EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právní úprava podnikání
Advertisements

Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.
Trh a jeho zákonitosti.
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Základní ekonomické pojmy
Základní ekonomické systémy
Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 5 Autor: Jiří Lysák
Roztok, hmotnostní zlomek
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Majetek podniku Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 7 Autor: Jiří Lysák 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/
1/2 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Řízení organizace, základy managementu
TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Problematika nezaměstnanosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Chráněná území v České republice
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Formování trhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Makroekonomie a hospodářství
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Národní hospodářství, státní rozpočet
Sociokulturní struktura populace ČR
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Mechanismus hospodářské koordinace
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Trh Božena Genrtová.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Transkript prezentace:

EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 2 Autor: JIŘÍ LYSÁK

EKONOMICKÉ SYSTÉMY Zvykový s. je založen na tradicích a zkušenostech přenášených z generace na generaci ( je typicky pro primitivní civilizace) 1

Centrálně plánovaný (příkazový) se vyznačuje řízením celého ek Centrálně plánovaný (příkazový) se vyznačuje řízením celého ek. života vládou pomocí centrálního plánu (převládá zde státní vlastnictví a monopolní postavení výrobců) 2

Tržní systém vytváří situaci, kdy ekonomika je koordinována prostřednictvím trhů 3

Smíšený s. je založen na tržním s Smíšený s. je založen na tržním s., který je doplněn o zásahy hospodářské politiky státu 4

TRŽNÍ HOSPODÁŘSTVÍ Řeší 3 základní problémy: Co a kolik vyrábět ? určeno volbou zákazníka stanoveno strukturou výroby 5

Jak vyrábět ? kdo bude vyrábět jakým způsobem z jakých zdrojů pomocí čeho 6

Pro koho vyrábět ? podle čeho se vyrobené statky rozdělí mezi spotřebitele 7

EKONOMICKÉ SUBJEKTY Domácnosti (spotřebitelé) – jejich cílem je uspokojení jejich potřeb jíst bydlet vzdělávat se 8

Firmy tj. tržní subjekty organizují výrobu organizují prodej výrobků organizují poskytování služeb za účelem dosažení zisku 9

Stát (vláda) je specifickým subjektem trhu, který vstupuje do ekonomického systému s cílem jej ovlivňovat k veřejnému prospěchu 10

STÁT jako ek. subjekt má tyto funkce: Zvyšování efektivnosti ekonomického systému vláda napomáhá tam, kde ek. mechanismus selhává- nedokonalá konkurence, veřejné statky

Eliminovat negativní dopady tržního prostředí stát redistribuje výsledky tak, aby byly z pohledu společnosti spravedlivější- soc. dávky, důchody, školství, zdravotnictví atd.

Zvyšovat stabilitu ekonomického systému ekonomika se vyvíjí v hospodářských cyklech, které se projevují kolísáním mezi růstem a poklesem, proto se vláda snaží udržet růst národního produktu, nízkou inflaci a nezaměstnanost

TRH Je společenské uspořádání směny zboží Podle množství druhů rozlišujeme: dílčí trh se týká pouze jednoho druhu zboží (automobily) agregátní trh je trh veškerého zboží 11

Trh z hlediska územního: místní (regionální) národní světový 12

Trh z funkčního pohledu : trh výrobků a služeb trh práce (nabídka a poptávka po práci) finanční trh (nabídka a poptávka peněz či cenných papírů) 13

EKONOMICKÉ SEKTORY neboli dílčí části ekonomiky, které se odlišují typem činnosti Primární s. je spojen s činností v zemědělství a hornictví a jeho podíl na objemu domácího produktu a zaměstnanosti je nízký 14

Sekundární s. zahrnuje obory zpracovatelského prům Sekundární s. zahrnuje obory zpracovatelského prům. a jeho podíl na domácím produktu a zaměstnanosti je ve vyspělých zemích vyšší než u primárního, ale postupně klesá 15

Terciární s. je spojen se všemi činnostmi v poskytování služeb a ve vyspělých ekonomikách zaměstnává největší počet pracovníků a vykazuje největší ekonomický růst 16

Zdroje - obrázky 1. Vojtech, Majling. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 15. 1 2008. [Citace: 25. 8 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vynasanie_Moreny_horna_Orava.jpg. 2. Aktron. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 18. 06 2008. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nena%C4%8Dovice,_tabulka_Akce-Z.jpg. 3. Novák, Petr. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 08. 05 2007. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vaclav_Klaus_headshot.jpg. 4. Quandapanda. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 09. 05 2013. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gdpercapita.PNG. 5. Dake, Mysid. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 28. 11 2006. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Neural_network.svg. 6. Pospíšil, Ervín. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 08. 12 2006. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pork_sausage_Jitrnice.png. 7. Juandev. hledat obrázky. wikimedia commons. [Online] 04. 07 2012. [Citace: 25. 08 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:47._KVIFF,_lid%C3%A9_p%C5%99ed_Term%C3%A1lem.JPG. 8. Jealous, Benjamin Todd. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 18. 05 2008. [Citace: 25. 08 2013.] http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:BenToddJealousFamily.jpg. 9. Snelson, Brian. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 14. 09 2008. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Final_assembly_3.jpg. 10. Muratov, Witolij. hledat obrázky. Wikimedia commons. [Online] 15. 01 2008. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%.jpg. Holman, R. (2002): Ekonomie. C. H. Beck, Praha Holman, R., Pospíchalová, D. (2001): Úvod do ekonomie pro střední školy. C. H. Beck, Praha

Zdroje - obrázky 11. Zarco. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 12. 05 2007. [Citace: 25. 08 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trh.JPG. 12. Sebastien. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 19. 04 2009. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Internet_blackholes.svg. 13. Jklamo. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 11. 05 2011. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CBNod.JPG. 14. Baldi, David. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 21. 01 2007. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Old_farmer_woman.JPG. 15. Three-quarter-ten. hledat obrázky. wikimedia Commons. [Online] 28. 08 2010. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cylindrical_grinder,_Landis,_photo_291.png. 16. Manske, Magnus. hledat obrázky. Wikimedia commons. [Online] 28. 10 2006. [Citace: 25. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stress_test.jpg.  Obrázky byly nalezeny pod licencí Creativ commons nebo Public domain

Zdroje - literatura 1. Holman, Robert - Pospíchalová, Dana. ÚVOD DO EKONOMIE - PRO STŘEDNÍ ŠKOLY. PRAHA : Vydavatelství C.H.BECK, 2012. ISBN 978-80-7179-304-5. 2. Klínský, Petr-Münch, Otto-Chromá, Danuše. Ekonomika. Praha 8 : Vydavatelství EDUKO nakladatelství, s.r.o, 2012. ISBN 978-80-87204-65-8.