Aktivita č.5: Tajemství chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hašení & zacházení s hasícím přístrojem
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Metody dělení složek směsí
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Kovy – plamenové zkoušky
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
Chemické prvky-nekovy č.2
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Chemické prvky-nekovy č.1
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Roztok, hmotnostní zlomek
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2 Autor: Lenka Poláková
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková
Uhlík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Chemická vazba, elektronegativita
Teorie hašení – Hasební látky
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Typy chemických reakcí
Výpočty z chemických rovnic
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
CZ.1.07/1.1.10/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Alkiny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24
Chemická reakce, chem. rovnice
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oddělujeme složky směsí
Acidobazické indikátory
Vlastnosti a reakce kyselin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Požáry a hasicí přístroje Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Hasicí přístroje Bc. Balonová Soňa MŠ, ZŠ a SŠ Karviná, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Aktivita č.5: Tajemství chemie ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Práce s kahanem Aktivita č.5: Tajemství chemie Prezentace č. 2 Autor: Jana Horáková

Osnova Typy kahanů Plynové kahany Práce s kahanem Teplota plamene Teplota vznícení Hasební prostředky ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Lihový kahan Zapálení plamene Z kahanu sejmeme klobouček. Pomocí nálevky naplníme kahan lihem (do 2/3 objemu kahanu). Zapálenou zápalku přiložíme ke knotu. Zhasnutí plamene Zhasnutí kahanu provedeme přiklopením kloboučku na knot. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (1)

Plynové kahany a - Bunsenův kahan b - Tecluho kahan c - Meckerův kahan ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (3)

Bunsenův kahan a – regulace přívodu vzduchu b – hořáková trubice ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 a – regulace přívodu vzduchu b – hořáková trubice c - tryska (2) (3)

Práce s kahanem Zapálení plamene Zkontrolujeme, zda je otevřen centrální přívod plynu do laboratoře (zajistí vedoucí cvičení). K uzavřenému přívodu plynu na pracovní místo ke stolu zapojíme hadici kahanu. Uzavřeme přívod vzduchu do kahanu. Uzavřeme šroub přívodu plynu na kahanu. Otevřeme přívod plynu na pracovní místo. Otevřeme šroub přívodu plynu na kahanu. Chvíli vyčkáme, až plyn vytlačí vzduch z hadice kahanu. Postavíme se bokem od kahanu (nenakláníme se nad něj). Zapálenou zápalku přiložíme z boku k ústí kahanu. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Uzavřeme přívod vzduchu na kahanu. • Pomocí přívodu vzduchu seřídíme požadovanou velikost a intenzitu plamene. Zhasnutí plamene Uzavřeme přívod vzduchu na kahanu. Uzavřeme šroub přívodu plynu na kahanu. Uzavřeme přívod plynu na pracovní místo. Vedoucí laboratorního cvičení po skončení výuky uzavře hlavní uzávěr plynu (přívod plynu do laboratoře). (1) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Teplota plamene Otázka: Co je plamen? Odpověď: Plamen je sloupec hořících plynných látek. Plamen kahanu nemá ve všech svých částech stejnou teplotu. Největší teplota - obvodová část plamene - špička plamene Nejnižší teplota - střední kužel ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Popis plamene ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (3)

Teplota vznícení Teplota vznícení= teplota hoření: Je nejnižší teplota, při které hořlavá látka ve směsi se vzduchem (za tlaku 101 325 Pa) po přiblížení plamene vzplane a hoří nejméně po dobu 5 sekund. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Látka Teplota vznícení (°C) Aceton 538 Benzin speciál 360 Suché dřevo 400 Ethanol (líh) 425 Ether 176 Černé uhlí 600 (3)

Hasební prostředky Princip hašení plamene: a) ochlazení hořící látky pod teplotu vznícení b) zamezení přístupu vzdušného kyslíku k hořící látce Hasební prostředek Hašení Nelze hasit Voda Pevných látek(např. dřeva, uhlí, sena, slámy) Elektrická zařízení pod napětím, lehké kovy, benzin Písek Kovů, také při menším požáru, pokud nelze k hašení použít vodu ----------- Oxid uhličitý Kapalin, plynů, elektrických zařízení pod napětím Lehké kovy a prachy ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (3)

Hasební prostředky Hasební prostředek Hašení Nelze hasit Pěna Pevných látek, kapalin(např. benzinu, nafty) Elektrická zařízení pod napětím, lehké kovy Prášky Kapalin, plynů, elektrických zařízení pod napětím, knihoven, archivů Lehké kovy, prachy, jemnou mechaniku a elektroniku Halony Kapalin, plynů, elektrických zařízení pod napětím V uzavřených místnostech(při hašení vznikají jedovaté zplodiny), jejich používání se omezuje, neboť mají škodlivý vliv na horní vrstvu atmosféry ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (3)

Zdroje Knihy: Obrázky: Web: 3. Beneš, Pavel, Pumpr Václav,Banýr Jiří. Základy chemie 1 pro 2.stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha : Nakladatelství FORTUNA, 1993. ISBN 80-7168-720-0. Obrázky: Obrázky nalezeny pod licencí Creativ Commons nebo Public domain. 2. www.wikiskripta.eu. [Online] 18. 8 2005. [Citace: 22. 8 2013.] http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Bunsen_burner.jpg. Web: 1. [Online] [Citace: 22. 8 2013.] http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/labtech/pages/prace_kahany.html. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293