Optické klamy profesora Lahvičky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Advertisements

Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
No, máš chuť trochu potrápit svoje oči???
Lidský mozek… … nás klame kdy může!.
Klamy a další zajímavosti
Optické klamy a iluze.
Optické klamy a teorie barevného vidění
PTICKÉ KLAMY   Jan Benkovič.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Světlostní kontrast Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Optické přístroje Předmět:
Optické vlastnosti oka
Optické klamy.
Digitální učební materiál
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Psychické procesy a stavy osobnosti
OPTICKÉ KLAMY.
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Zrakový smyslový orgán
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Anatomie a fyziologie oka III.
Optické klamy Vladislava Zubrová.
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
Vypracoval: Karel Koudela
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Galerie optických klamů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
STAVBA OKA.
Optika lidského těla. Lidské oko jak je vidíme: Uspořádání – příčný řez, pohled shora, P - oko: duhovka čočka sval umožňující „zaostření“ - akomodaci.
Optické klamy a jevy Test Petr Okrajek.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
je neděle, 19. dubna 2015neděle, 19. dubna 2015neděle, 19. dubna 2015neděle, 19. dubna 2015neděle, 19. dubna 2015neděle, 19. dubna 2015neděle, 19. dubna.
Oko.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Oko.
PERSPEKTIVA.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
PŘESTOŽE JE NAŠE OKO TÉMĚŘ DOKONALÝ APARÁT, EXISTUJÍ OBRÁZKY, KTERÉ NEUMÍME ÚPLNĚ PŘESNĚ ROZLIŠIT. ŘÍKÁME JIM „OPTICKÉ KLAMY“. PROHLÉDNĚME SI NĚKTERÉ Z.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace GEOMETRICKÉ TVARY Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
zpracovaný v rámci projektu
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Lidské oko Optické čočky Název školy
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Zrak a optické klamy.
téma vyjádření Obrázek SmartArts obrázky na červeném pozadí
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Lidský mozek… … nás klame kdy může!.
No, máš chuť trochu potrápit svoje oči???
Času máš dost, tak se usaď, pust si zvuk a vyzkoušej si svůj postřeh.
Lidské oko
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Optické klamy profesora Lahvičky

Díváme se na šachovnici z podhledu nebo nadhledu? Klasický klam zobrazením vzdušné perspektivy.

Jsou v rozích čtverečků bílé, šedé nebo černé tečky?

Jsou v rozích čtverečků bílé, šedé nebo černé tečky? Na obrázku samozřejmě žádné tmavé body nejsou. Pokud na nějaký zaměříte pozornost, tak zmizí. Proč tam ty body vidíte ? Představte si dvě oblasti na vaší sítnici. První oblast vnímá "křižovatku" horizontálních a vertikálních bílých čar - místo kde vidíte ty body. Druhá oblast vnímá části bílých čar sevřených z obou stran černými čtverci - spojnice "křižovatek". Přestože obě dvě oblasti přijímají stejné množství světla, tak první oblast (křižovatky) má v okolí více světlých ploch - ze čtyř stran. Kdežto oblast druhá má vedle sebe světlé plochy jenom ze dvou stran - zbylé dvě strany jsou vykryté černými čtverci. V této situaci funguje fyziologický mechanismus zvaný "lateral inhibition", který způsobuje, že tmavé okolí plochy učiní plochu vnímatelnou jako jasnější a světlé okolí učiní plochu vnímatelnou jako tmavší.

Je na obrázku zobrazena spirála nebo kružnice? Dojem spirály je způsoben mřížovou strukturou pozadí a šrafováním vlastních kruhů.

Najdete na obrázku všech 12 obličejů?

Dívejte se na obrázek zhruba ze vzdálenosti 50cm Dívejte se na obrázek zhruba ze vzdálenosti 50cm. Dlaní si zakryjte pravé oko a levým okem sledujte bílou siluetu létajícího talíře vpravo (nepopleťte to, jinak to nebude fungovat!). Pomalu přibližujte hlavu k obrázku. V jednu chvíli silueta vlevo zmizí. Jak je to možné? Je to proto, že světelné paprsky z tohoto bodu dopadnou na slepou skvrnu ve vašem oku. Je to jediné místo lidského oka, kde nejsou buňky absorbující světlo. Člověk si ale slepou skvrnu neuvědomuje, protože mu mozek prázdné místo zaplní vjemem z bezprostředního okolí.

Vidíte pouze černé skvrny nebo nápis? Co nápis říká? V tomto případě se jedná o kontrast barev a záleží, na jakou se zaměříme.

Jsou červené čáry rovné? Červené čáry se jeví pokřiveně, protože protínají kružnice, což navozuje dojem, že jsou čáry prohnuté

Jak je možné, že ve spodním trojúhelníku chybí jeden čtvereček? Celá záhada spočívá v tom, že základna (nejdelší strana) trojúhelníku není rovná, ale mírně vyklenutá, což však částečně kryje tlustá černá čára na okraji trojúhelníku. V první části je propadlá-konkávní a po přeskládání spíš vypouklá-konvexní. A právě do tohoto rozdílu (do té vypoukliny) se vleze ten "ztracený" trojúhelník.

Má čára uprostřed stejnou barvu po celé délce nebo barvu mění? Barva je stále stejná, ale zdá se, že se mění, kvůli kontrastu s různě tmavým pozadím.

Jsou čáry na obrázku rovné nebo křivé? Čáry se jeví pokřiveně, protože se kontrastují dvě barvy a čtverce jsou vzájemně posunuty.

Co vám šlo lépe? Říkat napsané slovo nebo barvu slova? Podívejte se na jednotlivá slova a vyslovte je vždy tak, že nejprve přečtete dané slovo, poté barvu, kterou je napsáno. Co vám šlo lépe? Říkat napsané slovo nebo barvu slova? Je to způsobeno tím, že se "hádá" levá polovina mozku s pravou polovinou mozku. Zatímco pravá polovina se pokouší říct barvu, levá polovina trvá na přečtení daného slova.

… a dávejte pozor na to, co vidíte ! Děkujeme za pozornost … a dávejte pozor na to, co vidíte !