zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
zpracovaný v rámci projektu
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
zpracovaný v rámci projektu
Hudební baroko ( století).
zpracovaný v rámci projektu
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Baroko Život v barokní době.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Kantáta.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
zpracovaný v rámci projektu
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Gymnázium Židlochovice kvarta
Test k ověření znalostí z HV
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Průhonice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dějiny hudby a její osobnosti
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01 Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova Datum: 28.února 2011 Třída: 8.A

Baroko Předmět: Hudební výchova Ročník: 8. Klíčová slova: Baroko, kapela, orchestr, chrámová hudba, liturgie, koncert, tónina, homofonie, polyfonie, notace Jméno autora: MgA. Věra Trojanová Škola – adresa: ZŠ Úvaly, okres Praha-východ nám. A. z Pardubic 8, Úvaly

Baroko 17. – polovina 18. století Pojem baroko pochází z protugalského slova „barocco“, jímž klenotníci v 16. století označovali nepravidelně utvářenou perlu.

Charakter doby Výrazně se mění myšlení prostých lidí, pozemský život je pro ně strastiplný – bída, hlad, nemoci. Proto se opět přiklánějí k Bohu, věří v lepší svět a lepší život. Toho využívá církev, která se dostává do popředí a ovládá každého člověka. Stavby se stavěly co nejdekorativnější, byly majestátné a vznešené. Umění mělo vzbuzovat v člověku pokoru. Člověk si měl uvědomit svou nicotnost a pomíjivost.

Hudba v baroku Kolébkou hudebního baroka je Itálie. Hlavními hudebními středisky jsou: 1) šlechtické a panovnické paláce -dvorské a zámecké kapely (hudebníci jsou na úrovni lepšího služebnictva) -vlastnit kapelu znamenalo zvýšení prestiže ve společnosti 2) chrámy -orchestry, ve kterých hráli vynikající muzikanti -chrámová hudba byla vznešená, majestátní, poplatná liturgii 3) veřejné koncerty -v baroku poprvé veřejné koncerty za vstupné, které od roku 1672 začal organizovat v Londýně královský hudebník John Bannister

Charakter barokní hudby Začínají se používat durové a mollové tóniny Barokní skladby mají harmonickou stavbu (akordy) Vedle polyfonních skladeb vznikají homofonní (melodie a doprovod) Notace je podobná dnešní (po roce 1600),používají se taktové čáry, označení… Skladby se nepíší pouze do hlasů (partů), ale vytvářejí se partitury

Hudební nástroje, orchestr Instrumentální hudba prožívala velký rozkvět, přestává být pouhým doprovodem hudby vokální Vzniká mnoho skladeb pro sólové nástroje a pro orchestr Stavitelé hudebních nástrojů vytvářejí nové, dokonalejší, které mají nosnější tón a drží ladění Vznikly nové h. nástroje- lesní roh, klarinet Mnohé h. nástroje jsou na velmi vysoké úrovni Varhany s mnoha rejstříky Složitá cembala Smyčcové nástroje dosáhly velkého rozvoje v Itálii (Amati, Stradivari, Quarneri) Vznikají první orchestry (13-16 hráčů)

Vznik nových hudebních forem Instrumentální Fuga (polyfonní skladba, rovnocenné hlasy) Sonáta (homofonní skladba o 4-5 částech) Concerto grosso (menší skupina sólových nástrojů se střídá s nástroji celého orchestru „soli x tutti“) Sólový koncert ( 1 sólový nástroj a orchestr) Suita (tzv. partita, která se prováděla na šlechtických a panovnických dvorech při slavnostech, zábavách a hostinách.Byl to sled barokních tanců, např. Allemande, Courant, Menuet, Gavota, Sarabanda a Gigue)

Vokální (zpívané) Oratorium (duchovní opera na biblický námět) Kantáta (menšího rozsahu než oratorium, též na světská témata) Magnificat (chvalozpěv Panny Marie) Reqiuem (skladba na latinský text za zemřelé) ……………………………………………………………………………… Árie (skladba pro sólový hlas s doprovodem) Kanzoneta (světská píseň s doprovodem) Madrigaly (světská vokální polyfonie) Tyto skladby nejsou církevní, milostné náměty byly nejčastější

Co si pamatuješ? Co víš o vzniku pojmu „baroko“? Která společenská vrstva se dostává do popředí a ovládá člověka? Co mělo umění této doby vyvolávat v lidech? Která země je kolébkou baroka? Kde hudba zněla? V jakých prostorách? Kdo to byl John Bannister a čemu se věnoval? Jak vypadala notace? Které tóniny skladatelé převážně používali? Co víš o zdokonalování hudebních nástrojů? Vysvětli rozdíl v pojmech instrumentální a vokální. Vyjmenuj alespoň 4 nové hudební formy.

Zdroje:http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page, staženo 13.02.2011 Použitá literatura: Dr.Dehner, Jan ; Dr.Jůzl, Miloš, CSc. ; Harmáček, Václav ; Dr. Lachout, Karel ; Doc. Dr. Smolka, Jaroslav, CSc. ;Řezáčová, Helena ; Šmolík, Jan ; Dr. Švarcová, Jitka. Malá encyklopedie hudby. 1. vydání. Praha:Supraphon, 1983. 736s. ISBN 02-184-83. Černušák, Gracian . Dějiny evropské hudby. 5. vydání.Praha : Panton, 1974. 527s. ISBN 35-305-74