Určete, k jakému funkčnímu stylu patří následující texty:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Prostě sdělovací styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Akciová společnost Jiří Řípa, C2B.
Slohové postupy.
Rozbor neuměleckého textu
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
STYL ÚŘEDNÍHO JEDNÁNÍ (JEDNACÍ, PRAKTICKY ODBORNÝ)
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Stylistika Marcela Jurková.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Podnikání – obchodní společnosti
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Mluvené útvary.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Slohové postupy.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Prostě sdělovací styl Prostě sdělovací stylOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
OSOBNÍ DOPISY OSOBNÍ DOPISY - CHARAKTERISTIKA  NEFORMÁLNÍ, NEOFICIÁLNÍ  CITOVĚ ZABARVENÉ  VYJADŘOVÁNÍ V NÁZNACÍCH  STYL MLUVENÝCH PROJEVŮ – i nespisovné.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
  Název: VY_32_INOVACE_EV_8A_4M Škola: Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Mgr. Jolana Lásková Ročník: 8. Tematický.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROSTěsdělovací styl TEORIE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Rozvrstvení národního jazyka
Administrativní funkční styl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
O útvarech, žánrech a textech
Písemná práce Základní informace.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ. DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Určete, k jakému funkčnímu stylu patří následující texty: Funkční styly Určete, k jakému funkčnímu stylu patří následující texty:

2. Zapípá SMS. A zjistíte, že váš byt chtějí ukrást podvodníci 1. Gábina? Tak ta je zvláštní. Taková soustředěná jen na sebe, tý nemůžeš říct něco nepříjemnýho do vočí. Hnedka se urazí. prostěsdělovací 2. Zapípá SMS. A zjistíte, že váš byt chtějí ukrást podvodníci Nejdříve špatná zpráva: Chystané změny v zákoně ztíží postavení těch, jimž někdo přes katastr sebral nemovitost. A teď ta lepší: Zákonodárci počítají s rychlejším informováním vlastníků o změnách. Katastrální úřad informuje vlastníky i nyní, ale až ve chvíli, kdy už vklad či zápis platí. publicistický 3. Dámy a pánové, jsem si vědom toho, že tyto tři úkoly nemohu splnit sám. Nabízím proto přátelskou ruku ke spolupráci bez rozdílu politické příslušnosti všem těm, kdo tyto tři úkoly považují za důležité a kdo jsou ochotni přispět k jejich naplnění. řečnický 4. (1) Do Poslanecké sněmovny může být zvolen každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 21 let. (2) Do Senátu může být zvolen každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 40 let. administrativní 5. Akciová společnost je obchodní společnost, jejíž kapitál je rozdělen na stejné podíly, obchodovatelné akcie. Ty se kupují a prodávají na kapitálových trzích. Nákupem akcie se každý může stát podílníkem akciové společnosti čili akcionářem, čímž získává část celkové hodnoty společnosti, právo na dividendy a hlas na valné hromadě společnosti. Za ztráty společnosti ručí pouze svým podílem. odborný

1. Vem si spacák a přiď v půl osmý na autobusák. Áďa Prostěsdělovací styl 1. Vem si spacák a přiď v půl osmý na autobusák. Áďa 2. Prodám levně UČEBNICE pro 1. ročník OA. Dobrý stav. Kontakt: 723 428 906 3. Ti teda řeknu, vole, že to teda nedam, na zichr dostanu zase bajli, vole, a fotr mi to teda fakt spočítá. 4. Vážená paní Janů, S hlubokým smutkem jsme přijali zprávu o úmrtí Vašeho manžela. Dovolte nám, abychom Vám v této těžké chvíli vyjádřili upřímnou účast. S tichou vzpomínkou na Jaroslava Vaši Jan a Eva Novákovi 5. Čéče, ty ještě žiješ? To je dost, že se ukážeš. Vzpomínam furt na tu poslední akcičku. To bylo šíleně bezvadný. Kdy to zvopakujem? 6. Pane učiteli, chtěla bych si opravit známku z poslední písemky. Vyzkoušíte mě prosím?

7.

3. Urči a zapiš u jednotlivých textů slohový útvar. ÚKOLY: 1. Urči, které texty jsou primárně mluvené a které psané. (Zapiš čísla textů.) Mluvené: 3, 5, 6 Psané: 1, 2, 4, 7 2. Urči, které texty jsou napsány spisovným jazykem a které nespisovným. (Zapiš čísla textů.) Spisovný jazyk: 2, 4, 6, 7 Nespisovný jazyk: 1, 3, 5 3. Urči a zapiš u jednotlivých textů slohový útvar. 1.vzkaz, SMS, mail 4. vyjádření soustrasti (kondolence) 2. inzerát 5. běžný rozhovor 3.běžný rozhovor 6. žádost 7. oznámení, plakát 4. Rozbor jazykových prostředků – s pomocí učebnice Český jazyk v kostce, str. 165 (společně)

Znaky prostěsdělovacího stylu: Jedná se o styl běžné každodenní komunikace, funkce – prostě sdělná (informace, hodnocení, city) - neformální, neoficiální (rodina, přátelé) Druh komunikace: - formálnější, oficiální (veřejné projevy, s lidmi bez bližšího vztahu) - mluvené Forma projevů: - psané - vázanost na konkrétní situaci - většinou mluvená forma (dialog), přímý kontakt s posluchačem Znaky: - nepřipravenost, spontánnost, emocionalita - parajazykové (práce s hlasem) a mimojazykové (mimika, gesta) prostředky Slohový postup: - většinou informační, popisný či vyprávěcí

užívají se všechny vrstvy jazyka (spisovný, hovorový, obecná čeština, nářečí, slang, argot) - konverzační a stereotypní obraty (Jak se máš?) - oslovení (lidičky, pánové, vole) - samostatné větné členy, vsuvky, odchylky od pravidelné větné stavby - expresivní prostředky (boží, strašně krásný, šíleně bezvadný) Charakteristika jazyka: - parazitní slova (výplňová, s nulovým významem – že ano, tedy, takže) - nespisovná výslovnost (jabko, méno, praský) - nesprávné (či hovorové) tvary slov (pod židlema, bysme, dlouhej) - univebizace (víceslovný výraz nahrazen jedním slovem – vlakáč, spacák) - jednoduchá větná stavba Příklady mluvených útvarů: - telefonní hovor, přivítání, představování, omluva, odmítnutí, popis, vypravování, kondolence, přípitek, blahopřání, skype, diskuse … Příklady psaných útvarů: - dopis, oznámení, parte, pozvánka, zpráva, hlášení, inzerát, dotazník, tiskopisy, anketa, seznam …