Trh, pracovní síla jako zboží

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právní úprava podnikání
Advertisements

ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.
Trh a jeho zákonitosti.
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Získávání pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
OSTATNÍ DRUHY DOPRAVY.
Pilíře politického systému 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Aktivita.
Typy firem, právní podklad jejich vzniku a fungování Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání.
Základní ekonomické pojmy
Základní ekonomické systémy
Obecné podmínky podnikání, právní úprava podnikání 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání.
EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Digitální učební materiál
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1/2 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast: Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Plánování pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Daňová soustava, přímé daně 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Trh práce „pomyslný prostor, v němž zaměstnavatelé hledají pracovní sílu a pracující ji nabízejí ve snaze obstarat si prostředky k obživě. Vzájemný poměr.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Problematika nezaměstnanosti
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Podniková ekonomika Personální činnost.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jak na pracovní pohovor?
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Pohyb zaměstnanců v podniku Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Trh Božena Genrtová.
Personální mamagement
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Metody získávání pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Personální plán pro podnikatelský plán
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Kariéra Předmět:Ekonomická praxe Ročník: 2. nástavbového studia - Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Anotace: Materiál seznamuje žáky se základními.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Práce, hledání zaměstnání
Trh a jeho fungování, zaměstnání, podnikání 1 – Trh
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Trh, pracovní síla jako zboží ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Trh, pracovní síla jako zboží Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.4 Autor: Hana Mužíková

Opakování pojmu trh trh je oblastí (místem) ekonomiky, ve které se střetává nabídka a poptávka a kde dochází k výměně statků či výrobních faktorů mezi subjekty ekonomiky existence trhu je předpokladem pro prohlubování specializace jednotlivých ekonomických subjektů

Klasifikace trhu podle různých hledisek hlediska klasifikace podle velikosti trhu podle stupně agregace podle předmětu směny

Velikost trhu trh místní - trh malé geografické oblasti (města, okresu) trh národní – trh na úrovni jednoho státního celku trh světový (globální) - vzniká propojením národních trhů

podle velikosti trhu rozdělte následující obrázky (2) (5) (3) (4) (1) (6)

Trh podle agregace agregace – spojování, shrnování, shlukování trh dílčí - obchoduje se pouze s jedním druhem zboží trh agregátní – obchoduje se s veškerými druhy zboží

Trh podle předmětu směny trh výrobních faktorů - trh práce, půdy, kapitálu, informací trh peněz trh výrobků a služeb původně představovala směna výměnu jednoho zboží za druhé (barter) v průběhu času se vyhradil specifický statek, který vyjadřuje hodnotu jiných statků - peníze

Práce, pracovní síla práce patří mezi základní výrobní faktory lidský kapitál je úroveň předpokladů pro práci, jeho hodnota je dána vzdělaností a praktickou připraveností jedince žádný člověk se nehodí pro všechna povolání, šance a možnosti jednotlivce jsou individuální každý jednotlivec může zvýšit své možnosti a šance vstupu na trh práce

Předpoklady pro výkon povolání schopnosti vlastnosti tělesné a zdravotní předpoklady zájmy kvalifikace (7)

Schopnosti psychické vlastnosti, které nám umožňují naučit se činnostem, vyvíjí se z vloh díky vlivům prostředí určete, která povolání vyžadují následující schopnosti : zručnost, rychlost reakce, paměť, rychlost úsudku, technické myšlení, prostorová představivost, vynalézavost, slovní obratnost, schopnost jednat s lidmi, jazykové schopnosti

Vlastnosti a tělesné předpoklady vlastnosti jsou dány temperamentem a úrovní socializace, ve výsledku tvoří charakter pro výkon každého povolání předpokládáme kladné charakterové vlastnosti tělesné předpoklady ovlivňují možnost profesního uplatnění (fyzická zdatnost, obratnost, vzhled, věk, choroby, tělesná postižení)

Zájmy, kvalifikace zájmy - motivace osobnosti, určují spokojenost a chuť realizovat se v oboru kvalifikace - způsobilost člověka pro výkon určité práce, získává se vzděláním a praxí formální kvalifikace - je vyjádřena stupněm vzdělání (prokazuje se vysvědčením, diplomem, certifikátem) neformální kvalifikace – představuje skutečné znalosti a dovednosti

Výběr zaměstnanců firmy , státní a veřejné instituce vytvářejí poptávku po práci moderní organizace používají k získávání, vzdělávání a motivování zaměstnanců personální řízení, podle direktiv EU musí být založeno na těchto principech: stejné mzdy pro muže a ženy, zákaz diskriminace podle pohlaví a věku, ochrana zaměstnanců při insolvenci firmy, vzájemné uznávání diplomů a osvědčení, opatření ochrany zdraví a bezpečnosti atd.

Nabídka práce inzerce v novinách, časopisech, vývěskách nabídky na internetu tipy od známých a přátel úřad práce pracovní agentury doporučuji webový portál Ministerstva práce a sociálních věcí české republiky (http://portal.mpsv.cz)

Jak se ucházet o práci základním předpokladem je zpracování osobní dokumentace, kterou uchazeč předkládá potencionálnímu zaměstnavateli životopis - informuje o osobním profilu uchazeče a dosaženém vzdělání (strukturovaný životopis, Europass), vzory dokumentů na www.europass.cz motivační dopis – vyjadřuje zájem uchazeče o dané místo (znalosti o firmě, náš přínos pro firmu znalosti, schopnosti atd.)

Praktické informace mnoho dalších cenných rad, vzorů dokumentů a odpovědi na časté dotazy naleznete na: www.jobs.cz www.monster.cz www.hyl.cz v případě pohovoru je nutná příprava, vhodné oblečení a vystupování přeji vám HODNĚ ŠTĚSTÍ

Zdroje Obrázky Literatura Drickey. 2006. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 15. 02 2006. [Citace: 20. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AlokaPhoto2006a.jpg. Havel, Petr. 2012. www.vitalia.cz. Wikimedia commons. [Online] 19. 10 2012. [Citace: 20. 09 2013.] https://www.google.com/search?as_q=české+výrobky&tbs=sur:fmc&tbm=isch#facrc=_&imgdii=6ReCH8-Jmc88TM%3A%3BIjtaytJP3vx1QM%3B6ReCH8. Manka. 2006. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 12. 07 2006. [Citace: 20. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%A0trambersk%C3%A9_u%C5%A1i.JPG. Marvil, Studio. 2007. ČEZ logo. Wikimedia Commons. [Online] 19. 10 2007. [Citace: 20. 09 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C4%8Cez_logo.PNG. 2011. Nokia logo. Wikimedia commons. [Online] 01. 07 2011. [Citace: 20. 09 2013.] http://www.google.com/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.geek.com%2Fmobile%2Fnokia-planning-to-leave-the-japanese-market-1398729%2.  ABr, Divulgação Petrobras /. 2009. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 02. 01 2009. [Citace: 20. 09 2013.] http://en.wikipedia.org/wiki/File:Oil_platform_P-51_(Brazil).jpg. ABr, Divulgação Petrobras /. 2009. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 02. 01 2009. [Citace: 20. 09 2013.] http://en.wikipedia.org/wiki/File:Oil_platform_P-51_(Brazil).jpg. Literatura Klára Bartoníčková, ladislav Buček, Gabriela Michalčáková, Jan Mochťák, Klara Panovská, Ivana Rabinská, Jiří Svoboda, Lukáš Zapletal, Petr Wawrosz. 2009. Občanský a společenskovědní základ. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2631-8. Petr Klínský, Otto Munch, Danuše Chromá. 2012. Ekonomika, ekonomická a finanční gramotnost. Praha : EDUKO, 2012. ISBN 978-80-87204-65-8.