Skriptový jazyk, který se používá při tvorbě stránek. JavaScript Skriptový jazyk, který se používá při tvorbě stránek.
JavaScript Zápis: Ve Stránce: <script language="javascript"> tělo scriptu </script> V externím souboru: <script src="soubor.js" type="text/javascript">
JavaScript Proměnné Matematické funkce Datum a čas Podmínky a cykly Čísla Řetězce Pole Boolean Matematické funkce Datum a čas Podmínky a cykly Break a continue
Aritmetické operace + - * / % ++ -- Součet dvou proměnných Odčítání dvou čísel * Násobení dvou čísel / Dělení dvou čísel % Zbytek po celočíselném dělení Vrací opačné číslo ++ Zvyšuje hodnotu proměnné o jednotku -- Snižuje hodnotu proměnné o jednotku
Řetězce – řetězec.metoda Význam substring() Vrací část řetězce charAt() Vrací požadovaný znak řetězce toLowerCase() Převede řetězec na malá písmena toUpperCase() length Vrací počet znaků v řetězci bold() Vloží řetězec mezi <b> a </b> big() Vloží řetězec mezi <big> a </big> fixet() Vloží řetězec mezi <tt> a </tt> italics() Vloží řetězec mezi <i> a </i>
Řetězce – řetězec.metoda Význam fontcolor() Přidá tag <font color> Jako parametr se udá barva ve formátu RGB fontsize() Přidá tag <font size> Jako parametr se udá číslo: 1 – 7 link() Udělá z řetězce odkaz. Adresa se udává jako parametr small() Vloží řetězec mezi <small> a </small> strike() Vloží řetězec mezi <strike> a </strike> sub() Vloží řetězec mezi <sub> a </sub> sup() Vloží řetězec mezi <sup> a </sup>
Matematické konstanty Konstanta Význam Math.E e – základ přirozených logaritmů Math.LN10 Přirozený logaritmus 10 Math.LN2 Přirozený logaritmus 2 Math.PI Číslo ∏ Math.SQRT1_2 Druhá odmocnina z 1/2 Math.SQRT2 Druhá odmocnina ze 2
Matematické funkce – Math.fce Význam abs(x) Absolutní hodnota x acos(x) Arckosinus x (-1 < x < 1) asin(x) Arcsinus x (-1 < x < 1) atan(x) Arctangents x cos(x) Kosinus x sin(x) Sinus x (Radiány) tan(x) Tangens x log(x) Přirozený logaritmus x exp(x) Exponent e na x
Matematické funkce – Math.fce Význam ceil(x) Zaokrouhlí desetinné x nahoru floor(x) Zaokrouhlí desetinné x dolu round(x) Zaokrouhlí x podle pravidel min(x,y) Vrátí menší hodnotu max(x,y) Vrátí větší hodnotu pow(x,y) Umocní x na y sqrt(x) Druhá odmocnina z x random() Náhodné číslo mezi 0 a 1
Datum a čas – datum.metoda datum = new Date(); Metoda Význam getDate() Vrací číslo dne v měsíci getDay() Vrací číslo dne v týdnu (0..Ne. – 6..So.) getHours() Vrací aktuální hodinu (0 .. 23) getMinutes() Vrací aktuální minutu (0 .. 59) getSeconds() Vrací aktuální vteřinu (0 .. 59) getFullYear() Vrací rok ve tvaru RRRR getMonth() Vrací číslo měsíce (0..Leden – 11..Prosinec)
Porovnávací a Logické operátory Význam == Je rovno != Není rovno < Je mečí > Je větší <= Je menší nebo rovno >= Je větší nebo rovno && (and) A zároveň || (or) Nebo ! (not) NOT
Podmínka if if (podmínka) { příkazy1… } else { příkazy2… Podmínky: (podmínka1 && podmínka2) (podmínka1 || podmínka2)
Cyklus while While (podmínka) { příkazy… } Dokud je podmínka splněna, budou se provádět příkazy…
Cyklus for for (začátek čítače, podmínka, změna čítače) { příkazy… }