna tématu, žertování

Odpor Jak ho poznáme – „řeč odporu“: klient obhajuje výhody současného stavu uvádí nevýhody změny vyjadřuje pesimismus ohledně změny vyjadřuje záměr změnu neuskutečnit Jak na něj reagovat: reflexe jednoduchá, zesílená, oboustranná změna tématu přerámování souhlas s posunutím významu zdůraznění vlastní volby a kontroly přidat se na stranu toho, co obhajuje klient

P A S T I kterým by se měl pracovník v motivačních rozhovorech vyhnout Vyslýchání Málo pozornosti věnované klientovi Ponižování klienta Past experta Naivita Zachránce, expert na záchranu Předčasné zaměření se na nějaký problém Nálepky Předsudky Ego past Volné hranice Zaměřování se na něco nepodstatného Obviňování Manipulace Netaktnost Konfrontace klienta Argumentování Potlačování svých potřeb Flirtování nebo snaha se zalíbit Diagnóza

ZNÁMKY PŘIPRAVENOSTI KE ZMĚNĚ posun do druhé fáze MI Z čeho můžeme poznat, že se daří navyšovat klientovu motivaci ke změně Menší odpor Méně otázek týkajících se problému Rozhodnutí Sebemotivující prohlášení – řeč změny Více otázek ohledně změny Předvídání, představování si Experimentování

Literatura: Miller, W.R., Rollnick, S.: Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov, Sdružení SCAN, 2003. Miller, W.R., Rollnick, S.. Motivational Interviewing: Preparing People for Change. New York, Guilford press, 2002. Arkowitz, H., Westra, H. A., Miller, W. R., Rollnick, S.: Motivational Interviewing in the Treatment of Psychological Problems. New York, Guilford Press, 2008. Lawson, K., Wolever, R., Donovan, P. and Green,L., M.: Health Coaching for Behavior Change: Motivational Interviewing Methods and Practice. The Healthcare Inteligence Network, 2009. Marlatt, G. A. & Gordon, J. R. (Eds.): Relapse prevention: Maintenance strategies in the treatment of addictive behaviours. New York, Guilford Press, 1985.